Tunelom povezane Europa i Azija

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Turska je u utorak otvorila podmorski željeznički tunel između dvaju kontinenata - prvi takav u svijetu - povezavši Europu i Aziju ispod Bospora, čime je premijer Recep Tayyip Erdogan realizirao projekt o kojem su sanjali osmanski sultani.

Erdogan je godinama bio zagovornik toga projekta koji je zamislio još turski sultan Abdulmecit 1860. godine, a neuspješno pokušao realizirati njegov nasljednik Abdulhamid 30 godina poslije.

Radovi na ovom megaprojektu počeli su 2004. godine, a ukupna cijena gradnje iznosla je četiri milijarde dolara. Tunel je dug 13,6 kilometara, a njegova cijev nalazi se 60 metara ispod morske površine i turska vlada ponosno tvrdi da se radi o najdubljem tunelu na svijetu.

Tunel se službeno zove Marmaray, kombinacija naziva Mramornog mora i turske riječi "ray" što znači željeznica. Otvaranje ovog ambicioznog projekta poklapa se s 90. godišnjicom osnivanja moderne Turske.

Tunel je gradila japanska tvrtka Taisei u suradnji s turskim partnerima. Poseban gost na otvaranju bio je japanski premijer Shinzo Abe jer je Japanska banka za međunarodni razvoj stala iza projekta s milijardom dolara.

Tunel ispod Bospora jedan je od Erdoganovih megaprojekata u Istanbulu. Oni uključuju i gradnju 50 kilometara dugog kopnenog kanala koji bi pola Istanbula pretvorio u otok i konkurirao Suezu, gradnju treće istanbulske zračne luke za koju je zamislio da bude najprometnija na svijetu i goleme džamije na vrhu brijega iznad Istanbula. Već se gradi treći most preko Bospora zbog čega je dosad posječeno milijun stabala.

Erdoganove ambicije i potrošnja bili su jedan od uzroka masovnih antivladinih prosvjeda prošle godine jer su se stanovnici, između ostaloga, bunili da njegovi građevinski planovi rezultiraju uništavanjem zelenih površina i iseljavanjem ljudi iz njihovih kuća. Oporba njegove projekte naziva "faraonskim" i tvrdi da si on buldožerima nastoji prokopati mjesto u povijesti.

Komora turskih inženjera i arhitekata upozoravala je da se Marmaray gradi u trusnom području, ali je Yildrim odbacio i to. "To je najsigurnija struktura u Istanbulu", kazao je, naglasivši da tunel može izdržati potres magnitude 9 po Richteru. (Hina)


Podijeli: Facebook Twiter