Nakon uspješne turističke sezone, i realnih predviđanja da će sljedeća biti još uspješnija, njemačka tour-operator tvrtka ID RIVA Tours krenula je s organizacijom niza susreta sa svojim iznajmljivačima i onima koji to žele postati, od kojih je prvi održan u petak u Žminju za iznajmljivače s područja općina Žminj, Svetvinčenat i Kanfanar. Tvrtku, njenu povijest, poslovna načela i postignute rezultate predstavile su Sonja Sacco i Petra Perić Vitulić iz žminjskog ureda ID RIVA Toursa. Ovu je tvrtku 1994. godine osnovao Selimir Ognjenović, koji je i danas na njenom čelu, a njena je specijalizacija prodaja turističkih kapaciteta isključivo u Hrvatskoj (i to u hotelima, mobilnim kućicama, privatnom smještaju, te brodovima za krstarenja) na turističkom tržištu Njemačke, Austrije, Nizozemske i Belgije. ID RIVA Tours je u suradnji s Turističkom zajednicom Istarske županije inicirala stvaranje ponude privatnog smještaja u istarskoj unutrašnjosti te je 1998. godine objavila prvi takav katalog u kome je ponuđeno svega sedam kuća. Tada je ovaj novi oblik ruralnog turizma kod domaćih ljudi bio percipiran s dosta nevjerice, ali danas ID RIVA Tours u cijeloj Istri, te na otoku Krku i u Gorskom kotaru ima u svojoj ponudi 125 kuća za odmor, a u taj su posao ušle i mnoge druge agencije.
"Tada se vjerovalo da je turizam samo na obali, a mi smo prvi doveli turiste u unutrašnjost, misleći da stvaramo dodatnu ponudu za goste koji su već dolazili u Istru na more, ali još od te prve godine većina gostiju koja je dolazila u naše kuće za odmor zapravo je prvi put uopće došla u Istru", rekao je Selimir Ognjenović obraćajući se iznajmljivačima na žminjskome skupu. Za ostvarenje svojih pionirskih vizija on je nedavno nagrađen nagradom za životno djelo Hrvatske turističke zajednice, te istarskom turističkom nagradom Zlatna koza, ali kako je rekao, još je u punoj snazi i nagrade ne znače da je dovršio svoj posao.
Tijekom zadnjih 20 godina u Istri je, procjenjuje se, otvoreno oko 3.000 kuća za odmor s bazenima. Direktori turističkih zajednica u Žminju, Svetvinčentu i Kanfanaru, Lenka Šajina, Dean Pustijanac i Ivana Maružin, iznijeli su podatke o smještajnim kapacitetima na njihovom području. Općina Žminj raspolaže s 890 kreveta u 135 objekata, u općini Savičenta je 166 objekata sa 1.600 kreveta, dok ih u općini Kanfanar ima 143 s ukupno 992 kreveta. U sve tri općine lani je brojem noćenja nadmašen predlanjski rezultat: na Žminjštini je 2016. godine ostvareno 61.000 noćenja odnosno 15 posto više nego prethodne godine, na Savičenštini 109.000 noćenja što je porast od 20 posto, a na Kanfanarštini 54.000 noćenja što je 13 posto više nego predlani. Tijekom ove godine na Žminjštini se očekuje registracija desetak novih iznajmljivača, a na Savičenštini i Kanfanarštini pet-šest novih, što će dogodine još popraviti rezultat.
