Tajna receptura prenosi se u dijelovima

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Veliki interes potrošaca i proizvodaca, malih i velikih poslovnih ljudi nedavno je pobudila "provala" tajne formule za Coca-Colu. O toj se cudotvornoj formuli, koja rezultira proizvodnjom najpopularnijeg bezalkoholnog pica u svijetu, raspravljalo proteklih dana na široko i dugacko, i to u najmanju ruku kao da je otkriven spasonosni lijek protiv karcinoma ili AIDS-a. Kada su se bura i strasti stišale, obavili pokusi po zadanoj formuli, ostala je samo figa. Tajna proizvodnje Coca-Cole ostala je tajna, a ona narodna koja veli "zaklela se Zemlja Raju da se sve tajne saznaju" još ce, ne bi li bila i otkrivena, neko vrijeme morati pricekati.

O poslovnim tajnama i cudotvornim formulama razgovarali smo s Vladimirom Latinovicem, vlasnikom Darne, tvornice za proizvodnju pica, koji sa suprugom Katerinom vec desetljecima vodi proizvodnju jednog od najpoznatijeg branda Istre - rovinjskog Pelinkovca. Rijec je, naime, o alkoholnom picu cija je receptura proizvodnje obavijena velom tajni. U više ranije obavljenih razgovora s vlasnicima Darne, uvijek kada je bilo rijeci o recepturi - razgovor je uz osmjeh završavao. Ponovilo se opet.

- Tajni recept ili formula, kako sama rijec veli, uvijek je tajna. Proizvodaci je brižno skrivaju, što u biti danas više daje na promidžbi nego li na samoj mistifikaciji. Takoder, ima nešto i samo ljudsko u svemu tome - ponosni smo kada otkrijemo nešto što se drugima svida, kaže nam Latinovic, dometnuvši da ni on sam kao suprug enologinje ne zna carobnu formulu proizvodnje rovinjskog Pelinkovca.

- Tajnu informaciju, ove ili one vrste, uistinu zna mali broj ljudi. Svaka nova osoba koja sazna, prijetnja je njenoj tajnovitosti i otkrivenju. U poslovnom svijetu tajni sastojak ili formulu zna samo jedna osoba, i to ona koja ju je i otkrila ili izumila. No, govorimo li o industrijskoj i megaproizvodnji koja zahtijeva radnike i sredstva, u pravilu formula se razdvaja na dijelove koje opet, kao takve, poznaje manji broj ljudi. Dakle, tajne se formule ne prenose u cijelosti, vec u segmentima, veli Latinovic.

Buduci da živimo u 21. stoljecu, kada se "sve zna" i može otkriti, gotovo stupidno zvuci da znanstvenici ne mogu provaliti kod Coca-Cole?!

- Ma naravno da se sve može, no pitanje je ima li za tim potrebe. Naime, kada govorimo o Coca-Coli, pitam se što biste i da znate njenu tajnu formulu s njom radili. Coca-Cola je toliko zašticen proizvod da je pod tim imenom ne bi mogli prodavati. Opet, da je prodajete pod drugim nazivom - nije to isto. Što je problem svake kopije. Recimo, identicnu crkvu svete Eufemije sigurno možete napraviti u Etiopiji. No, zašto? Ona je možda i jednaka, ali nema istu prošlost, isto vrijeme, podneblje, ljude i sve ono što rovinjsku zaštitnicu cini razlicitijom i posebnijom od ostalih prekrasnih sakralnih objekata diljem svijeta, kaže nam Latinovic.


Podijeli: Facebook Twiter