Psi laju, karavane prolaze. Iako je svima vec dugo kristalno jasno kako pod vodstvom Bruna Rogovica funkcioniraju stvari u Zracnoj luci Pula - ta, na to su davno javno upozoravali radnici, sindikati, ali i ugledni bivši direktor aerodroma Lenko Uravic, za cijeg je mandata Zracna luka doživjela procvat - cini se da nikog od mocnih i utjecajnih to ni najmanje ne zanima.
I dok se ranije potpuno ignoriranje radnika, sindikata i Uravica još možda nekako i moglo tolerirati, nevjerojatno je da odgovorne osobe u Ministarstvu prometa, Nadzornom odboru Zracne luke Pula pa i Istarskoj županiji zatvaraju oci i na ocigledno žestok Rogovicev prijestup: covjek je, kako je to Glas Istre ekskluzivno objavio, a pricu potom prenijeli svi važniji nacionalni mediji, bio upoznat s nepobitnom cinjenicom da je novi sustav za kontrolu prtljage Rapiscan, na kojeg je spiskano nevjerojatnih 10,5 milijuna kuna, krajnje nepouzdan i, u konacnici, opasan po živote putnika i posade, te sigurnost cijelog aerodroma, jer ne prepoznaje odredene vrste i kolicine eksploziva, ali, apsurdno, to apsolutno nikoga ne zabrinjava i, posljedicno, Rogovicu nije pala ni vlas s glave.
Neumjerena službena putovanja celnika
Iako se o poslovanju Zracne luke Pula i Rogovicevoj smjeni pricalo vec i ranijih godina, najveci dio prljavštine o aerodromu iznio je Sindikat Istre i Kvarnera na konferenciji za novinare lani u kolovozu. Sada znamo da su radnici, sindikati i odgovorne osobe u samoj Zracnoj luci, ali i one u NO-u poduzeca, vec tada znali za ugroženu sigurnost putnika, buduci da su prva testiranja prtljage s eksplozivom provedena mjesec ili dva ranije.
Sindikat je, dakle, na toj presici upozorio na nepotrebnu kupnju urnebesno skupog novog sustava pregleda prtljage, za što je u prvoj fazi izdvojeno oko 10 milijuna kuna, iako je pulski aerodrom vec imao ispravne uredaje za pregled prtljage, kupljene dvije, odnosno cetiri godine ranije, a što je placeno oko cetiri milijuna kuna.
Sindikat se obrušio i na neumjerena službena putovanja celnih ljudi Zracne luke na koja se, tvrdi, godišnje troše stotine tisuca kuna, a za reprezentaciju tisucu kuna po svakom radnom danu. Naveo je i kupnju novog golfa sportskih karakteristika (s dvojim vratima i aluminijskim felgama) za tehnickog direktora, što je zracnu luku stajalo 210 tisuca kuna bez PDV-a, investiciju od 500 tisuca kuna u novu terasu, kupovinu cetiriju ulaznica za koncert Eltona Johna u pulskoj Areni, te dovodenje konkurencije izuzetno profitabilnom aerodromskom Duty Free Shopu. Sve se to dogadalo, tvrdili su tada sindikalisti, u situaciji kada je gubitak Zracne luke u prvih šest mjeseci iznosio 11 milijuna kuna.
Ali ništa od ovoga, ponavljamo, nije ni najmanje nikoga zabrinulo i nikom ništa nije sporno. Nikom, pa ni resornom ministru Božidaru Kalmeti koji svoju životnu misiju - uciniti Zadar najljepšim gradom na istocnoj obali Jadrana - dosljedno i uspješno provodi, krizi unatoc, i u drugom mandatu HDZ-ove Vlade.
No, zar nas to uistinu treba cuditi? To da priznanje skandaloznog poslovanja Zracne luke Pula ocekujemo od ministra koji je žmirio na brojne nezakonitosti u državnim poduzecima iz njegova resora i koji nije, kada su afere isplivale u javnost i postale javna cinjenica, uspio pokazati ono malo društvene odgovornosti i morala, pa ponuditi premijerki ostavku?
Ne, to ne iznenaduje, jer bi takav cin bio upravo suprotan obrascu ponašanja na gotovo svim razinama vlasti u gotovo svim podrucjima Hrvatske od 1990. godine naovamo, bez iznimke. HDZ, SDP, HNS, HSLS, HSS, IDS, HSU, nezavisni – svejedno. Zagreb, Dubrovnik, Istra - svejedno.
Znakovita šutnja mocnih i utjecajnih
Ta Istra u Saboru ima zastupnike iz cetiri stranke i jednog predstavnika nacionalne manjine, pa nitko od njih nije smatrao potrebnim pitanje poslovanja pulske Zracne luke otvoriti u parlamentu, za govornicom, pred HDZ-ovim premijer(k)om i ministrima, medu kojima je i, najodgovorniji, Kalmeta. Nadalje, a još i važnije, u celnoj fotelji Nadzornog odbora Zracne luke Pula sjedi desna ruka istarskog župana Ivana Jakovcica Valerio Drandic, koji je o svemu pa i o najnovijem skandalu znao vec duže vrijeme, no ništa nije poduzimao.
Naravno, nije na predsjedniku NO-a da smjenjuje Rogovica, jer se to tijelo prije svega treba baviti nadzorom financijskog poslovanja luke, medutim vec ga je i Rogoviceva rastrošnost trebala ponukati na otvaranje tog pitanja, a zadnji ga je slucaj s neispravnim i opasnim rendgen sustavom, ako ništa drugo, bar s moralne strane morao nagnati da Rogovica putem nadležnih institucija pozove na odgovornost.
Jednako je tako u cijeloj prici cudna "ne cujem, ne vidim, ne govorim" uloga istarskog župana Jakovcica koji službene ingerencije nad Zracnom lukom nema, ali je nedvojbeno osoba od velikog utjecaja i njegova bi rijec zacijelo snažno odjeknula. Jakovcic je trebao znati za probleme na pulskom aerodromu jer mu to Drandic sigurno nije prešutio. S druge strane, naši izvori tvrde da Rogovic žestoko živcira IDS-ovce, ali, tobože, ne mogu mu ništa. Formalno-pravno, to je istina. Medutim, ponavljamo, utjecaj istarskog župana i rijec predsjednika NO-a nisu nešto preko cega bi resorni ministar, pa ni premijerka mogli preci tek tako.
Dakle, jasno je: Rogovic treba snositi konzekvence svog neodgovornog poslovanja, ali netko ga štiti jer mu to nije u interesu. Kome i zašto? Pitanje je to na koje ce odgovor dati enciklopedija hrvatskog modela obnašanja rukovodecih funkcija u javnim i državnim poduzecima. Na svim kioscima - '84. godine.