Da uistinu ima nešto u sivom i da to isključivo ne mora biti naziv hit filma, pokazalo se preksinoć na svečanom otvaranju 5. smotre rovinjske fotografije, kada je Centar vizualnih umjetnosti Batana bio dupkom ispunjen. Interes za fotografijom ovog puta nisu pokazali samo autori fotografskog natjecanja, već i njihovi brojni sugrađani i gosti koji su iz prve ruke željeli vidjeti što njihovi susjedi, prijatelji ili roditelji/djeca čine uz pomoć fotografskog aparata. U centru zbivanja ove je godine bilo "sivo" ili službeno "Sve nijanse sive" koje im je tematski zadala Lavoslava Benčić, magistrica grafičkog oblikovanja i multimedije (uz Đanija Celiju) selektorica izložbe.
Strogo zadane teme
- Uobičajeno, teme natječaja strogo su zadane što kod autora izaziva i stres i nervozu. Upravo da bismo izbjegli mogućnost tog stanja, ali i unijeli svojevrsno olakšanje, glavnoj smo temi dodijelili i predznak "slobodna", dobivši složenu, ali iznimno potentnu temu natječaja "Sve nijanse sive", pojasnila je Lavoslava Benčić, podsjetivši prisutne na sve ono što donosi siva - od robotike, ekonomije, raspoloženja pa do one sive tvari u glavi koja nas i čini to što jesmo.
Međutim, taman kada se posjetiteljima rasivilo, "mikrofon" je preuzeo drugi selektor, poznati pulski fotograf, Đani Celija, i bez dlake na jeziku istaknuo i da je veliki broj autora krivo interpretirao ovu temu.
- Prebaciti kolor fotografiju u crno-bijele tonove ne stvara crno-bijelu fotografiju, a pogotovo ne zadovoljava interpretaciju zadane teme. Kroz samu temu "Sve nijanse sive", pružao se nevjerojatan veliki opus mogućnosti, ali nažalost veliki dio autora je odlučio poslati fotografije na shemu: ako upali onda dobro, a ako ne - nikom ništa. Šteta, jer se tema mogla predivno razvijati u bezbroj smjerova, iznio je svoj poprilično oštar stav Celija, zaključivši ipak, da je nakon četverosatnog teškog odabira fotografija, bio mrvicu prekritičan i da je objektivni rezultat natječaja - jedna lijepa izložba.
Valja naime istaknuti i da se na 5. smotru rovinjske fotografije prijavilo ukupno 44 autora sa 166 radova, dok je na izložbi predstavljeno 70 fotografija od 40 autora.
Imena nagrađenih autora pročitao je direktor CVU Batana, Mladen Boljkovac. Prvu nagradu 5. smotre rovinjske fotografije dobila je Marija Ćurčić, za seriju organske forme na kojima se poigrava volumenom, svjetlom i kontrastom. Po mišljenju ocjenjivačkog žirija, autorica je u potpunosti zanemarila kolorit te se posvetila volumenu na način da nije prekontrastnim tonovima ugušila skulpturu nego je dopustila sivim tonovima da zagrle objekt i ispričaju priču. Sama autorica, inače akademska slikarica, pojasnila nam je da je inspiraciju pronašla u izložbi skulptura Mirka Zrinščaka. Zanimalo nas je od kada i kako paralelno vozi - slikarstvo i fotografiju i što bi, da mora, izabrala?
Sve je pitanje trenutka
- Umjetnost je moj život, poziv i odabir. Nema favoriziranja, sve je pitanje trenutka. Da pojednostavim, kad nemam pri sebi kistove i boju, imam fotoaparat, ili u najgorem slučaju, mobitel. Dakle, ponavljam, umjetnost nema nikakvih granica i sve je pitanje osjećaja i trenutka, veli nam prvonagrađena autorica Marija Ćurčić.
Druga nagrada pripala je Ermanu Bančiću za seriju "Tango", u kojoj se autor poigrava sjenama i kontra svjetlom izlazeći iz okvira klasične fotografije te stvara osjećaj pokreta i kaosa izmanipuliranim kolor fotografijama, dok je trećeplasirani poznati rovinjski fotograf Gordan Ukić i njegova serija "Tri, četiri, sad!", na kojima hvata moment igre djece na bazenu. Izrazi djece koji pokazuju sreću, veselje i uzbuđenje obrnuto su proporcionalni od samog osjećaja sivila koje bi inače fotografije dale.
Uz troje prvoplasiranih za svoje su radove pohvaljeni i Kruno Sudec za seriju "Absence", Dušan Grbac za fotografiju "Divuška", Zoran Rumboldt za fotografije "Još jednom" i "Konoba", Ettore Perazzeta za "Oro delle pietre", Maribel Castro za "Šćuza" i Dino Matošević za "The way to haven". Izložba 5. smotra rovinjske fotografije može se razgledati do 8. ožujka. (Nina ORLOVIĆ RADIĆ)