Nikakve gužve na prilaznim cestama gradu i nadomak centra. Parkirno mjesto, pod naplatom, pronašli smo na prvom parkiralištu u par minuta, a centar grada nam je bio udaljen nekoliko stotina metara. A na stotinama metara dugim plažama zatekli smo šačicu ljudi. To nije slika i prilika koju prenosimo iz predsezone, već ono što smo zatekli kada smo prošlog tjedna, u špici turističke sezone, posjetili Novigrad. Doduše, gradić smo obišli usred radnog tjedna od 10 do 11.30 sati. No, svejedno u to isto vrijeme su prilazne ceste Puli i one u centru grada uobičajeno zagušene prometom.
Je li normalno naći usred sezone takvu pustoš u Novigradu koji cilja biti biser turističke Istre? Za Kristinu iz Italije to je i razlog zašto je odabrala ovu destinaciju za godišnji odmor. Kaže da u ovo vrijeme u Italiji nije moguće naći takav mir.
- Tamo su gradovi uz more prenapučeni turistima. Na plažama ima ljudi koliko i mrava u mravnjaku, a cijene su daleko veće nego u Hrvatskoj, opisala nam je sugovornica. Ni sama ne zna zašto je Novigrad pust posljednjeg tjedna u srpnju, ali za nju je to veliki plus jer može na središnjoj gradskoj plaži mirno plivati sa svojim psima dok je temperatura 30 stupnjeva celzija. Upitana što je zamijetila da ne valja u Novigradu i što bi mijenjala da bude bolje, naša sugovornica kaže da ništa ne bi popravila jer bi to značilo da bi novigradski turizam postao onakav kakav je u Italiji, a od kojeg je pobjegla.
Dva tipa gostiju
Gdje su nestali turisti upitali smo dugogodišnjeg ugostitelja iz centra Novigrada koji je pritom zatražio da ne objavimo njegove podatke. Rekao nam je da danas postoje dva tipa gostiju.
- Prvi su oni koji dolaze u svoje apartmane. Dolaze s autima koji su skupi koliko i sami apartmani, a u njima dovoze sve potrebne namirnice koje će im trebati tijekom ljetovanja. Drugi tip gosta su oni koji odabiru hotelski smještaj. Tamo im je sve uključeno u cijenu smještaja, pa je vanpansionska potrošnja tih gostiju svedena na minimum, ukratko nam je oslikao situaciju u novigradskom turizmu naš sugovornik. Što se tiče učestalih žalopojki ugostitelja, i ostalih koji nude turističke usluge, kaže da je problem sve veća ponuda.
- Nekoć sam zapošljavao 2-3 puta više radnika nego sada i imao sam mnogo više posla. Danas, u Novigradu ima daleko više restorana, čiji vlasnici poput mene kukaju jer svi nemamo posla koliko ga je bilo nekad. Isti je problem i s onima koji nude izlete ili rentaju brodice. Jednostavno, njihov je broj vrtoglavo rastao proteklih godina, a broj gostiju stagnira ili pada. Zato se svi žale da posla nema i da ovi turisti ne troše. Mislim da je problem što su neki navikli raditi u vremenima slabe konkurentnosti pa su im sada krivi gosti, zaključio je naš sugovornik.
Špica tek 20. srpnja
Kada smo razgovarali s pružateljima raznih usluga svi su nam se žalili kako nema posla i da je svake godine sve lošije ili isto. Jedan od rijetkih koji se pristao fotografirati te stati imenom i prezimenom iza svojih riječi je Edi Kuftić, iznajmljivač polupodmornice. Kaže da četiri godine posluje i da je svake godine ista slika, a to je da prava turistička sezona u Novigradu počinje tek 20. srpnja i traje vrlo kratko.
Kako doživljavaju Novigrad upitali smo dvije turistkinje. Justina Urban iz Njemačke kaže da je prvi put u Novigradu, sviđa joj se more i atmosfera. Ukazala nam je da je cijena nekih namirnica u marketima u Novigradu daleko veća nego u Njemačkoj, a pogotovo joj smeta što ovdje plaća jako skupo sir. Kako provodi vrijeme u Novigradu kada nije na moru? Odgovara da kupe sladoled i prošetaju te da im se sviđa što navečer ima glazbe posvuda.
Mojca Mihelič Bekavac iz Slovenije tu dolazi godinama i provodi puno vremena, a borave u vlastitom apartmanu. Novigrad im se sviđa što je blizu Slovenije, ima mnogo biciklističkih staza, tržnicu, doktora, ljekarne te je lijep i uređeno. Upitana nedostaje li nešto odgovara da fali više događaja za mlade, poput nekog bara na plaži.
