Turistička patrola Glasa Istre u Fažani

 Pizze i ćevapi - i stare fažanske konobe prilagođavaju se današnjem turistu (D. MEMEDOVIĆ)
Pizze i ćevapi - i stare fažanske konobe prilagođavaju se današnjem turistu (D. MEMEDOVIĆ)

Turista ima, ali slabo troše! S kim god razgovarali od turističkih djelatnika u Fažani, gotovo svi su složni s tom tvrdnjom. Dakle, ništa novog, jer taj je odnos
prodavača-kupca od kada je i svijeta. Mi bi da oni daju što više, a traže što manje - oni bi za što manje novca htjeli što kvalitetnije ljetovati.

Turista, dakle, u Fažani ima! I to do predvečer na plažama, na kojima obiluje ponuda raznih sadržaja za zabavu na vodi, a od večeri u centru mjestu. Kako od direktorice Turističke zajednice Melite Peroković saznajemo, do 30. lipnja Fažana je bila dva posto u minusu u odnosu na lani, da bi joj se preokret dogodio proteklog tjedna. Od početka godine do 20. srpnja zabilježeno je više od 53 tisuće dolazaka i 360 tisuća noćenja, što je povećanje od 1,5 posto.

- Svake je godine, što se Fažane tiče, sve bolje i bolje. Što se pak turista tiče, svake je godine sve lošije i lošije. Kupovna im je moć strašno pala, kaže
Renata Mrsić Halilović na štandu sa šeširima. Njene riječi potpisuju brojni s kojima smo razgovarali na rivi i po plažama.

Prethodni minus rezultat je lošeg vremena, što je razumljivo ako se zna da gro kapaciteta ovdje osigurava kamp Bi Village, a kampisti najviše od ičega cijene dobro vrijeme. Drugi glavni segment je privatni smještaj, a uzdanica fažanskog turizma su obitelji s manjom djecom i stariji bračni parovi, pa nema ni
pretjeranih zahtjeva za bučnim noćnim životom, kojeg znaju nadomjestiti brojni beach barovi.
- Sada kreću praznici u Nizozemskoj, koji su jako bitni segment u kampu, a očekujemo i Bavarce. Poljaci su nas iznenadili - njih je 40 posto više nego lani. Nije to neka velika baza, ali svakako je interesantan podatak, rekla je Peroković.

- Nema posla. Gore je nego se piše po novinama. Svakako je lošije nego prošle godine. Da, turista ima puno, ali ih nema na našim brodovima, rezolutna je Chiara Kalebić koja prodaje panoramske izlete za Brijune turističkim brodićem. Dnevno odrade dvije do tri ture s po 12
putnika.
- Nijemci su dobri gosti, Austrijanci isto, a najbolji su Rusi. Oni ne pitaju za cijenu samo: "Davaj! Davaj!". Ovi ostali samo bi se cjenkali, a cijene su zaista iste kao i lani. Jednostavno nemaju para. Ne znam što se to dogodilo Europljanima, kaže još jedna bukerica, predstavivši se samo kao Renata.

I zaista, u Fažani se teško može govoriti o nekom znatnom ljetnom povećanju cijena. Ovdje se kava još uvijek pije za sedam kuna, nerijetko i za šest, pa čak i u beach barovima u kojima bi se očekivale više cijene. Kugla sladoleda može se dobiti za pet kuna, češće za sedam kuna, ali pritom mnogi ističu i to da su to najizdašnije kugle u okolici. Jednostavna je logika, kako nam je objasnio jedan od konobara, umjerene cijene rezultat su toga što mnogi ovdašnji objekti bivaju otvoreni i zimi, s obzirom da uz domaće, tada ovdje dolaze i brojni šetači i biciklisti iz Pule i okolice.

- Noćimo u Puli, bili smo u Rovinju, a sada idemo na izlet na Brijune. Bili smo i u Plitvicima. Sve je lijepo - Rovinj nam je uvjerljivo najljepši, a i Fažana je super, lijepo uređena, izgleda lijepo, kaže Adrian Cozma iz skupine rumunjskih gostiju. Dok u hladu čekaju brod, spominjemo i manje ugodne stvari.

