Mala brodogradnja ima veliki potencijal, smatra Branko Cvetkovic, vlasnik švedske kompanije Compas Boats Ltd., koja sredinom godine u Istri namjerava otvoriti svoj pogon. Naime, ta je kompanija donedavno imala pogone u Poljskoj, gdje ih sada zatvara te bi dio proizvodnje htjela preseliti u Hrvatsku, a dio ostaviti u Švedskoj.
Compass Boats Ltd. bavi se gradnjom glisera dužine 5,35, 7, 8,2 i 11,9 metara. Iako je Cvetkovic upozoravao da je uvodenje trošarina u Hrvatskoj kontraproduktivno, kako za kupce tako i za brodograditelje, ne odustaje od namjere da pogon otvori u Istri, negdje na potezu izmedu Labina i Picna.
"Mene ne pogadaju trošarine koje je uvela Hrvatska jer bih ja ionako sve izvozio, ali smatram da one nisu poticajne za vaše domace male brodograditelje. Hrvatski politicari ne govore istinu kada tvrde da i Europa poznaje trošarine. Istina je da Europa poznaje porez, kao što je kod vas PDV, ali ne i trošarine", upozorava Cvetkovic.
Pojašnjava da se u Švedskoj, kada se kupuje plovilo izvan Europske unije, placa carina od 1,7 posto i porez od 25 posto, dok se za plovila veca od 12 metara koja su namijenjena za plovidbu otvorenim morem placa iskljucivo porez, bez carine.
Ako se, pak, plovilo kupi u EU-u, onda kupac plati porez u državi u kojoj je plovilo proizvedeno te placa samo registraciju i osiguranje, dok se za plovila proizvedena u Švedskoj placa 25 posto poreza, što je prilicno visoka porezna stopa u usporedbi s hranom za koju je odreden 12-postotni porez, ili novine koje se oporezuju sa šest posto. Dakle, luksuz i u Švedskoj ima svoju cijenu, no ona se ne naplacuje kroz trošarine, nego kroz višu poreznu stopu.
Hrvatska, po Cvetkovicevom mišljenju, ima velikih mogucnosti razvoja, no samo ako bude poticala vlastitu proizvodnju. Cvetkovic istice da u Hrvatskoj postoji i kvalitetna radna snaga u brodogradnji, no da se uvodenjem trošarina sve to može lako uništiti, a da se mala brodogradnja uopce još ni razvila do one razine na kojoj je, primjerice, u Poljskoj, gdje je u toj gospodarskoj grani zaposleno oko 20 tisuca ljudi.
Zašto onda zatvara svoje pogone u Poljskoj, upitali smo Cvetkovica. Osim što, kako kaže, ima namjeru poceti živjeti u Istri, odakle je rodom, naglašava da je u Poljskoj znatno poskupio materijal, ali i da je radna snaga trenutno puno jeftinija u Hrvatskoj.
Doduše, i u Istri ima manjkavosti, a to je, kaže, cijena terena. Naime, Cvetkovic kaže da je cijena zemljišta gotovo ista kao na Zapadu, što ne potice strane investitore da ulažu kod nas.
No, on od te namjere ne odustaje. Tako planira na samom pocetku zaposliti desetak radnika, a kada proizvodnja krene punim kapacitetom, odnosno kada budu poceli proizvoditi više od 250 plovila godišnje, planira zaposliti više od 40 radnika, koje bi prethodno slao na dodatno usavršavanje u pogon u Švedskoj.
Istice da ima još švedskih i norveških malih brodograditelja koji traže nove temelje proizvodnje, odnosno zemlje u kojima bi otvarali pogone, no da ih treba nekako i privuci. Hrvatska to sigurno nece uciniti uvodenjem trošarina, povecanjem PDV-a i slicnim nepoticajnim mjerama.