Jedino pogled u kristalnu kuglu mogao bi trenutno dati odgovor na pitanje kakva ce biti ovogodišnja turisticka sezona. Mnogi strahuju zbog problema u svjetskom gospodarstvu, a tako i u zapadnoeuropskim ekonomijama. Drugi pak isticu da je, unatoc krizi, Hrvatska u 2011. imala rekordnu godinu u fizickim pokazateljima, a prihodi od turizma su konacno povecani u odnosu na godinu ranije.
Uz vremenske prilike, situaciju u sjevernoj Africi, ali i drugim mediteranskim zemljama poput Grcke, na turisticko ce ostvarenje jako utjecati kretanje u nacionalnim ekonomijama hrvatskih najznacajnijih emitivnih tržišta - Njemacke, Slovenije, Italije i Austrije. Koliko ce gradani ovih zemalja štedjeti i racionalizirati pri putovanjima i godišnjim odmorima, tek ce se vidjeti.
Dodatni letovi
Iako prema nekim predvidanjima Njemacku u ovoj godini ocekuje blagi gospodarski rast od 0,8 posto, odluke o putovanjima ce ovisiti o nizu cimbenika, prije svega o spašavanju eura. Ipak, u frankfurtskom uredu Hrvatske turisticke zajednice podsjecaju da je njemacko turisticko tržište u prošlosti pokazalo da je otporno na negativne utjecaje poput vremenskih katastrofa ili gospodarske krize.
Vjeruje se da ce, neovisno o gospodarskoj situaciji, oko 75 posto njemackih gradana starijih od 14 godina, a rijec je o 50-ak milijuna ljudi, ove godine barem jednom otici na putovanje.
- Nijemci se nerado odricu druge najvažnije stvari u životu - putovanja, isticu u njemackom uredu HTZ-a. Ove bi godine na turisticki promet iz Njemacke mogao utjecati i povecani broj letova za Hrvatsku. Dodatne letove uvodi Lufthansa, i to za Dubrovnik i Zadar, Germania za Split i Dubrovnik, Air Berlin, koji je lani prije plana prestao letjeti za Zracnu luku Krk, ipak ostaje u Hrvatskoj, a ove godine ocekuju se i novi letovi Condora.
Ovaj je avioprijevoznik ostvario minuse na dalekim destinacijama i preusmjerio se na one bliže pa tako povecava broj linija za Hrvatsku te bi, uz ostalo, trebao letjeti i za Kvarner.
Lani je Hrvatsku posjetio rekordni broj slovenskih turista, vec krajem rujna više od 1,1 milijun gostiju. No, ako se uzme u obzir da se u ovoj godini ocekuje stagnacija slovenskog gospodarstva, ponavljanje prošlogodišnjih rekordnih turistickih rezultata bio bi uspjeh.
Kriza u Italiji
Možda najveca neizvjesnost vlada na talijanskom tržištu koje se, unatoc teškim prilikama, za Hrvatsku - vratilo. Ipak, talijanski mediji su nedavno objavili procjene o rastu životnih troškova talijanskih obitelji za oko 1.000 eura što ce talijanski kucni budžeti svakako osjetiti. Na smanjenje standarda talijanskih gradana utjecat ce i ocekivani pad BDP-a, visoka nezaposlenost, štednja države...
- Posljedice za turisticku potražnju za sada se mogu samo pretpostaviti, ali je ocito da ce talijansko tržište doživjeti promjene. Putovat ce se manje, boraviti krace i trošiti racionalnije, navodi Dario Matoševic, direktor ureda HTZ-a u Milanu.
Neke zemlje povecale cijene
Neizvjesna ce biti i godina na austrijskom tržištu koje je u 2011. takoder rušilo rekorde. Austrijska vlada racuna na velike uštede, a prošlogodišnji Reiselust kod gradana su zamijenili oprez i racionalnost. Ranko Vlatkovic, direktor ureda HTZ-a u Becu, podsjeca da su neke zemlje, unatoc takvoj situaciji, povecale cijene za 2012.
- Turska za cetiri posto, Španjolska za dva, dok su Tunis, Egipat i Grcka cijene smanjili za oko tri posto. Najavljuju se i poskupljenja zrakoplovnih pristojbi što bi za Hrvatsku mogao biti pozitivan faktor jer ce Austrijance potaknuti na odabir bližih destinacija dostupnih osobnim automobilom. Ipak, i na austrijskom se tržištu ocekuje vrlo izazovna turisticka godina.
Britanci ne smanjuju budžete za putovanja. Više od polovice Britanaca ove godine ipak planira potrošiti jednaku kolicinu novca kao i u 2011., pokazuju rezultati ankete Trip Advisora. Prema ovim podacima, 66 posto ih planira na odmor otici izmedu dva i šest puta s time da im planirani budžet za godišnji iznosi u prosjeku od dvije do 4.000 funti.
Ipak, za sada su i dalje popularnija putovanja u bliže destinacije zbog cega bi mogle profitirati Irska, Portugal, Španjolska i Grcka. Najvažniji cimbenici prilikom odabira putovanja za Britance su prema Trip Advisoru dobar odnos vrijednosti za novac, kao i nova iskustva.