Sve dobro kratko traje

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Ugodan, gotovo neprocjenjiv osjecaj bio je u Puli dva sata slušati i ravnopravno razgovarati s vjecnim mladicima Vladom Divljanom, Maxom Juricicem i Darkom Rundekom, ljudima koji su svojim kljucnim autorskim doprinosima u ponajvecim jugoslavenskim bendovima duhovno kreirali doslovno milijune ljudi koji su danas u zrelim godinama. VIS Idoli, Haustor, Film, toliko dobrih albuma, antologijskih pjesama, uz koje su se citave generacije zaljubljivale, stasale, bunile se i sjajno zabavljale.

S puno dobrih vibracija i raritetnih svjedocanstava glavnih aktera i dobrih duhova jugoslavenskog novog vala, bez jeftine nostalgije i mistifikacija koji znaju pratiti skupove koji otvaraju vedrije teme iz bivše države, u subotu je, zadnjeg dana uspješnog 2. izdanja festivala KUFer, održan okrugli stol o novom valu u Jugoslaviji u studentskoj kantini Ekonomskog fakulteta.

Mladen Lucic Luc, voditelj tada kultne zagrebacke Galerije SC-a, prisjetio se kultnog zagrebackog gostovanja Pankrta krajem 1977. Bio je to prvi punk koncert u Hrvatskoj; dotad gotovo da nije bilo bendova u Zagrebu, a u svega cetiri mjeseca nakon tog cuvenog koncerta ljubljanskih predvodnika novog vala dogodio se munjeviti obrat: formiralo se puno bendova, koncertna lista cekanja u Galeriji SC-a bila je sve duža i duža, a Johnny Štulic zapjevao je: "Brijem bradu, brkove, da licim na Pankrte".

- Kugla glumište bilo je mjesto gdje se dogadalo nešto magicno, prisjetio se Darko Rundek kako je Haustor u toj alternativnoj kazališnoj družini Kice i Dunje Burica tražio klavijaturista, a na koncu su se obogatili poznatom brass sekcijom, ciji je zvuk oznacio velike hitove tog još veceg zagrebackog benda.



Gitarist mnogih bendova, koji je najpoznatiji kao gitarist Filma, i najpostojaniji vedri duh Zagreba - Max Juricic rekao je da je eksplozija nastala 1981. godine koja je i medijski bila najjace pokrivena.

- Pocelo je 1979., 1980., a onda je došla luda 1981., a vec 1982. novi val je jenjavao. Novi val je trajao kratko, kao i sve što je dobro, rekao je Max, kazavši nešto kasnije da ne treba stvari mistificirati; i da je novi val zapravo bio manjina! Novovalni bendovi su i tada, u zlatno doba, punili su tri dana manji klub "Kulušic", dok su velike dvorane tri dana za redom punili Bijelo dugme i Riblja corba.

Max se nije mogao suzdržati, a da ne iskaže svoju oduševljenost Rojcem, što je ponovio i s bine par sati kasnije na odlicnom koncertu u Domu branitelja.

- Tako neceg kao što je Rojc, toga nije tada bilo u citavoj bivšoj državi. Nadam se da ce Rojc izdržati puno duže od novog vala, kazao je Max.

- Glup coek, kazao je u nastavku Vlado Divljan o frontmenu Pekinške patke Nebojši Conkicu Conti nakon što ga je moderator skupa Branko Kostelnik podsjetio da je negdje Conta izjavio da se sjeca kako je Divljan skakao u prvim redovima na njihovim prvim nastupima.



- Pekinška patka, po mom dubokom uvjerenju, nisu ni bili punk bend, vec šala, onako ironicno, s odmakom. Prava je istina da su oni nama svirali, a tada smo se zvali Zvuk ulice, kazao je Divljan. On smatra da je Prljavo kazalište bio prvi novovalni bend, a njihov je zvuk tada slucajno ulovio na Radio Zagrebu, u emisiji koju je vodio pokojni Dražen Vrdoljak, i to mu je, kaže, zvucalo OK.

- Mi smo zvucali kao Stranglersi sa saksofonom, rekao je Divljan, uz Zdenka Kolara, duša VIS Idola.

Lijepa plavokosa studentica iz Rusije, Katarina (kasnije na bini uz Divljana i Maxa otplesala je uz pjesmu "Rusija") pitala ga je na ruskom o korištenju ruskog jezika u pjesmama Idola, na što je Divljan, medu ostalim, rekao: "Svidala mi se ruska harmonija, a i snažan simbol ruskog jezika".

- Mediji su nas voljeli. Do pojave novog vala svi su bendovi, osim Buldožera, imali glupe, neautorske tekstove, duge solaže, uz puno covera. Kod nas nije bilo prijelaza i solo dionica gitare i bubnjeva, to je bilo dosadno, nastavio je Divljan. Max je dodao da su ih mediji voljeli jer su novovalni bendovi imali dobre autorske pjesme.



Vaš izvjestitelj, pak, pitao je Divljana koja je tajna produkcije Idola, i tog sjajnog zvuka kao u pjesmi "Maljciki".

- Da nije bilo studija Enca Lesica, u Beogradu ne bi bilo novog vala, odgovorio je Divljan, izdvojivši zatim veliki, veliki bend Šarlo Akrobata Dušana Kojica Koje, Milana Mladenovica i Ivice Vdovica Vd-a koji su kod producenta Enca htjeli promišljeno snimali tek s jednim, a ne s 15 mikrofona, ciljajuci tocno traženi zvuk. Vd-a je preksinoc Divljan oživio dirljivim rijecima i silnim pohvalama njegovoj kreativnosti.

Darko Rundek iskreno je rekao: "Bio sam tada prilicno pod utjecajem ondašnje aktualne ideologije po kojoj Jugoslavija ne jebe živu silu u nastojanju da napravi humanije i slobodnije društvo".

- Znao sam da takvo društvo ne postoji, ali mislio sam da smo na pravom putu. Tada me pretjerano nije zanimala ni Amerika ni Rusija, zakljucio je Darko Rundek, jedan od prvoboraca novog vala.


Podijeli: Facebook Twiter