Sven Jonke: Naviknuti smo na jeftin dizajn

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Zadnjih dvadesetak godina na ovim prostorima nije bilo najsjajnije razdoblje za industriju pa je logično da je patiti morao i industrijski dizajn. Dizajn podrazumijeva idejno rješenje koje međutim smisao pronalazi tek u serijskoj proizvodnji, materijalizaciji i masovnoj upotrebi. Danas međutim taj termin u stanovitom smislu priziva i dozu elitizma. O tome kako je biti industrijski odnosno produkt dizajner u zemlji krajnje reducirane industrijske baze i kulture, razgovaramo sa Svenom Jonkeom, članom hrvatsko-austrijskog dizajnerskog kolektiva Numen/For Use, koji radi na području scenografije, industrijskog dizajna, dizajna interijera i konceptualne umjetnosti.

 – Kasnih 90-ih kada smo tek počinjali, rasulo poslijeratne Hrvatske bilo nam je jasan poticaj za neodgodiv izlazak pred međunarodnu konkurenciju i ozbiljne proizvođače. Međutim istovremeno je upravo taj izostanak konkretne baze i razvijenog sustava kod kuće djelovao i kao svojevrsni izazov da sami pokušamo definirati stvari iz nule – što je mogućnost koju nikada ne nude zasićena i razvijena tržišta, odavno premrežena interesima velikih igrača. Tako smo već 2005., paralelno s radom za talijanske proizvođače, u Hrvatskoj pokrenuli ELEMENT, lokalno proizvedenu kolekciju namještaja od masivnog hrasta. Fokus je bio na korištenju pristupačne domaće sirovine – hrasta lužnjaka, te na kvalitetnoj izradi i minimalnoj, reduciranoj formi. Kolekcija funkcionira potpuno low-profile, bez troškova za prezentaciju, showroome i reklame, zbog čega je uspjela zadržati financijsku dostupnost.

Kroz iskustvo s inozemnim tvrtkama uvidjeli smo da za plasiranje dizajnerskog produkta nije potrebno imati vlastiti proizvodni pogon ili razvijenu industriju namještaja na državnom nivou, dovoljno je osmisliti proizvod i dati mu karakteristike branda, a sam lokus proizvodnje zatim postaje sporedan i zamjenjiv. Jedina suvisla strategija koja hrvatskim proizvođačima danas preostaje jest koncentrirati se na kvalitetu koristeći lokalne resurse i tehnologije, inače se praktički nemoguće boriti s azijskom hiperprodukcijom ili Ikeom. Naša je industrija namještaja propala upravo zato što se naivno usmjerila na jeftinu i nekvalitetnu proizvodnju da bi zatim bila glatko pregažena od superiorne globalne konkurencije.

- S nestankom proizvodne baze sve više nestaje i srednji sloj koji je de facto publika za solidan dizajnerski serijski proizvod. Je li to razlog da standardizirani dizajn, da ga tako nazovemo, postaje nešto elitno u našim glavama, jer si ga bivši srednji sloj više jednostavno ne može priuštiti? 

– Kvalitetan dizajn je nažalost postao jako skup u odnosu na jeftinu, dislociranu, potrošnu produkciju. Mi smo navikli na jeftin proizvod baziran na kapitalističkoj eksploataciji trećeg svijeta – zato sve lokalno i kvalitetno ima konotaciju elitnog.

Normativ produkt dizajna danas je Ikea koja savršeno reflektira suvremenu sklonost promjeni i dopadljivim, privremenim rješenjima. Ljudi su prestali gledati komad namještaja kao dugoročnu investiciju i traže instantno zadovoljenje potrošačke želje. (A. DRAGOJEVIĆ MIJATOVIĆ/NL)

CIJELI RAZGOVOR PROČITAJTE OVDJE.


Podijeli: Facebook Twiter