Tank skuplji 33 kn, prijevoznici bez ikakve zarade

(V. KARUZA/NL)
(V. KARUZA/NL)

Da bi prosječan rezervoar automobila od 50 litara napunili najprodavanijim gorivom, eurosuperom 95, hrvatski vozači danas moraju potrošiti 547,5 kuna, odnosno najmanje 33 kune više (6,4 posto) nego što su plaćali sredinom veljače, kad je i u Hrvatskoj nastupila potpuna liberalizacija tržišta naftnim derivatima. Litra ovog goriva, koja je do liberalizacije smjela koštati najviše 10,29 kuna, trenutačno košta najmanje 10,95, do čak 11,05 kuna, ovisno o naftnoj kompaniji.

Podsjetimo, prema novom Zakonu o tržištu nafte i naftnih derivata, naftnim se kompanijama od 19. veljače ove godine dozvoljava tržišno formiranje cijena, pri čemu ih čak mogu više puta mijenjati i tijekom istoga dana. Najviše dozvoljene cijene derivata dotad je određivala Vlada, koja sad može intervenirati samo u slučaju poremećaja na tržištu, odnosno ukoliko procijeni da su naftne kompanije neopravdano povećale cijene.

Do sada takve intervencije nije bilo, pa je, osim rasta cijene eurosupera 95 od 6,4 posto, i eurodiesel od veljače naovamo poskupio za 4,4 posto. Za punjenje rezervoara od 50 litara ovim gorivom, u veljači je platiti trebalo 484,5 kuna, a sad se taj trošak popeo na 506 kuna, jer je cijena s tada maksimalno dozvoljenih 9,69 kuna po litri porasla na minimalno 10,12 do, na nekim pumpama, čak 10,22 kune. Za rast cijena nije, međutim, kriva samo liberalizacija, već i Vladina uredba kojom su od 18. travnja trošarine na naftne derivate povećane za 20 lipa po litri, na što su odmah poskupljenjem reagirale i naftne kompanije.

Stalna poskupljenja goriva stalan su i velik problem cestovnim prijevoznicima, ističe Marijan Banelli, savjetnik za promet pri Udruzi prometa u Hrvatskoj udruzi poslodavaca. Ionako malu, čistu zaradu prijevoznika od oko pet posto, koliko im je ostajalo nakon pokrivanja troškova, liberalizacija cijena goriva je pojela gotovo u cijelosti, kaže.

Za razliku od "zlatnih" godina između 2003. i 2009., napominje, kad je trošak goriva iznosio do 25 posto cijene prijevoza, sad je riječ i do 45 posto, a kako gotovo cijeli ostatak prijevozničke cijene pojedu fiksni troškovi poput registracije, osiguranja, cestarine i ostalo. (B. MRVOŠ PAVIĆ/NL)

CIJELI TEKST U TISKANOM IZDANJU.


Podijeli: Facebook Twiter