Od spomenutih 125 kuća za odmor koje u ovoj regiji nudi ID RIVA Tours u Istri ih je 96, a od toga je 40 posto upravo na području Žminja, Svetvinčenta i Kanfanara. Prosječna popunjenost ovih objekata je 10-12 tjedana, a kako se za narednu godinu predviđa još veći turistički promet, pogotovo zbog toga što je tri milijuna kreveta u Turskoj i u drugim zemljama ugroženima ratom i terorizmom trenutačno "izvan igre", očekuje se da bi prosječna popunjenost istarskih kuća za odmor mogla porasti na 12-14 tjedana. Međutim, je li Istra spremna za drastično proširenje sezone? Sonja Sacco iz ID RIVA Toursa smatra da nije, jer sva infrastruktura oko smještajnih kapaciteta još ne prihvaća taj izazov. "Kuće su spremne, čak se i grijanje može riješiti u proljetnim i jesenskim mjesecima, ali u svibnju i rujnu, dakle mjesecima na koje želimo proširiti termine dolazaka naših gostiju, većina restorana, barova i mnogih drugih sadržaja je zatvorena. Ako govorimo o produženju sezone, moramo brinuti i o popratnim sadržajima", komentira Sonja Sacco.
Prema istraživanju koje je provela ID RIVA Tours, pet najvažnijih kriterija po kojima se gosti odlučuju za dolazak u određenu destinaciju su popularnost destinacije (69 posto), položaj smještajne jedinice (68 posto), cijena (68 posto), izgled (60 posto) i broj spavaćih soba (55 posto). Važan je i dojam o mjestu u kojem se boravi, i komunikacija domaćina s gostom i mnoge druge okolnosti kojima ID RIVA Tours pridaje pažnju, zajedno sa svojim iznajmljivačima oblikujući i neprestano usavršavajući detalje ponude u kućama za odmor.
Najave još bolje sezone dolaze iz zanimanja potencijalnih gostiju s prvih nekoliko turističkih sajmova, a ID RIVA Tours svoju istarsku ponudu predstavlja na 18 turističkih sajmova u Njemačkoj i Nizozemskoj, na kojima su doslovno razgrabljeni katalozi privatnog smještaja pa su se, primjerice na sajam u Stuttgartu, morale donijeti dodatne količine. Zanimljivo je da je Google nedavno objavio da je među korisnicima u Njemačkoj najtraženiji pojam vezan uz planiranje putovanja u 2017. godini upravo - Hrvatska. Očekuje se mnogo gostiju povratnika, ali i mnogo onih koji će predstojeće ljeto umjesto u Turskoj gdje su odlazili godinama, možda provesti u Hrvatskoj.
"Turističko tržište se nakon što je jednom ugroženo ne može baš brzo oporaviti. Primjerice, mene su još prije pet godina u Hamburgu pitali da li je u Hrvatskoj još uvijek rat! Turska se neće brzo vratiti na turističko tržište, ali jednom hoće, pa kad se vrati pokušat će vratiti goste koji sada dolaze kod nas, a mi moramo uvjeriti goste koji su promijenili destinaciju zašto je bolje da i dalje dolaze k nama", kaže Selimir Ognjenović. Kad se prije dvadesetak godina u Istri počinjalo s ruralnim kućama za odmor, govorilo se da je Istra hrvatska Toscana, no Ognjenović je uvjeren da neće proći dugo dok se počne govoriti da je Toscana talijanska Istra.
Suradnju istarskih iznajmljivača s ID RIVA Toursom na žminjskom je skupu slikovito rezimirao Rade Vojinović, koji u svojoj Stanciji Baladur u Rakovcima na Poreštini goste prima već dvadesetak godina: "Selimir Ognjenović je nama otvorio pogled, da shvatimo kako imamo krasnu prirodu, razvio nam je samopouzdanje, unio je srce i dušu u turistički biznis. Sa svim našim gostima mi smo ostali prijatelji, zovu nas čak i na svadbe svoje djece i unuka, vraćaju nam se svake godine, i iz toga se vidi koliko je vrijedan prisan kontakt s gostom. U Istri danas imate silne vile s bazenima čiji su vlasnici bogatuni koji nikad nisu vidjeli ni te vile ni svoje goste, ali mi smo druga vrsta. Kad gledamo kuće koje smo obnovili za turizam, ponosni smo na to što smo stvorili, i što nismo prodali baštinu svoga oca ili none".
(Davor ŠIŠOVIĆ)