Pomorsku nesrecu u kojoj je stradalo dvoje talijanskih državljana Tomislav Horvatincic skrivio je vozeci neregistrirani gliser! Registracija je istekla prije pune tri godine i od tada gliser "Santa Marina", u vlasništvu istoimene tvrtke kojoj je predsjednik uprave Horvatincic, uopce nije smio isploviti na more.
Utvrdeno je to tijekom istrage protiv Horvatincica koji se nalazi u pritvoru u šibenskom zatvoru te ga se kaznenim prijavama tereti za izazivanje pomorske nesrece sa smrtno stradalima i nepružanje pomoci. Podaci o gliseru dio su spisa u istrazi protiv Horvatincica, a najnovije otkrice mogla bi biti dodatna otegotna okolnost za zagrebackog tajkuna.
Neispravni papiri
Gliser je izgraden 2007. godine u talijanskom brodogradilištu Itama. Rijec je o plovilu dužine 12,25 i širine 3,95 metara, ukupne snage 662 kilovata, odnosno 900 konjskih snaga. U Hrvatskom registru brodova vodi se kao jahta za iznajmljivanje. I tu je kljuc.
Naime, prema važecim pravilnicima i Pomorskom zakoniku, jahte za osobne potrebe moraju svakih pet godina napraviti tzv. obnovni pregled kojim se utvrduje njihova ispravnost za plovidbu, ali kod jahti za iznajmljivanje to se mora ciniti svake godine.
Na motornom gliseru "Santa Marina", otkrio nam je izvor blizak istrazi, godišnji pregled napravljen je 2008. godine. Istekom godine dana, znaci 2009., prestala je valjanost svjedodžbe o sposobnosti jahte za plovidbu.
Gotovo nevjerojatno zvuci cinjenica da sve to vrijeme nadležne institucije nisu kontrolirale valjanost dokumenata niti ga je ijednom na moru zaustavila Lucka kapetanija ciji bi djelatnici na licu mjesta utvrdili da nema ispravne papire. Prema kaznenim odredbama Pomorskog zakonika, za Horvatincicev gliser odmah bi bila izdana zabrana plovidbe, kao i ispisane novcane kazne.
Za pravnu osobu, u ovom slucaju njegovu tvrtku Santa Marina, ona bi iznosila od pet do 10 tisuca kuna, dok bi fizicka osoba koja bi se zatekla za upravljacem glisera bila kažnjena iznosom od 800 do 5.000 kuna.
Prekršaj bez kazne
No, niti tvrtku niti Horvatincica osobno nije zahvatila nikakva kazna nego je pune tri godine vozio gliser koji uopce nije smio biti na moru i s kojim je naposljetku prošloga utorka kod Primoštena skrivio pomorsku nesrecu zabivši se svom silinom u jedrilicu "Santa Pazienza" i usmrtivši talijanske supružnike Francesca Salpietra i Marineldu Patele.
Kako na svjetlo dana isplivavaju novi detalji, sve je duži popis Horvatincicevih prekršaja. Em je vozio neregistrirani gliser, em je protivno odredbama Pomorskog zakonika i Pravilnika o izbjegavanju sudara na moru glisirao brzinom od najmanje 25 cvorova na udaljenosti manjoj od 300 metara od obale, gdje je dopuštena brzina od pet cvorova.
K tome, plovilo je ostavio bez nadzora na autopilotu, a obrana koju je na neki nacin iznio u priopcenju, koje je na dan tragedije stiglo s njegove e-mail adrese, o otkazivanju komandi u svjetlu najnovijih cinjenica mogla bi mu samo odmoci. Horvatincic, odnosno tvrtka kojoj je na celu, nije se pobrinula da tri godine provjeri tehnicku ispravnost glisera. (Zorana DELJANIN/Novi list)
Sam sebi iznajmio plovilo
Nakon što je otkriveno da je gliser kojim je skrivio nesrecu u vlasništvu njegove tvrtke Santa Marina, postavilo se pitanje je li Horvatincic, sukladno zakonu, i službeno iznajmio plovilo te ga platio. U srijedu nam je potvrdeno da su, što se toga tice, papiri cisti. Horvatincic je kao fizicka osoba sa svojom tvrtkom potpisao ugovor o najmu svoga glisera, a koliko ga je platio, nije otkriveno.
Talijanski jedrilicari pokopani u Padovi
Francesco Salpietro i njegova supruga Marinelda Patella, talijanski jadrilicari koje je prošli tjedan svojim gliserom usmrtio zagrebacki poduzetnik Tomislav Horvatincic, ispraceni su u srijedu u rodnoj Padovi na posljednji pocinak.
Od njih su se u lokalnoj katedrali oprostila njihova djeca, 27-godišnji sin Federico i 22-godišnja kci Gaia, te ostala rodbina, prijatelji i poznanici. I mnogi gradani Padove došli su izraziti svoje suosjecanje s tragicnom sudbinom para koji je skoncao pod naletom Horvatincicevog plovila.
Horvatincic je obitelji stradalih Talijana ponudio odštetu, no oni za sada o tome ne žele razmišljati, barem ne prije okoncanja sudskog postupka. (A. R. K./Novi list)