Tih je i štedljiv, ali prevozi premali broj putnika

(D. ŠTIFANIĆ)
(D. ŠTIFANIĆ)

"A ča mu je, ugašen a gre", česti su bili komentari Pulaprometovih putnika tijekom vožnje u autobusu na hibridni pogon, koji je proteklih mjesec dana prometovao po pulskim ulicama i vozit će do kraja ovog tjedna. I doista je nečujan, sve dok ne razvije brzinu od 20 kilometara na sat kad se automatski prebaci na motorni pogon. Ovaj je autobus u Pulu došao u sklopu promotivne kampanje međunarodne tvrtke Volvo Bus Corporation.

Troši 27 posto manje

- Riječ je o autobusu koji u odnosu na naše Ivecove troši 27 posto manje, no sagledavajući cijeli Pulaprometov vozni park, uzimajući u obzir sve linije, ušteda je manja, iznosi oko 21 posto. Dugačak je 12 metara, poput naših, ali je sa svojih 16 tona za četiri tone teži od naših autobusa. Ovaj hibridni autobus ima raspoloživa 32 sjedeća i još toliko stajaćih mjesta, što je nama nedostatno. Naime, naš midi, koji je za dva i pol metra kraći, ima mogućnost prihvata 73 putnika, a 12-metarski i više od 90. Ne možemo si dopustiti da nam u određenim dijelovima dana, primjerice kod vožnje učenika u i iz škole, ljudi ostaju na stajalištu. Stoga je upravo taj kapacitet naša vodilja, jer moramo imati prihvat za 90 pa čak i sto putnika, koliko ih mogu primiti naši, 12-metarski autobusi, rekao nam je tijekom vožnje u ovom suvremenom autobusu direktor Pulaprometa Igor Škatar.

Najčešća brzina vožnje pri glavnim gradskim linijama je 17 kilometara na sat. Razvijanjem brzine veće od 20 kilometara na sat, automatski je programirano prebacivanje na dizelski motor. Za upravljanjem ovim autobusom, obučena su tri Pulaprometova vozača pri ovlaštenom serviseru za Volvo u Žminju, što je ujedno bio i njihov uvjet za besplatno ustupljivanje autobusa. Nas je u ovom "tihom" autobusu vozio Rade Kraljić, koji nam je otkrio da je vožnja lakša nego kod dizelskog autobusa. Baš poput nas, i putnici su, kaže, često mislili da se autobus pokvario, te zbunjeno prvih nekoliko minuta vožnje promatrali o čemu se radi.

- Obukom tri vozača može se obaviti komparacija te saznati kako tko pritišće gas, no treba imati na umu da nije jednaka vožnja tijekom jutarnjih prometnih gužvi ili uvečer kad je grad poluprazan. Promo vožnje, odnosno testiranja ovog autobusa se provode u europskim gradovima, stoga smo iznimno počašćeni i zahvalni Volvu koji je za testiranje između brojnih, izabrao i naš, prema njihovim mjerilima mali grad. Intencija je da vozila prometuju po centru grada, jer se uslijed takve vožnje najviše vidi ušteda, kaže direktor Škatar i dodaje da je u Puli najčešće vozio na liniji 1, Šijana - Stoja, a ponekad i na linijama 2 i 3.

Odlazi put Slovenije

Uz Pulu, u Hrvatskoj je još vožen u Splitu gdje se pokazao isplativijim jer se radi o gradu s puno većim brojem stanovnika, ali i autobusa.

- Ondje je ostvaren veći postotak uštede, no treba vidjeti kakvi su tehnički kapaciteti njihovih vozila. Mi smo, naime, očito pogodili s našim agregatima, odabrali smo štedljivije koji su se s vremenom pokazali efikasnim, kaže Škatar i dodaje da bi, prema informacijama, nakon petka, iz Pule trebao krenuti put Slovenije.

Napomenuo je još da Pulapromet nije zadužen za servisiranje ovog vozila. Po potrebi, a upravo se to, uslijed manjeg kvara dogodilo za njegova prometovanja Pulom, odvozi se u servisni centar u Žminju. Ondje se priključuje na elektroniku, pa ukoliko ga serviseri ne mogu otkloniti, povezuju se sa serviserima iz Kopenhagena. (Sanda ROJNIĆ SINKOVIĆ, snimio Dejan ŠTIFANIĆ)

OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU


Podijeli: Facebook Twiter