Preskupe su vam naknade u banci gdje imate otvoren račun, ali ste odustali od "preseljenja" u jeftiniju banku kada ste saznali koliko je to kompliciran i skup posao? Rješenje tog problema je upravo iza ugla. Europska komisija je prošlog tjedna završila prijedlog uredbe o platnim računima i uskoro će ga poslati Europskom parlamentu na usvajanje. Pristupanjem EU-u ta će se pravila odnositi i na hrvatske građane.
Kakve će konkretne mjere ta uredba donijeti? Građanin EU-a će otići u banku u koju želi preseliti svoje poslovanje i njoj prepustiti čitavu proceduru. Ta banka će kontaktirati sa "starom" bankom i tražiti da joj se prebace svi podaci i usluge novog korisnika te da se iste ugase u banci gdje korisnik želi zatvoriti poslovanje. Nova banka će preuzeti od stare sve trajne naloge i izravna terećenja te obavijestiti sve stranke s kojima posluje njihov novi klijent o promjeni računa.
Ako hrvatski građanin seli poslovanje iz jedne u drugu banku koja posluje u Hrvatskoj, potonja banka će imati rok od 15 dana da sve to provede. Dakako, kada budemo u EU-u.
No, ako se želi prebaciti u neku slovensku ili talijansku banku koja nema ured u Hrvatskoj, nova banka će za to imati rok od 30 dana. Dakle, u smislu pružanja bankarskih usluga briše se granica između domaćih i stranih banaka. Primjerice, to će biti zanimljivo mještanima pograničnih područja (primjerice na sjeveru Istre). Dakako, to će biti jednostavno onima kojima banka služi za obavljanje platnog prometa, no ako putem banke otplaćuju kredit, teško da će moći preseliti i taj dio posla u inozemstvo jer strane banke ne priznaju Hrvatima kao instrument osiguranja nekretnine ako kupnju otplaćuju kreditima banaka.
Dakle, ova procedura će olakšati promjenu banke i omogućiti jednostavni prelazak onima koje nude jeftinije poslovanje ili niže naknade. Slično je prije nekoliko godina uvedeno na telekom tržištu i sada imamo situaciju da svake godine do četiri posto korisnika promijeni operatera, najčešće zato što se veće pogodnosti nude onima koji prebace broj nego korisnicima koji su 10-ak godina kod istog operatera.
Uza sve to, svaka članica EU-a će biti dužna na jednoj internetskoj stranici objaviti usporednu cijenu svih naknada u svim bankama u zemlji, što će sadašnjim i budućim korisnicima omogućiti jednostavniji izbor.
Ipak, na razini EU-a svega je 19 posto klijenata uspjelo promijeniti banku, a ostalih 81 posto nisu uspjeli prijeći u jeftiniju banku. S obzirom na to da naknade za jednake usluge znaju varirati i do šest puta, ovisno od banke, jasno je zašto građani žele preseljenje i zašto banke nevoljko puštaju klijente da prebace račun konkurentima kojima onda plaćaju manje naknade.
U Hrvatskoj nisu objavljeni podaci o broju (ne)uspjelih prijenosa, iako naknade variraju od banke do banke. (P. GREGOROVIĆ)