- Za cijene pitate? Pa nije jeftino, ali nije ni preskupo. Bili smo u više zemalja Europe, a mogu reći da ste skuplji od Grčke, zaključuje Cozma, pritom misleći općenito na Hrvatsku. Najčešći gosti u Fažani su Nijemci, zatim Slovenci, brojni su i Danci. Razgovarali smo s nekim od njih i uglavnom puni su hvale za uređenost mjesta i čistoću. Što se tiče cijena, odgovaraju da nije to ništa skuplje nego drugdje. "Zašto onda ne trošite?!", zavapili bi na to mnogi na rivi.

Zanimljiva nam je pak svakodnevna borba koja se tamo odvija, a koje mnogi nisu ni svjesni - sukob je to ovdašnje tradicije i zahtjeva masovnog turizma, a zbiva se s večeri, kada se počnu puniti restorani da bi do ponoći nahranili silne kolone turista koji stižu pješke ili s biciklima, uglavnom iz kampa.

- Mi nudimo autohtona jela s friškim i kvalitetnim namirnicama - boškarin, tovar, tartufi, svježa riba? Sve je to na meniju, surađujemo s ribarima, osmišljavamo nova jela? A onda dođe Nijemac i čudi se kako nemamo ćevapčiće! Sve je više takvih zahtjeva - pizza i ćevapi! I mi se na koncu moramo
tome prilagoditi. Teško je reći žele li pizzu zbog platežne moći ili neznanja i navike. Ćevape smo na koncu stavili u ponudu, ali pizzu ne! Ispod jednog nivoa ne želimo ići, kaže Sanel Berbić, šef kuhinje Stare konobe, koji je unatoč tome zadovoljan sezonom. Jedan je to od objekata koji radi tijekom cijele godine pa nastoje da i domaći i strani gosti budu zadovoljni, i cijenom i kvalitetom.

- Dolaze i oni koji prepoznaju kvalitetu, pričaju s drugima o tome u kampu, vraćaju se, tako da imamo dosta stalnih gostiju. No, ima i onih koji imaju pola sata do broda pa traže nešto na brzinu, plate i otrče na brod. Nastojimo im prenijeti tu našu priču o domaćoj kuhinji, ali mnogi je ne razumiju. Donesemo Nijemcu rukom rezani pršut, no njemu nije dovoljno tanak pa pršut moramo rezati na mašinu, kaže Berbić. To zasigurno nisu gosti koji će naručiti porciju brodeta po 60 kuna, koji je svojevrsna egzotika gostu sa sjeverozapada. Srećom, postoje i oni koji cijene autohtonu, sporu kuhinju, mada,
zaključuje šef kuhinje, i kod njih se osjeti financijska slabost - i takvi naručuju sve manje i manje sljedova.
Terase restorana preko dana uglavnom su prazne. Do poslijepodneva, dakle, u staroj jezgri vlada svojevrsna siesta, a najaktivniji, pa i najglasniji, su bukeri s izletničkih brodica. Restorani se pune preko dana tek za lošeg vremena. Ugostitelji, mada si predstavljaju konkurenciju, međusobno surađuju, pa i razmjenjuju frišku ribu ako ostanu bez nje. Veliku ulogu u tom pozitivnom odnosu, kažu, odigrao je i TZ kojem se svi rado odazivaju na manifestacije i za koju kažu da je puno napravio za podizanje destinacije. Uostalom, Fažana je poznata po brojnim, gotovo svakodnevnim ljetnim događajima, zbog kojih je s večeri pogled turista manje usmjeren na plastičnu štandersku ponudu, a više na zanimljivosti stare urbane jezgre i ribarske tradicije očuvane u mjestu.

(Z. STRAHINJA)





 


Podijeli: Facebook Twiter