Televizija nije dadilja

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Smjernice suvremenog odgoja govore o važnosti individualiziranog odnosa izmedu roditelja i djeteta. Taj odnos trebaju sacinjavati ljubav, medusobno poštivanje, komunikacija te dosljedna disciplina. U skladu s društvenim promjenama, danas se uocavaju i promjene u odgojnim ciljevima stoga i uloga roditelja postaje sve zahtjevnija.

O tome je u svom predavanju u Gradskoj knjižnici i citaonici na tribini "Mediji u kuci i vrticu", a u povodu Medunarodnog dana obitelji govorila ?eni Zuliani, magistrica psihologije s pulskog Sveucilišta Jurja Dobrile, u sklopu prezentacije na temu "Što želim za svoje dijete?".

Kako je u nastavku naglasila Zuliani, nekada se odgoj temeljio na poslušnosti i prilagodbi, dok je u moderno doba bitno ukljucivanje, odnosno razvijanje djecje kompetencije te sagledavanje djecje ranjivosti.

Potom je prikazan isjecak iz jednoga od najaktualnijih videosadržaja za djecu iz niza "Baby Einstein", a komunikologinja Tijana Vukic Stjelja je to iskoristila kao uvod u predstavljanje rezultata istraživanja, pritom naglasivši da cak ni prikladan medijski sadržaj ne smije biti opravdanje za korištenje masovnih medija kao dadilja.

Istraživanje Mediji u kuci i vrticu provedeno je, naime, od sredine studenoga do sredine prosinca prošle godine u sklopu aktivnosti Medijskog savjetovališta Obiteljskoga centra Istarske županije. Partner istraživanja bio je Strucni studij za obrazovanje odgojitelja.

Osam studentica trece godine studija, buducih odgajateljica, prikupilo je podatke kao dio obaveza u sklopu kolegija Trening socijalnih vještina i pod mentorstvom asistentice ?eni Zuliani. Prethodno su sudjelovale u edukativnoj aktivnosti na temu medijskih kompetencija te posebnoj pripremi za prikupljanje podataka.

Istraživanju se odazvalo deset predškolskih ustanova, javni i privatni vrtici i jaslice, a upitnik su ispunila 102 roditelja i 22 odgajateljice. Cilj istraživanja bio je utvrditi smjernice medijskog odgoja pulske predškolske djece kod kuce i u vrticu. Stoga su se istraživale obiteljske navike u obiteljima pulskih predškolaca te provodenje medijske pedagogije u predškolskim ustanovama.

Vukic Stjelja je, iz niza rezultata istraživanja, izdvojila one vezane za ispitivanje medijskih kompetencija za televiziju i DVD. Pozitivno je što 93 posto ispitane djece dnevno gleda televiziju do dva sata. Važno je napomenuti da su 78 posto svih sadržaja reproduciranih na televiziji i DVD-u crtani filmovi.

S druge strane, zabrinjavajuce je da cetvrtina, odnosno 20 posto djece, televiziju gleda bez roditeljske prisutnosti te da su baš svi roditelji svjesni da je njihovim predškolcima, nakon igre s prijateljima, druga najvažnija aktivnost u provodenju slobodnoga vremena gledanje televizije i DVD-a.

Više od trecine ispitane djece gleda internacionalne programe, i to najviše na engleskom jeziku, uglavnom uz roditelje. Takoder, istraživanje je pokazalo da gotovo polovica roditelja nije informirana o utjecaju medija na djecu te da neki roditelji poticu svoje predškolce da gledaju emisije poput "Vecera za 5", "Supertalent" te "Lud, zbunjen, normalan".

Zabrinjavajuce je da više od cetvrtine odgajateljica ujutro docekuje djecu s ukljucenim televizorom, a cak pet posto reproducira televizijski sadržaj za vrijeme obroka.

Pozitivno je što se televizija i DVD u ispitanim ustanovama gleda ne više od pola sata dnevno, što su gotovo sve odgajateljice svjesne važnosti prilagodbe reprodukcije televizijskog ili videosadržaja za mladi uzrast u mješovitim skupinama te da više od cetiri petine odgajateljica razgovara s roditeljima o utjecaju televizijskih sadržaja na djecu predškolskog uzrasta.

Rezultati istraživanja u cijelosti bit ce uskoro dostupni na mrežnim stranicama Medijskog savjetovališta. Tribinu su organizirali Obiteljski centar Istarske županije, Medijsko savjetovalište i Gradska knjižnica i citaonica Pula. (S. ZRINIC TERLEVIC)


Podijeli: Facebook Twiter