Sve teže placamo racune. Koliko dugujemo za režije?

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Koliko se neplacenih racuna za režije nagomilalo posljednjih mjeseci kod gradana? U kojem se slucaju iskljucuje voda, struja ili plin? Odgovore na ova pitanja zatražili smo od Vodovoda, Grada Pule, Plinare i Herculanee. Jedino se Elektroistra nije odzvala našem traženju, premda je upit odaslan prošlog tjedna.

Da je gradanima sve teže placati racune, pokazuje i podatak da je Grad Pula ove godine od 1. sijecnja do 25. listopada zbog neplacene komunalne naknade odaslao vlasnicima stanova 6.388 opomena zbog neplacanja te je pokrenuto 239 ovršnih postupaka.

U isto vrijeme firmama su odaslali 764 opomene te pokrenuli 262 ovršna postupka. Zajedno s racunom za komunalnu naknadu gradani placaju i naknadu za uredenje voda, za što dobivaju zasebno rješenje Hrvatskih voda. Iako naplatu tog dijela racuna takoder obavlja Grad, prihod ide iskljucivo Hrvatskim vodama.

Opomene stižu kvartalno

- Nemamo pravila kada tocno šaljemo opomene zbog duga. Nekoliko puta godišnje pratimo saldo korisnika usluga, obicno kvartalno i u slucaju dugovanja šaljemo opomene. Obicno je to prilikom izdavanja narednog racuna kada osim novog pošaljemo i opomenu za neplacena potraživanja.

Nije važno niti koliki je iznos duga jer nemaju svi iste prostore za koji placaju komunalnu naknadu, kaže Danijel Feric, procelnik gradskog Upravnog odjela za financije i opcu upravu.

Gradani duguju ukupno pet milijuna kuna, a pravne osobe puno više - 22,5 milijuna kuna. Ovogodišnji saldo nenaplacenih potraživanja za komunalnu naknadu obuhvaca i iznos koji još nije stigao na naplatu, a odnosi se na obrocne otplate duga.

Procelnik pojašnjava da su za navedeni iznos dugovanja pokrenuti razni postupci za naplatu potraživanja (izdavanje ovršnih rješenja, opomene pred pokretanje ovršnog postupka), a svim dužnicima omoguceno je i sklapanje sporazuma o obrocnoj otplati duga da bi lakše prebrodili poteškoce u poslovanju.

Primjerice, kako istice, samo sporazumi o obrocnoj otplati duga sklopljeni s Uljanik TESU-om i Opcom bolnicom Pula dosežu gotovo pet milijuna kuna.

Ocekuju još više neplatiša

Herculanea je odaslala upola manje opomena, u odnosu na one za komunalnu naknadu, tijekom 2011. godine zaboravnim platišama odvoza komunalnog otpada i ostalih usluga. Ovo gradsko poduzece poslalo je 2.700 opomena i 80 ovrha gradanima te 500 opomena i 90 ovrha pravnim subjektima.

Prema tvrdnjama iz Herculanee, najniže stope naplate u Herculanei bile su 2008. godine. S obzirom na to da se u 2011. nastavlja negativan gospodarski tijek, a isto se predvida i za 2012., ocekuje se rast broja neplacenih racuna i time porast broja poslanih opomena, kao i pokrenutih ovršnih postupaka.

- U vrijeme sveopce gospodarske krize nastojimo biti socijalno osjetljivi pa, kad se ustanovi da je odredena osoba dužna, a nalazi se u socijalno osjetljivoj situaciji, pokušavamo izaci u susret. U takvim slucajevima odobravamo i obrocno placanje naših potraživanja, govore nam iz Herculanee.

Niti Herculanea nema striktno pravilo o iznosu ili odredenom vremenskom neplacanju nakon kojeg se šalje opomena. Kako istice direktor Igor Stari, opomene se šalju ovisno o obracunu, kvartalnom ili polugodišnjem.

Obrocna otplata duga

Vodovod opomene potrošacima šalje na iznos dugovanja iznad sto kuna ako je dugovanje starije od dva mjeseca. Kod slanja opomena ne rukovode se iskljucivo iznosom, vec uzimaju u obzir i razdoblje neplacanja racuna za vodne usluge. Ako potrošaci nisu platili racun za vodu dva mjeseca, nece im iskljuciti vodu. Prosjecno potraživanje po domacinstvu iznosi 203 kune, dok je prosjecno potraživanje tvrtki 898 kuna.

- Potrošacima se trudimo izaci u susret prilikom naplate potraživanja te omogucavamo sklapanje sporazuma o nacinu i rokovima podmirenja zaostalog duga, stoji u odgovoru Darka Višnjica, direktora Vodovoda.

Vodovod je u ovoj godini poslao ukupno 4.526 opomena zbog neplacenih racuna za utrošak vode. Od tog broja 2.657 otpada na gradane, a 1.879 na firme.

Iz ovog gradskog poduzeca istice se da žurno poduzimaju sve moguce mjere naplate, šalju se opomene, zatvara dovod vode, demontiraju vodomjeri, sklapaju vansudske nagodbe i sklapaju sporazumi o nacinu i rokovima podmirenja duga, u krajnjoj mjeri prijavljuje zbog krade vode i podnosi ovrhe.

Što se tice racuna za plin, gradani takoder duguju, iako je sezona grijanja tek pocela. Prema zadnjem obracunu, Plinara je gradanima poslala 496 opomena za dugove koje pojedinacno iznose od 500 do dvije tisuce kuna.

Napomenuli su da postoje i oni s puno vecim dugovanjima. Gradani su, dakle, 31. listopada Plinari dugovali ukupno 873.342 kune. Opomene se šalju po neplacenom racunu za plin i akontacijske uplatnice, i to nakon isteka roka za placanje koji je 20. u mjesecu. Plin se iskljucuje jedino zbog dugovanja koja nisu uspješno naplacena u ovršnom postupku.


Podijeli: Facebook Twiter