U sklopu bivšeg pogona tvrtke Arena trikotaže u Kandlerovoj ulici, odmah do velikog nalazišta amfora, pažnju prolaznika plijeni dimnjak koji je nekad bio u funkciji u sklopu tamošnje kotlovnice tvorničkog pogona. Nakon što je ovaj bivši tekstilni div otišao u stečaj, a nekretnine Arena trikotaže čekaju nove vlasnike, otvorilo se pitanje daljnje sudbine dimnjaka - rušenja ili njegove eventualne valorizacije i zaštite.
Crtež posvećen Noordungu
No, kako saznajemo, nadležni u gradu očito su o njemu i njegovoj budućoj valorizaciji ipak razgovarali. S obzirom da se dimnjak nalazi u takozvanoj Art zoni Kandler koja osim periodičnih kulturnih zbivanja, a osobito van sezone, ne nudi sadržaje čime bi opravdala svoj naziv, očito se otvorila ideja stavljanja u funkciju dimnjaka i to mogućim svjetlosnim intervencijama koje bi ga mogle iskoristiti, odnosno predstaviti kao dodatnu gradsku zanimljivost. Sudeći po izjavama direktorice pulske Turističke zajednice Sanje Cinkopan Korotaj čini se da se razmišlja o novom svjetlosnom brendiranju Pule, pa bi možda nakon svjetlećih divova - Uljanikovih dizalica koje su "obišle svijet" - pod svjetlima reflektora mogao osvanuti i dio Kandlerove ulice zajedno s dimnjakom.
Cinkopan Korotaj potvrđuje da bi voljeli u sklopu Festivala Visualia na jedan dio fasade bivšeg pogona tvornice Arena, a koji gleda na samo nalazište amfora, postaviti crtež na temu Hermana Potočnika Noordunga.
- Bila bi to svojevrsna dnevno-noćna instalacija budući da bi preko dana na fasadi bio crtež koji bi tijekom večeri bio osvijetljen svjetlosnim reflektorima. Voljeli bi da se ta instalacija zadrži tijekom cijele godine, neovisno o trajanju Visualie, međutim još uvijek čekamo odgovor od bivše tvornice koja je sada u stečaju, kaže Cinkopan Korotaj i dodaje da su zatražili dozvolu da na fasadu postave crtež. No, dodaje, na toj bi lokaciji voljeli cijelu priču proširiti i s osvjetljavanjem dimnjaka.
- I o tome smo razmišljali, no malo je nezgodno unaprijed planirati s obzirom da će bivša tvornica Arena te objekte prodavati pa ne znamo kakve će planove imati potencijalni novi vlasnik. Činjenica je da razmišljamo u smjeru da taj dio na neki način oplemenimo, kazala je direktorica pulskog TZ-a te potvrdila da bi sve krenulo s Visualiom, a ako bude sve po planu, takva dnevno-noćna instalacija bi na toj lokaciji ostala cijelu godinu.
I pulski gradonačelnik Boris Miletić smatra da bi se ta lokacija mogla valorizirati putem osmišljenih svjetlosnih afekata.
- Svjesni smo da se radi o privatnom vlasniku no smatram da taj objekt ima veliki potencijal i ne bi voljeli da dođe do rušenja dimnjaka, kaže Miletić i dodaje da bi se i samo osvjetljavanje tog lokaliteta dobro ukomponiralo i nadopunilo u cijelu priču koju Grad radi putem projekta kandidature Pule za europsku prijestolnicu kulture. Nije nemoguće, kaže, da se Grad dogovori s vlasnikom objekata, jer je, ističe, i Uljanik privatni pa je uspješno realiziran projekt Svjetlećih divova.
Skira projektira sličan projekt
Svjetski priznati dizajner osvjetljenja Dean Skira po čijoj su ideji realizirane Uljanikove dizalice, veli da se načelno o idejama vezanim uz dimnjak u Kandlerovoj razgovaralo, no zasad samo na razini planiranja.
- Nedavno smo isprojektirali jednu sličnu ideju gdje bi dimnjak postao neka vrsta landmarka (orijentira), te istovremeno info-punkt na kojem bi se svijetlom projicirale informacije o vremenskoj prognozi, temperaturi, brzini vjetra i sl. Projekt pulskog dimnjaka je svakako potencijal koji bi mogao upotpuniti ponudu grada i to ne samo tijekom turističke sezone. Smatram da Pula ima izuzetno mnogo zanimljivih objekata, zona, povijesnih spomenika koji bi se u budućnosti mogli kvalitetno valorizirati osmišljavanjem sadržaja u kojima će svakodnevno moći uživati stanovnici i posjetitelji našeg grada, kaže Skira. Napominje da je City beautification (uljepšavanje grada) u svijetu prisutno već desetljećima.
