Sve više pritužbi nezadovoljnih kupaca

Ilustracija (M. MIJOŠEK)
Ilustracija (M. MIJOŠEK)

Pulsko Savjetovalište za zaštitu potrošača u prošloj je godini zaprimilo ukupno 5.405 upita nezadovoljnih potrošača. Od tog broja 1.266 odnosilo se na područje javnih usluga, 2.133 na područje trgovine, 610 područje financija, dok je 1.396 bilo ostalih upita. Dodajmo da je u 2013. godini Savjetovalište za zaštitu potrošača za područje Istarske, Primorsko-goranske i Ličko-senjske županije pružilo više od tri i pol tisuće savjeta. No, još godinu dana ranije bilo je više od četiri tisuće pruženih savjeta te je 2013. godina bila prva, nakon niza godina, da je broj pruženih savjeta smanjen.

Jedinstveni broj za potrošače

Prošlogodišnji podaci pokazuju, pak, da problema u ovom segmentu ima sve više, posebno iz područja trgovine i javnih usluga.

Važno je napomenuti, kako kaže njegova voditeljica Hana Jurić da su od 20. listopada 2014. počeli voditi evidenciju o broju zaprimljenih upita putem jedinstvenog broja telefona za potrošače 072/414-414 te su od tada do kraja godine tim putem zaprimili čak 588 upita. Takvu evidenciju vode, kako veli, u sklopu projekta "Potrošači, upoznajte svoja prava!" koju od sredine listopada  provodi Europska komisija sa Savjetovalištima kao suizvoditeljima na projektu.

Koliko je važno upoznati građane sa svojim pravima svjedoče nedavna istraživanja da je, primjerice, gotovo dvadeset posto građana naišlo na probleme s bankama ili drugim kreditnim ustanovama, a više od polovice građana, odnosno njih 58 posto, suočilo se s neočekivanim pristojbama i naknadama na potrošačke kredite koje su podigli. Nadalje, deset posto građana susrelo se s problemom pri kupovini putem Interneta, a njih preko 50 posto ne zna svoja prava u slučaju kad im proizvod naručen putem Interneta ne odgovara. Oko 34 posto ispitanika susrelo se s problemima s telekomunikacijskim kompanijama, a njih 68 posto smatra da te kompanije ne poštuju njihova potrošačka prava.

Stoga je glavni cilj ove kampanje upravo podizanje razine osviještenosti građana u pogledu njihovih potrošačkih prava i upućivanje na info-telefon koji povezuje potrošače sa četiri regionalna savjetovališta pokrenuta od strane Ministarstva gospodarstva i vođena od strane potrošačkih udruga Potrošač u Zagrebu, Osijeku i Puli te Saveza udruga za zaštitu potrošača u Splitu. Stručnjaci u centrima za savjetovanje potrošačima su dostupni svakim radnim danom od 10 do 16 sati, a mogu se kontaktirati putem potrošačkog info-telefona ili e-mail adresa, u Istri konkretno [email protected].

Rasprodaje po posebnim pravilima

Na upit poštuju li trgovci nove odredbe o sniženjima, Jurić podsjeća da je novina u zakonu to što je zakonodavac odredio vremenski period u kojem sniženja započinju od 27. prosinca do 10. siječnja, od 1. do 15. travnja te ponovo "ljetna" i to od 10. do 25. kolovoza.

- Znači, nije propisano da u tom periodu mogu biti sezonska sniženja, nego da u tom periodu sniženja mogu započeti i trajati najdulje 60 dana. Trgovac takvu prodaju može nastaviti i dulje od 60 dana, ali ju onda ne može oglašavati kao sezonsko sniženje nego na primjer "popust", pojašnjava Jurić i dodaje da trgovac tada ne može oglašavati rasprodaju, niti akciju, jer za nju vrijede posebna pravila sukladno člancima 19. i 20. Zakona o zaštiti potrošača.

Ukoliko je, dakle, trgovac oglasio da sezonsko sniženje započinje 9. siječnja onda ono može trajati 60 dana te trgovac ne krši zakon u tom pogledu, pojašnjava Jurić i dodaje da kontrolu nad radom trgovina i poštivanjem zakona provodi Tržišni inspektorat (prijašnji državni inspektorat) pri Ministarstvu gospodarstva. U Puli tržišna inspekcija prima stranke ponedjeljkom, srijedom i petkom od 8 do 10, a nalaze se na zaobilaznici u Ulici Bože Gumpca 36. (B. PETROVIĆ)

OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU


Podijeli: Facebook Twiter