Za bijeli tartuf kažu da je najskuplja gljiva na svijetu; poput zlata mjeri se na grame, cijena se formira ovisno o ponudi i potražnji, a veći primjerci prodaju na licitaciji. Svi oni zainteresirani za čarobni svijet afrodizijačke podzemne gljive, koju još nazivaju i istarskim bijelim zlatom i neokrunjenim kraljem istarske gastronomije, pohrlili su u nedjelju na otvorenje Dana Zigante tartufa u Livade - centar svijeta tartufa, a oni koji nisu još uvijek imaju za to priliku jer maratonska jesenja manifestacija potrajat će ravnih sedam vikenda, sve do 30. listopada.
Simboličnim presijecanjem vrpce, najveći i najduži sajam tartufa otvorio je ministar turizma Anton Kliman.
- Danas u Istri imamo odlične sajmove vina, maslinovog ulja, pršuta, sireva…, a jesenji sajam tartufa i autohtonih istarskih proizvoda može biti jedna od perjanica gastronomske ponude Hrvatske, naglasio je Kliman.
Posjetiteljima je dobrodošlicu zaželio Guinnessov rekorder Giancarlo Zigante, poznat po pronalasku najvećeg tartufa na svijetu. Istaknuo je kako očekuje da će kroz Livade tijekom sedam sajamskih vikenda proći oko 30 tisuća posjetitelja iz čitavog svijeta, od Hrvatske, Slovenije, Italije, Njemačke, Austrije pa čak i dalekog Tajvana, Kine i Japana.
Na svemu što je postigla u promociji istarskog tartufa, obitelji Zigante čestitala je i dožupanica Giuseppina Rajko te rekla da su Livade zahvaljujući ovakvim manifestacijama postale poznate u svijetu. Oprtaljski načelnik Aleksander Krt podsjetio je da je oprtaljska općina 1994. godine zajedno sa entuzijastima pokrenula priču valorizacije prirodnih resursa.
- Na takav način uspjeli smo postići da se u unutrašnjosti poluotoka kroz tartuf kao zamašnjak razvoja, pozitivnim koracima krene u ravnomjerni razvoj, rekao je Krt.
Za ovogodišnje sajamsko izdanje osiguran je veći izložbeni prostor od prošlogodišnjeg, koji se proteže na preko 1.000 četvornih metara površine, a predstavilo se pedesetak proizvođača vina, pršuta, maslinova ulja, sireva, meda, rakija travarica i drugih autohtonih proizvoda iz Istre, kao i proizvođači iz Slovenije. Poseban je naglasak na gastro sadržajima, u kuhinji sa šesnaestak metarskim pultom, kuhari su pripremali jela na bazi svježih tartufa, crnih i bijelih.
Uz standardne sadržaje prezentacije i degustacije autohtonih istarskih proizvoda, znatiželjni turisti odlučili su se za izlet turističkim vlakićem u samo srce Motovunske šume na pokazno traženje tartufa. Zasigurno će ga dugo pamtiti jer u šumu su otišli tijekom pravog proloma oblaka. No kiša im kažu, nije umanjila doživljaj.
Sezona afrodizijačke gljive upravo je započela, bijelih tartufa je za sada malo pa je time i maloprodajna cijena viša. Kilogram bijelog tartufa prve klase tijekom prvog sajamskog dana prodavao se po cijeni od 18.000 kuna, a crnog tartufa po 3.500 kuna.
Na otvaranju sajma zatekli smo novinarsku ekipu Tokio TV-a iz Japana koja je proteklih dana snimala reportažu o Hrvatskoj, a priča o malim Livadama i tartufima, jedan je od segmenta kojemu je posvetila posebnu pozornost. Uz Istru, u japanskoj televizijskoj emisiji "Zipango" koja se bavi primjerima dosadašnje suradnje između Hrvatske i Japana, Hrvatsku će predstavljati još Zagreb, Petrinja, Lipik, Zadar, Šibenik i Dubrovnik. (Napisala i snimila Gordana ČALIĆ ŠVERKO)