- Upravo je taj koncept veće gradove pretvorio u prave turističke centre i to ponajviše zbog investiranja u kulturu i popratne sadržaje, kao i valorizaciju povijesnih spomenika. Trenutna ponuda u starogradskoj jezgri nije u skladu s tim trendom, kaže Skira. Smatra da je dimnjak u Kandlerovoj moguće osvijetliti permanentnom svjetlećom instalacijom. Radi smanjenja troškova investicije, instalacija može biti i statična iako bi, tvrdi, zanimljivije bilo da je dinamična, ne samo u smislu boje, već i same forme svjetla koja bi se projicirala po objektu. Osim dimnjaka, veliki potencijal vidi i u pulskoj katedrali, zvoniku, te montiranjem svjetlećih uzoraka u samom opločenju Kandlerove ulice koji bi pobudili interes posjetioca.
Zaštićena povijesna cjelina
- Postoje još mnogi zanimljivi objekti u gradu poput gradske vijećnice, Foruma, Augustovog hrama, Parka grada Graza koji je danas u relativnom mraku. Trenutno radimo na jednom značajnom projektu vezanom uz svjetlosna rješenja za pulski Kaštel i Malo rimsko kazalište. Kada bi se taj projekt realizirao, imali bi na neki način zaokruženu cjelinu povijesnih spomenika iz različitih perioda pulske povijesti, koja bi noću, ne samo naglašavanjem tih objekata, već i svojom scenografijom, zasigurno privukla posjetioce i oplemenila tu zonu kroz čitavu godinu, zaključio je Skira.
No kakav je zapravo status dimnjaka u Kandlerovoj ulici i radi li se o zaštićenom spomeniku kulture, pitali smo pročelnicu pulskog Konzervatorskog odjela Lorellu Limoncin Toth. Ona veli da lokacija kotlovnice i dimnjaka u bivšem pogonu Arena trikotaže nisu pojedinačno zaštićeni kao kulturno dobro, ali su zaštićeni u sklopu zone B zaštićene kulturno povijesne cjeline Pule, upisane u Registar kulturnih dobara RH - Listu zaštićenih kulturnih dobara. S druge strane, u svom je odgovoru navela kako je Generalnim urbanističkim planom Grada Pule predmetna lokacija valorizirana u kategoriju B-5 u koju "spadaju građevine ili sklopovi građevina skromne arhitektonske vrijednosti, na kojima je dozvoljena potpuna izmjena konstrukcija i pročelja, a koje se smiju rušiti". Konzervatorski odjel, ističe, nema saznanja o aktualnom vlasniku nad nekretninom, niti o planovima vlasnika na toj lokaciji.
S obzirom da je lokacija s jedne strane upisana u Registar kulturnih dobara, dok s druge strane u sklopu GUP-a i nema neku vrijednost te je čak moguće i rušenje, od Nataše Nefat iz Konzervatorskog odjela doznajemo da se radi o različitim razinama mjerama zaštite.
- Jedna je vezana uz razinu zaštite kao kulturno-povijesne cjeline, a druga se odnosi na prostorno-planske mjere zaštite. Mogu se samo pozvati na Zakon o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara prema kojem je za rušenje kulturnih dobra za uklanjane, potrebno provesti proceduru pri Vijeću za kulturna dobra. Znači, može se dati dopuštenje za uklanjanje nekog kulturnog dobra, ali uz prethodno mišljenje Hrvatskog vijeća za kulturna dobra. Prema tome, ako jednog dana dođe do prijedloga za uklanjanje dimnjaka, onda će to vjerojatno morati ići na Vijeće, zaključila je Nefat.
Dimnjaku iz 19. stoljeća potrebno provjeriti stabilnost
Iz Ureda Grada Pule dodatno pojašnjavaju da se dimnjak nalazi unutar obuhvata PUP-a Stari grad Pula i za predmetnu građevinu kao i za širu lokaciju predviđena je mogućnost rušenja s uvjetovanom ponovnom izgradnjom.
"Iako je građevina smještena unutar zaštićene kulturno-povijesne cjeline, iz utvrđene valorizacije vidljivo je da je riječ o građevini bez posebnog značaja. Prema prijedlogu nove konzervatorske podloge za područje PUP-a Stari grad Pula, između ostalog stoji da je dimnjak iz 19. stoljeća, potrebno proanalizirati sa stanovišta stabilnosti konstrukcije, a u slučaju nemogućnosti konstruktivne sanacije, moguće ga je ukloniti. Valja napomenuti da je predmetna nekretnina u privatnom vlasništvu, stoga daljnje aktivnosti i namjere ovise prvenstveno o investitoru", ističu iz Grada Pule. (Danijela BAŠIĆ-PALKOVIĆ, snimio Milivoj MIJOŠEK)