Svjedočanstva trajanja stvaralaštva obitelji Tođeraš

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Zanimljiv i nesvakidašnji likovni projekt postavljen je u Gradskoj galeriji Fonticus u Grožnjanu. Projektom je predstavljen presjek likovnog stvaralaštva tri generacije obitelji Tođeraš koja je dala svoj značajan pečat trajanju Grada umjetnika. Projekt objedinjuje radove oca Jožefa i majke Irene, kćerke Diane i unuke Diane Drča, nastavljačice obiteljske tradicije i jedine prisutne na otvaranju izložbe koja predstavlja kreativni dokument o ustrajnosti tijekom dugog niza godina. Grožnjan ima još takvih primjera obiteljskog stvaranja i djelovanja, poput obitelji Zelenko, Rajković, Bernik, Pavlinc…

Umjetnička obitelj

Umjetničku obitelj Tođeraš mnogi znaju pod imenom Togy, kako su sami nazvali svoju galeriju, jednu od prvih u Grožnjanu. Pokojni Jozef Tođeraš (umro je 2011.) u Grožnjan je došao još daleke 1965. godine i izgradio prvu veliku peć za keramiku, a mnoge je autore podučio keramičarskoj tehnologiji. To se odrazilo i na cijelu obitelj, pa su svi koristili keramičarsku tehnologiju i glinu kao osnovni kreativni materijal.

U sklopu ovog projekta predstavljen je izbor keramičkih konfiguracija Jožefa Tođeraša, barda i jednog od osnivača grožnjanske likovne scene.

- Iako je umjetnik kretao u dimenziju, ipak većina radova nosi odlike reljefa. Ponegdje se radi o visokom reljefu gdje se prostor i volumen međusobno isprepleću. Tako, pojedini dijelovi strukture prodiru u prostor koji se uvlači u praznine koje nastaju oblikovanjem izbočenja. Najveći dio Jožefovih ostvarenja su niži reljefi. No, i tu je prisutna igra svjetla i sjene. Ovo su kolažirani reljefi koji privlače pažnju izvedenim nizanjem i začudnim spajanjem elemenata. Simboli, lica, ponegdje ornamenti, nude nam paletu doživljaja kojih postajemo svjesni nakon prvog, dekorativnog dojma. Jožef Tođeraš većinu radova ostavlja u bojama i tonovima zemlje, a neke kolorira. Kad se okreće bojama, to su često plemeniti, ali snažni tonovi – predstavio je umjetnika, koji nije više među nama, voditelj galerije Fonticus Eugen Borkovsky.

Irena Tođeraš predstavlja izbor likovnih ostvarenja iz nekoliko razdoblja. Grupa ranijih radova više je stilizirana iskazujući pojednostavljene, često uglađene forme. Organizirani oblici na rubu su dekorativnog pristupa, ali autorica građenjem i patiniranjem postiže otklon prema dobrom likovnom predmetu. Druga grupa, nastala nešto kasnije, mnogo je ekspresivnija. Radi se o objektima na teme školjki ili morskih puževa. Radovi Irene Tođeraš plijene pažnju formom, obradom površine i višeslojnim značenjem.

Maštovitost

Dio radova Diane Tođeraš pripada ciklusu "Personal search". To su trodimenzionalni objekti. Druga grupa je plošna. Obje su realizirane kombiniranim intervencijama gdje prevladava tehnika porculana.

- Objekti, skulpture, prostorni radovi iskazuju maštovitost i slobodni pristup obradi zemljanog materijala. Dojam gotovog predmeta potpuno zanemaruje moguće teškoće i opterećenost tehnologijom. Uvijek sam zapanjen potrebom provjeravanja ovih predmeta dodirom. Tu je Dijana zaista majstorica. Dojam mekoće postignut je vrhunski, rad čak ni na dodir ne djeluje krto ni oštro, zamagljuje čulo dodira i daje prevagu vizualnom osjetilu.  Drugi dio radova, reljefi i slike, kombiniranom tehnikom keramičkog kolaža i crteža iznenađuju svježinom. Prijenos osobnog u materijal Diana izvodi posvećujući se detalju. Njezini reljefi sastavljeni su od krhotina, a ujedinjeni tonom ili linijom izvedenom na podlozi. Diana zaista majstorski vlada tehnologijom – zaključio je Borkovsky.

Recentnom kolekcijom likovnog promišljanja predstavila se najmlađa, Diana Drča. Ovo je njena treća serija radova koji se okreću problematiziranju ljudskog, međuljudskim odnosima i osobnim stanjem. Za oblikovanje, uz glinu, uzima metal, rabeći temperaturu i patine. Ovaj niz gestualnih radova može nositi oznaku skulptorske instalacije, kako po svakom pojedinom segmentu, tako i prema plasmanu. Radi se o maskama i figurama koje nose površne odlike ljudskog.

- Svi likovi su oblikovno stilizirani. Autorica je doživljaj tijela već ranije apsolvirala baveći se modnim dizajnom pa ovdje zanemaruje detalje. Umjetnica problematizira suvremenost, a njene maske, likovi i figure pozivaju na uviđaj. Grupiranje ili umreženost može izazvati osjećaj zajedništva blizak pojmu sigurnosti. Diana problematizira okruženje, pred nama je razvoj misli od doživljenog, preko rituala oblikovanja do postizanja nivoa simbola koji opet ima ritualni karakter – dodao je Eugen Borkovsky.

Zahvalnost grada

Obitelj Tođeraš došla je u Grožnjan iz Subotice, a dio života i stvaranja provode u Grožnjanu. I dalje su sve tri umjetnice vezane za oba grada, a sve su izlagale na mnogim međunarodnim izložbama i često nagrađivane. Svoju zahvalnost obitelji Tođeraš na svemu što su dali za stasanje i trajanje Grada umjetnika iskazao je načelnik Općine Grožnjan Claudio Stocovaz otvarajući izložbu. (Napisao i snimio Luka JELAVIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter