Tihi rat Tršcana i Furlanaca

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Kada je 1963. utemeljena autonomna regija Friuli-Venezia Giulia istog je trena bilo jasno da se radi o politickom inženjeringu koji ima slabih dodirnih tocaka s povijesnim, kulturnim i jezicnim naslagama.

Trst i Gorica, gradovi odsjeceni od kraško-istarskog prostora, povezani su s velikom ruralnom zbiljom furlanijske pokrajine, koja dan-danas cini 96 posto površine autonomne regije, no da bi ipak nekako uravnotežili situaciju, zakonodavci su premjestili središte regije iz Udina u Trst.

Od tog dana izmedu Tršcana i Furlanaca tinja tihi rat sa svakodnevnim obratima, ozbiljnim i manje ozbiljnim predmetima i povodima suceljavanja, ukratko nisu se voljeli od pocetka i brak je ostao tek institucionalni okvir.

Posljednji povod za nove trzavice i polemike izmedu Furlanaca i Tršcana stigao je tijekom priprema za veliku regatnu predstavu Barcolanu.

Tršcani su izuzetno ponosni na tu jedrilicarsku manifestaciju, smatraju da je to uspjeh grada i ne žele podijeliti ni s kim novu (po)morsku slavu. No, ovih dana dogodio se incident bez presedana: medu sponzorima jedrilicarske manifestacije našli su se i furlanijski vinari, koji su u gradu zalijepili postere na kojima velikim slovima piše: "Barcolana, tipicno furlanijska - Barcolana, tipicamente Friulana".

Poster reklamira poznato furlanijsko vino Tocai, kojemu su Furlanci silom prilika podarili drugo ime, Friulano, jer su nakon višegodišnjeg vinskog rata protiv Madara izgubili pravo na korištenje naziva Tocai. Dakle, promidžbena poruka je jasna: Barcolana je tipicno furlanijska jer se na njoj pije vino Friulano, odnosno nekadašnji, od Furlanaca nikad prežaljen, Tocai.

No, za Tršcane ona (poruka) to ocito nije, vec pokušava preko promidžbe vina promijeniti krvnu sliku jedrilicarske regate jer ce, vele u Trstu, svi nedvosmisleno procitati ono što ustvari piše, da je Barcolana tipicno furlanijska.

U gradu podno Sv. Justa digla se prava prašina, grupa lokalnih politicara smjesta je dala izraditi antiposter s oštrom porukom: "Barcolana, tipicno tršcanska". Poster zaštitnika lokalne iskljucivosti trenutno kruži gradom na velikim promidžbenim kamionima.

Napad zaštitara tršcanske iskljucivosti uznemirio je i celnike jedrilicarskog kluba "Barcola - Grignano", koji su se javno morali ispricati. Dugogodišnji predsjednik Barcolane novinar Fulvio Molinari, porijeklom iz Vrsara, objasnio je da je gospodarska kriza smanjila udio tradicionalnih sponzora pa su silom prilika morali prihvatiti ponudu Furlanaca.

- Medu sponzorima ovogodišnje regate bila je u igri i slovenska Ljubljanska banka, ali izmedu Slovenaca i Furlanaca izabrali smo potonje jer u protivnom Tršcani nam ne bi nikad oprostili neku slovensku varijantu, izjavio je Molinari listu Il Piccolo te dodao da se medu sponzorima nalazi i španjolska tvrtka Gas Natural, koja namjerava graditi veliki LNG terminal u zaljevu.

- Nažalost, bit ce polemika i oko tog sponzora, zakljucuje Molinari.

Dakle, Furlanci nisu poželjni, a što bi bilo tek da je jednog jutra iskrsnula promidžbena poruka da je Barcolana "tipicno slovenska", ili blaže, ljubljanska?


Podijeli: Facebook Twiter