Sve je teže imati auto

Ilustracija (Manuel ANGELINI)
Ilustracija (Manuel ANGELINI)

Tršćanska općina je privatnoj tvrtci iznajmila prostrano parkiralište u predgrađu kako bi vodila brigu o vozilima koja bivaju zaplijenjena zbog povrede zakona o prometu. Trenutno na tom parkiralištu čeka na vlasnike oko 200 automobila te više od 300 motocikala raznih kubikaža. Ono što je zanimljivo u cjeloj priči je da je sedamdeset posto tih vozila isključeno iz prometa nakon što je prometna policija utvrdila da su vlasnici vozili bez obveznog osiguranja.

Svaki tjedan policija isključuje iz prometa dvadesetak vozila, a 70 posto njih kažnjeno je zbog problema s osiguranjem. To rječito govori o stanju tršćanskih obitelji kojima je održavanje automobila postao teški teret.

Na svakih deset vozila koja bivaju pohranjeni na navedenom parkiralištu tek četiri napuštaju prinudnu pauzu u razumnom roku, nakon što je vlasnik uplatio sve troškove, a ostala vozila jednostavno čame na parkingu i čekaju završetak zakonskog roka nakon kojega općina rješava problem slanjem vozila na otpad i račun troškova upućuje vlasniku koji u većini slučaja i dalje ne podmiruje dug. Tršćanski sud je prepun sudskih sporova između općinskih vlasti i vlasnika vozila, sve se sporo odvija i na kraju vlasnik vozila dobiva blokadu računa od strane državne agencije Equitalia koja je zadužena naplatiti dugovanja građana prema državi. Agencija nudi popuste, nudi naplatu računa po mjesečnim obrocima, prilagođava se ali na kraju ipak vlasnik mora posegnuti za lisnicom. Prosječno, preuzimanje automobila košta oko tisuću eura (globa i cijena parkirališta) uz obveznu uplatu minimalnog šestomjesečnog osiguranja. Ljudi nemaju novca pa odugovlače.

U Hrvatskoj je situacija nešto drukčija. Naime iako je naš standard bitno narušen i dio vozača nema novca za osiguranje, ne postoji praksa isključivanja auta iz prometa i "deponiranja" na posebna parkirališta. No i bez toga vlasnik neosiguranog vozila neće proći dobro. Naime, prema novom Zakonu o obveznim osiguranjima u prometu koji je stupio na snagu ulaskom Hrvatske u Europsku uniju, neodgovorne vozače čekaju kazne čak i do 50.000 kuna. U slučaju da vozač, upravljajući neosiguranim vozilom počini štetu, koja se može mjeriti u milijunima kuna, Hrvatski ured za osiguranje će svim oštećenim osobama - žrtvama prometne nesreće koju je skrivilo neosigurano vozilo, nadoknaditi štetu, ali ima pravo potraživati naknadu cjelokupnog isplaćenog iznosa štete uvećanog za eventualne troškove i kamate od te iste osobe koja je odgovorna za štetu, dakle od vozača odnosno vlasnika neosiguranog vozila. (E. VELAN, K. TADIJIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter