Svetvinčenat: Započeo festival plesa i neverbalnog kazališta

(D. Štifanić)
(D. Štifanić)

U vrlo dobroj atmosferi, uz tek nešto malo prigodnih govora – umjetničke ravnateljice Snježane Abramović Milković koja je ukratko predstavila program i pozdravnih riječi načelnika Savičente Dalibora Macana, započelo je 17. izdanje Festivala plesa i neverbalnog kazališta, koji će ovaj gradić pretvoriti u plesnu meku sve do ponedjeljka navečer. Započelo je izvrsnom predstavom „The WOMAnhouse“ Andreasa Constantinoua iz Danske, a izvođači su bili Dani Mariblanca, Sarah Armstrong, Aline Sánchez i Helena Wilhelmsson. Zanimljivo je napomenuti da se u predstavi koristila raznolika glazba, od Vivaldijevih „Četiri godišnja doba“, do one Nirvanine, pa sve do romantičnih nota Chopinovog „Nocturna“.

Dan-danas se sve više priča o muško-ženskim ulogama, odnosima, čime je određen rodni identitet, je li je to tijelom ili nečim drugim. Ova predstava na inteligentan način prikazuje sve to – duhovito, nimalo patetično i prilično originalno.

Što znači biti muškarac? Što znači biti muževan? Je li svaki muškarac nužno muževan? A ženstvenost? Što znači biti žena? Je li naš spol određen tijelom? Što se skriva ispod društvenog poimanja spolova?

Upravo potaknuti tim pitanjima Andreas Constantinou i Himherandit Productions pokrenuli su šestogodišnji The GENDERhouse projekt (2013.-2018.), sa željom da stvore platformu na kojoj će gledatelji u Danskoj i inozemstvu započeti razgovor i raspravu o važnim temama koje se odnose na spolove. The GENDERhouse projekt sastoji se od predstava, radionica, obrazovnih programa i radionica za mlade, čiji je cilj zauzeti se za one marginalizirane i promovirati različitost.

Dio projekta je i predstava „The WOMANhouse“ (2015.), nagrađena nagradom Danske fondacije za umjetnost, u kojoj se četiri atletski snažne izvođačice preobražavaju u muškarce. Ponašajući se kao tipični muškarci, kategorički i duhovito dovode u pitanje seksualnost i uvriježene uloge spolova, i ruše stereotipne predodžbe o tome što znači biti muškarac – i o tome što žensko tijelo može. One to čine duhovito, vrlo nadahnuto, navodeći publiku da porazmisli o rodnim stereotipima te o muško-ženskim odnosima općenito. Svakako treba pohvaliti izvrsne izvođačice i zanimljiv način prikazivanja socijalne, antropološke, pa i na neki način filozofske teme kroz umjetnost, na suptilan način. Posebnost predstave je i da je njezina kvaliteta sve veća kako radnja napreduje, da je karakterizira crescendo. Andreas Constantinou, koreograf i  izvedbeni umjetnik, osnovao je HIMHERANDIT Productions početkom 2003., s ciljem da kombinacijom različitih oblika umjetnosti stvori raznolike i inovativne produkcije.

Na trgu je potom uslijedila predstava „Point of you“, gdje su izvođači i koreografi Ricardo Machado i Anna Reti (Mađarska/Portugal). „Point of You“ prva je umjetnička suradnja Ricarda Machada i Anne Réti, osobna i filozofska igra na temu istine, suživota, susreta i mogućih sukoba različitih gledišta, paralelnih stvarnosti – igra kako za dvoje njezinih autora, tako i za publiku. I publika je postala aktivan sudionik ove plesne predstave, gledatelji koji su bili s desne strane morali su ići na lijevu i obrnuto.

Kroz dvosmislene situacije koje mogu biti protumačene na razne načine ili (ovisno gdje sjedite) viđene iz raznih kutova (gledišta) – ova se predstava pita zašto moramo uvijek biti u pravu i ujedno nudi dubinsku analizu načina na koji se gubimo u svojoj želji da budemo u pravu. To je i u biti parafraza poznate misli Luigija Pirandella o relativnosti zbilje, odnosno da je zbilja uvijek relativna, ovisno o percepciji i gledištu.

Anna Reti studirala je na Plesnoj akademiji u Rotterdamu i radila s brojnim koreografima, a Ricardo Machado također je plesao u produkcijama brojnih koreografa.

Predstava je održana uz potporu: Trafo'  House of Contemporary Arts, Mađarski nacionalni fond za kulturu, Ministarstvo ljudskih resursa, Camoes Institute (Budimpešta), Eotvos10 Community and Cultural Space i SIN Culture Centre. (Vanesa BEGIĆ)

 

 

 

 

 

 


Podijeli: Facebook Twiter