Transdisciplinarno umjetničko istraživanje Labina

Ana Jajčević (M. MIJOŠEK)
Ana Jajčević (M. MIJOŠEK)

Bogatu izložbenu sezonu Gradska galerija Labin zaokružila je otvorenjem skupne izložbe "Interferencije" na kojoj se predstavljaju četiri renomirane austrijske autorice - Sabine Müller Funk, Claudie-Marie Luenig, Cornelie König i Cornelie Mittendorfer. Uz izložbu, umjetnice su se predstavile i istoimenim zajedničkim performansom, a Sabine Müller Funk izvela je i svoj performans "Ako se bolje pogleda ostaje samo ono nevidljivo".

Prepoznavanje sebe u drugima i drugih u sebi

- Grad Labin, svojom industrijskom ostavštinom i turbulentnom političkom prošlošću, predstavlja pravo nalazište slika o prošlosti i budućnosti, a time i izazov za austrijske autorice. Njihov rad podrazumijeva transdisciplinarno umjetničko istraživanje Labina u svim njegovim aspektima.

U svojim radovima autorice ilustriraju kako stečeni predmeti ili percepcije "ne samo da imaju sposobnost biti drugačiji, oni već jesu drugačiji od ostalih" (Waldenfels). Radovi se bave prebacivanjem stvarne, postimperijalističke i postsocijalističke povijesti jedne regije u idejni potencijal, ne samo kao razotkrivanje igre kulturoloških raznolikosti, već i kao prepoznavanje sebe u drugima i drugih u sebi, ističe, uz ostalo, dr. sc. Milka Car u predgovoru u kataloga izložbe.

Sabine Müller Funk rođena je 1958. u Münchenu (DE) gdje je i studirala na Akademiji likovnih umjetnosti te 1987. stekla titulu Magistra likovnih umjetnosti. Članica je Künstlerhouse Vienna, blaugelbeZwettl i artP. Živi i radi u Drosendorfu, Beču i Cerovici (pokraj Labina). Kroz svoje umjetničko djelovanje istražuje teme memorije i sjećanja. Na izložbi u Labinu predstavlja svoja nova djela, kojima privlači pozornost na procese nestajanja materije koja svjedoči o političkoj povijesti. Izlaže fotografije velikih formata sa motivom automobila Zastava 101, proizvedenog u Kragujevcu 80-ih godina prošlog stoljeća i ostavljenog u šumici pokraj Labina na "divljem odlagalištu".

Zanimljive umjetničke biografije

Njen samostalni performans kojim se predstavila na otvorenju izložbe "Ako se bolje pogleda ostaje samo ono nevidljivo", uključuje, tepih, pijesak i usisivač. Autorica koristi usisivač za repetitivno ispisivanje rečenice koja je i naziv performansa uklanjajući tako sloj pijeska sa crne površine tepiha. Postupak rezultira apstraktnom kompozicijom koja se vješa na zid galerije i čini dio izložbe.

Claudia-Maria Luenig rođena je 1957. u Herbernu (DE). Završila je studij kemijskog inženjeringa u Njemačkoj, a potom je školovanje nastavila na studiju umjetnosti na Australskom nacionalnom sveučilištu u Canberri, na odsjeku kiparstva gdje je završila preddiplomski studij. Titulu magistra umjetnosti stekla je u Melbourneu na Sveučilištu RMIT, a doktorski studij umjetnosti završila je u Beču gdje trenutno osim umjetničkog djelovanja vodi i Galeriju Basement.

U labinskoj Gradskoj galeriji izložila je nekoliko crno-bijelih crteža većih i manjih formata i tri viseće instalacije/skulpture pletene žicom. Crteži su nastali kao rezultat promatranja napuštenih kuća u kojima se kontrastnim pristupom u procesu rada približava realnosti omogućavajući tako interakciju odsutnosti i prisutnosti. U njezinom cjelokupnom opusu prostor se pojavljuje kao opsesija za koju i sama kaže: "Gledam na prostor kao nešto što je neprekidno u pokretu, neprekidno se ponovno konfigurira. Čak i ako vrlo konkretno radim s njime, istražujem ga i izvan njegove fizičke materijalnosti."

Autorica Cornelia König bavi se pitanjima političkog i socijalno-kritičkog značenja te aktualizira tematiku izložbe uzimajući u obzir nestale tragove Labinske republike. U ovom slučaju fokus je na međuovisnosti koja povezuje međunarodni okvir i subjektivnu tvrdnju autorice koju nam prenosi kroz njezine radove. Cornelia König rođena je 1963. u Badenu. Studirala je arhitekturu, dobila majstorski certifikat Staklarske škole te svoje obrazovanje nastavila na Umjetničkoj akademiji u Stuttgartu. Magistarski studij umjetnosti i kulturnog menadžmenta završila je u Beču na Akademiji glazbe i izvedbenih umjetnosti. Predsjednica je umjetničke organizacije Kunsverein u Badenu gdje i vodi njihovu galeriju od 2007. godine.

Cornelia Mittendorfer rođena je 1953. Živi i radi u Beču kao vizualna umjetnica i odvjetnica. Osnovni element njezina rada je istraživanje ljudskoga stanja bilo radeći na pravilnoj percepciji ili baveći se političko-povijesnim temama. Osim nekoliko fotografija većeg formata koje je izložila na ovoj izložbi, autorica je koncepta performansa "Interferencije", kojeg su ove 4 autorice izvele u Labinu. Performans je četverojezičan, uključuje ne transparentne naočale (zapravo fotografije naočala) i koševe. Sadržaj teksta performansa odnosi se na temu izložbe, a autorica interpretira performans kao čin ispitivanja poznatih uvjerenja. Prema njezinim riječima komadići umetnuti u naočale odnose se na elemente vidljive na fotografijama, pri čemu autorice simultano vide ili ne vide kroz naočale.

Tea Bičić, voditeljica Gradske galerije Labin najavljuje da je izložba "Interferencije" prvi program u planiranoj višegodišnjoj međunarodnoj suradnji koja bi u sljedećoj godini trebala rezultirati uzvratnim gostovanjem domaćih autora u Austriji.

Izložbu se u Gradskoj galeriji Labin može pogledati do 25. studenog, svakim danom osim nedjelje od 10 do 14 sati ili uz najavu na tel. 052 852 123. (Priredila B. Ć. J.)


Podijeli: Facebook Twiter