Trka za profitom uništava novinarstvo

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Sadašnja je kriza u medijima u jednom dijelu financijska, ali zapravo to i nije sasvim financijska kriza, nego vrlo cesto samo kriza profita. Jer, medijski vlasnici žele visoki profit, a njega nije više moguce steci.

I - druga je kriza povjerenja u medije. Nepovjerenje, takoder, potice menadžment u medijima jer ne shvaca da nije moguce proizvoditi kvalitetno novinarstvo u lošim uvjetima. Menadžment misli da nije toliko važno kakve su kvalitete mediji i kakvu ulogu mediji uopce imaju, za njih ih je jedino važno prodati proizvod. To razmišljanje treba mijenjati, inace je novinarstvo izgubljeno, tako aktualno medijski trenutak ocjenjuje švedski novinar Arne König, koji je nedavno u Istanbulu ponovno izabran za predsjednika Europske federacije novinara (EFJ) u trogodišnjem mandatu.

Po njegovim rijecima, glavni cilj EFJ-a u narednom razdoblju upravo je rasprava o tome kako izaci iz sadašnje krize i o tome kako bi u buducnosti novinarstvo trebalo izgledati.

- Na skupštinskoj sjednici spomenuli ste sastanak s izdavacima i predstavnicima švedske vlade i o izvjesnim državnim potporama za medije u svibnju. Kakve potpore ocekujete za medije?


- Vlada je pozvala medijske vlasnike, ne još i nas, ali tražit cemo da tom sastanku prisustvujemo. Treba biti govora o financiranju novih medija i novih medijskih projekata. Neki medijski istraživaci isticu da je menadžment u medijskoj industriji navikao zaradivati profit u medijima na stari nacin, nisu našli bilo kakve nove metode u tome.

- Mnogo se razgovara o buducnosti medija i buducnosti novinarstva. Kako vi vidite tu buducnost?


- Siguran sam da ne smijemo ovim sadašnjim putem, tako da proizvodimo loše novinarstvo i istodobno produbljujemo razlike izmedu onih koji su vrlo dobro informirani i onih koji nisu informirani uopce. Oni koji su bolje obrazovani i imaju vece place, ti mogu kupiti i kvalitetne casopise. Drugi su osudeni na besplatne novine, tabloide, televizije i radija lošije kvalitete. Nadam se da cemo imati drugu situaciju, da cemo moci imati mnogo razlicitih, a kvalitetnih izvora informiranja. Znaci, kvalitetne medije na internetu, male magazine koji ce moci proživjeti. Sadašnji je problem što je distribucija medija u rukama velikih medijskih vlasnika, a oni postavljaju vrlo loše uvjete za distribuciju malih medija.

- Postoji sloboda medija skoro u cijeloj Europi, ali su novinari sve nesretniji vlastitim položajem u novinarstvu i sve marginalnijim poslovima koje rade. Slobodni mediji, a neslobodni novinari?


- Mnogi novinari danas gube posao. Zato mnogi prihvacaju i neke slabije poslove koje ne bi prihvacali ranije. Kljucna je uloga novinarskih sindikata u ocuvanju radnih uvjeta. Mnogi su poslovi u novinarstvu sada komercijalno, a ne novinarski motivirani. To sve treba raspraviti s menadžmentom. Znam da su poneki hrvatski medijski vlasnici izgubili u spekulativnim poslovima izvan novinarstva i da zbog toga novinari gube radna mjesta te da su vlasnici tvrdi u pregovorima, ali pregovori i dogovor novinara i vlasnika neophodni su. (Razgovarao Zdenko DUKA)


Podijeli: Facebook Twiter