"Thelma & Louise": Bijeg iz okova podčinjavanja

Iz predstave "Thelma & Louise" (M. ANGELINI)
Iz predstave "Thelma & Louise" (M. ANGELINI)

"Thelma & Louise" sinoć je doživjela kazališno uprizorenje, prvo u 23 godine nakon prikazivanja istoimenog filma, i to u produkciji Istarskog narodnog kazališta - Gradskog kazališta Pula, na maloj sceni. Mračna je to i na trenutke iznimno nasilna priča o slobodi u kojoj ipak ima mjesta za malo humora pa u jednom trenutku predstava djeluje kao komedija zabune, ali to je ipak samo priprema za upečatljivo finale.

Redatelj i dramaturg Dalibor Matanić uzeo je Oscarom nagrađeni scenarij Callie Khouri i donekle ga prilagodio, neke stvari izmijenio, neke pojačao. Prije svega, tu je lik inspektorice koja je i pripovjedačica (Senka Bulić), a taj lik je u originalu muški. Ona na zadimljenoj sceni publiku uvodi u priču s gorčinom u glasu i pitanjem "kada nekog ubiješ da bi se obranio od zla, jesi li ti monstrum?". Jako je važno što je pripovjedačica i ujedno istražiteljica ubojstva, to u startu naglašava tu žensku perspektivu u kojoj bi se doduše mogli prepoznati i muški. Nasilje je ipak nasilje. Netko ga čini, netko ga trpi. A netko i uzvraća. Inspektorici nije svejedno.

I onda kreće priča o dvije prijateljice, koje tumače Helena Minić i Lana Gojak. Minić je kao Thelma podložna, naivna kućanica koju nasilni muž seksualno iskorištava što ona trpi jednostavno zato jer se na to navikla, dok je Louise odlučna nekonformistica. Njih dvije bježe, kreću na put koji će ih oboje promijeniti i s kojeg se neće vratiti. To je put u jednom smjeru načičkan opasnostima koje se kriju u likovima koji većinom dvama protagonisticama žele zlo. Prvo stajanje u jednom baru rezultirat će silovanjem, pa onda i ubojstvom i to je tek početak. Thelma i Louise opet bježe, pokušavaju se izvući iz situacije no njihovi su pokušaji osuđeni na neuspjeh. U cijeloj toj priči upravo inspektorica koja istražuje njihov slučaj shvaća što se zapravo dogodilo i razumije ih, ali ne može učiniti ništa. Baš zato što je žena, inspektorica će snositi posljedice, a sve će završiti u efektnom finalu u koji će se moći uključiti i publika.

Zbog Matanićeve režije predstava nije dosadna. Početak je malo kaotičan i možda nije uvijek jasno u kojem smjeru predstava ide, ali ide, kreće se, brže ili sporije pa nema praznog hoda ka odlično napravljenoj i za kazalište prilagođenoj završnici. Zatim su tu glumci, odlično uigrana peteročlana ekipa među kojom ističemo Radeta Radolovića. Mladi pulski glumac nevjerojatno se dobro snašao u različitim ulogama pa odlično funkcionira kao nasilna muška svinja ili kao simpatični, "pristojni pljačkaš" J. D. Prvo je opako uvjerljiv kao nasilnik, da bi se koju minutu nakon toga bez problema transformirao u gotovo komičnog zgubidana. Slični su i likovi koje tumači Janko Popović Volarić, bilo kao dobrohotni Jimmy ili grubi, muškošovinistički šef policije čije predrasude samo čekaju da eksplodiraju. Taj lik šefa policije je ovdje tempirana bomba i na njegove geste treba obratiti pažnju jer se iza naoko stabilne fasade krije pakleni stroj, a Popović Volarić je vrlo uvjerljiv.

Iako je "Thelma & Louise" najavljena kao predstava namijenjena aktivnim gledateljima, neke stvari su tu kristalno jasne od samog početka zato što pojedini likovi ne kriju svoje namjere. Ovo je priča koja prenesena iz američke pustinje dobro funkcionira i ovdje baš zato što govori o slobodi, posebice o onom što se događa kada se pokušavaju razbiti okovi podčinjavanja koje je svugdje prisutno i više ili manje izraženo.

U pokušaju da se priča približi publici, da se dočaraju ambijenti u kojima se ona zbiva Deni i Martino Šesnić složili su prikladnu scenografiju koja se sastoji od nekoliko kauča, šanka i pijeska, dok glumački prostor omeđuju televizije okrenute ka publici na kojima se prikazuje vožnja tj. bijeg Thelme i Louise pa se ponekad čini kao da publika promatra jedan čudan televizijski spektakl i to spektakl nasilja. Tu je i glazba koju potpisuju Alen i Nenad Sinkauz, dok je za scenski pokret bio zadužen Pravdan Devlahović, a organizator i inspicijent je Manuel Kaučić.

Predstava je u svakom slučaju izazvala veliki interes, pa su reprize koje su večeras i sutra su rasprodane. (Mladen RADIĆ, snimio Manuel ANGELINI)


Podijeli: Facebook Twiter