Svijet je danas u neredu; treba nam kritičko promišljanje

James Benning: Dobar umjetnik zapaža realnost, a još je bolji onaj koji druge ljude uči zapažanju (Matija DEBELJUH)
James Benning: Dobar umjetnik zapaža realnost, a još je bolji onaj koji druge ljude uči zapažanju (Matija DEBELJUH)

"Svijet je danas u takvom neredu da nam zasigurno treba kritičko promišljanje. A umjetnost to omogućuje. Dobar umjetnik zapaža realnost i nalazi način na koji će svoja zapažanja prenijeti na ljude i tako djelovati na svijet kroz umjetnost. Još bolji je onaj umjetnik koji druge ljude uči zapažanju kao disciplini, koja se može naučiti i vježbati," rekao je sinoć u vodnjanskoj Apoteci istaknuti američki nezavisni filmski umjetnik James Benning uoči prikazivanja svog 78-minutnog vizulanog loopa "Šumska petlja". Prije projekcije svoj je rad pojasnio u kraćem uvodnom razgovoru s kustosicom i filmologinjom Tanjom Vrvilo i povjesničarkom umjetnosti Brankom Benčić.

Kritički o vremenu

Predstavivši ga kao sjajnog eksperimentalnog i vizualnog umjetnika kojemu je ovo prvo predstavljanje u Hrvatskoj, kustosica Tanja Vrvilo pitala je autora da pojasni svoje vizualne loopove, koji svi 'govore' o vremenu.

- Razmišljao sam kritički o vremenu , kako promatramo vrijeme. Vrlo sam zainteresiran za model samog vremena koji većina nas prihvaća: na vremenskoj traci postoje prošlost i budućnost, sadašnjost je svedena na točku, trenutak. A ako je trenutak, znači da i ne postoji. Što znači da cijeli život postoji samo u memoriji. Naravno da ovo nije ispravni model vremena. Mi smo konstantno u sadašnjosti i sadašnjost je stalno ovdje. To je ta konfuzija koja me zanima i koju sam htio prikazati, kazao je Benning.

Šest sustava promjene vremena

Ovaj američki umjetnik politika krajolika, transcendentalist, pjesnik i matematičar slika vremena jedan je od najustrajnijih mislioca i praktičara američke filmske neoavangarde, a za svog prvog boravka u Hrvatskoj, Benning je od 30. ožujka do 4. travnja dan za danom u šest različitih galerijskih ambijenata (četiri u Zagrebu te Rijeci i Vodnjanu) uprizorio šest vizualnih formula za računanje rada vremena u seriji petlji "Bez naziva (Vrijeme)". Ta njegova velika petlja psihogeografska je mapa šest digitalnih loopova za pomno iščitavanje šest sustava promjene vremena.

U Vodnjanu je prikazana posljednja, šesta "Šumska petlja" koju je autor snimio u planinama Siera Nevade, za zalaska sunca, i koja od gledatelja traži opuštanje i prepuštanje jer se od "naracije" u jednom kadru čuje tek pjev ptica i postupne promjene svjetla.

Prostori prikazivanja su bili različiti, od muzeja suvremene umjetnosti do vodnjanske Apoteke, a različita je bila i publika, no ističe on, svi su povezani željom za kritičkim promišljanjem u zajednici. "Vrlo sam počašćen tom suradnjom", zaključio je autor. U Benningovoj politici estetike u trajanju i dokumentiranju duha prostora i vremena, krajolici su funkcije vremena, a subjekti su funkcije krajolika.

- U svakom od ovih šest prostora u Hrvatskoj osjetio sam snažan osjećaj zajedništva, i kad je bilo desetak ili stotinu posjetitelja. I zato umjetnici imaju odgovornost biti što bolji umjetnici, zaključio je 74-godišnji Benning.

Ovaj se program održao u sklopu interdisciplinarnog projekta umjetničke organizacije Film-protufilm Serije za invizibilno kino i višegodišnjeg istraživanja Filmskih mutacija za promišljanje modusa prijenosa sustava slika, znanja i memorije filmskog dispozitiva u digitalnom dobu, kustosice Tanje Vrvilo. (Zoran ANGELESKI)


Podijeli: Facebook Twiter