Nema Nizozemaca
Manjak gostiju o kojima su nam govorili svi anketirani ugostitelji, je ono što su nam potvrdili i u Turističkoj zajednici grada Novigrada. Vele da je u odnosu na isto razdoblje lani šest posto manje gostiju te četiri posto manje noćenja u komercijalnom smještaju.
- Do 20. srpnja je na području Novigrada boravilo ukupno 110.000 gostiju koji su ostvarili 545.000 noćenja. Najveći pad broja gostiju u postocima ostvaren je u kućama i stanovima za odmor u kojima je zabilježeno 11 posto manje gostiju, dok je u apsolutnim brojkama najveći pad zabilježen u kampovima (2.700 manje dolazaka, odnosno šest posto manje) u odnosu na isto razdoblje lani. Najveći rast broja gostiju u postocima zabilježen je u privatnom smještaju s porastom broja dolazaka gostiju za sedam posto te povećanjem broja noćenja za 11 posto, dok u apsolutnim brojkama najveće povećanje broja gostiju zabilježili su hoteli (1.100 dolazaka više nego lani, odnosno tri posto više), dok je porast broja noćenja najviši u privatnom smještaju (6.400 noćenja više nego u 2015.), izjavila nam jer Vesna Ferenac, direktorica TZ-a.
Da određena inozemna turistička tržišta determiniraju turističku ponudu Istre odavno je poznato, a ovogodišnji pokazatelji ukazuju koliko izostanak nekih gostiju umanjuje interes za neku ponudu. Čak je šest posto manje gostiju u kampovima posljedica je izostanka gostiju iz Nizozemske koji preferiraju kampove. Njih je ove godine manje za čak 29 posto. Dok je u apsolutnim brojkama najveći pad broja gostiju ostvaren kod Talijana s 2.000 dolazaka manje u odnosu na 2015., a koji preferiraju stanove za odmor u kojima je zabilježeno 11 posto manje gostiju. Najveći rast broja gostiju u postocima i u apsolutnim brojkama ostvaren je kod gostiju iz Češke, 20 posto više, ali kako je njihov udio u ukupnim brojkama malen, stoga njihov dolazak nije napravio preokret.
Turisti najviše traže teranino
U masi trgovina artikala za plažu (ručnika, peraja, maski, sandala…) bilo nam je pravo iznenađenje naći trgovinu autohtonim proizvodima u kojoj je pod obložen kamenčićima s plaže. Riječ je o trgovini Aura koja je otvorena prije tri mjeseca u Novigradu. Osim izvanredno uređenog prostora naišli smo na informaciju da tu gosti Novigrada najčešće traže autohtone proizvode kojim žele ponijeti kući dio doživljaja s odmora. Buzetska obitelj Sirotić tu nudi svojih 20-ak vrsta rakija, 7-8 vrsta džemova i namaza, ekstra djevičansko maslinovo ulje, ocat od divlje jabuke i bobica od bazge te četiri vrste čokolada. Osnivač tvrtke Aura Radenko Sirotić kaže da je najpopularniji njihov proizvod teranino, liker od terana.
Što je novog ove godine?
Ovogodišnju turističku sezonu Novigrada obilježilo je otvorenje novog dizajn butik hotela Rivalmare i nova dionica ceste od Dajle do Novigrada s pratećom biciklističkom stazom. Nastavljen je i projekt uređenja plaže Rivarela, uređenje prostora i novi sadržaji na turističko frekventnom i atraktivnom prostoru naselja Karpinjan (novo igralište za odbojku na pijesku). Uvedeni su novi sadržaji i podignuta kvaliteta sadržaja u autokampovima kod kojih se ostvaruje najveći turistički promet u Novigradu. Aminess Park Mareda dobio je 50 novih mobilnih kućica s dva bazena u Family village zoni.
Laguna ostvaruje polovicu svih noćenja
Najveća hotelska kuća u Laguna Novigrad, koja se gostima predstavlja brendom Aminess hotels & campsites, ostvaruje čak 51 posto svih realiziranih noćenja (650.600 od ukupno 1.276.000 noćenja u 2015.). Slijedi kamp Kastanija s 55.650 noćenja, zatim motel i marina Nautica (24.500 noćenja), potom Omladinski hostel Pinesta (19.000 noćenja) te na petom mjestu tvrtka Rona d.o.o. (17.000 noćenja). (Paulo GREGOROVIĆ, snimio Dejan ŠTIFANIĆ)