Studio Sonda od Istre želi uciniti dizajnersku velesilu Rade posao za kakvim mnogi žude - onaj koji vole i koji im nikad ne dosadi jer guštajuci žive s njim 24 sata dnevno. I rade ga doista dobro: dokazuju to nedavno dobivene dvije od najprestižnijih medunarodnih nagrada za dizajn, Red dot, za plakate koji su pozivali na Festival rabljenih knjiga Booktiga 2012. u Porecu, te za one koji promoviraju novi identitet Festivala igranog filma u Puli.
Za mali, ali prodoran i sve prepoznatljiviji Studio Sonda, koji se nedavno iz Poreca preselio u kamenu istarsku kucicu u Vižinadi, najnovija su priznanja samo mala karika u nizu nacionalnih i svjetskih potvrda za uspjeh. Koliko im one znace, pitali smo Seana Poropata i Jelenu Šimunovic, "vrh iceberga", složnog tima u kojemu su još i graficki dizajneri Ana Buršic, Tina Erman, Aleksandar Živanov, Laura Bosazzi i Zvjezdana Vukic.
- Nagrada nikad dosta. One uvijek doprinose afirmaciji, kredibilitetu dobitnika, doprinose tome da te klijenti pažljivije slušaju. Ali ove, Red dot, posebno su nam važne. U pocetku, kad smo pocinjali s poslom, stalno sam se šalio da moramo dobiti Red dot, a kad se to dogodi, možemo se i prestati baviti dizajniranjem, pa prijeci, recimo, na poljoprivredu, trgovinu ili bilo što drugo! (smijeh) Istina je da te tako nešto nevjerojatno iznenadi. Onako, kažeš: "Wow"! Ali nakon kratkog vremena shvatiš da ti to nije promijenilo život i samo si kažeš: "OK, a sad idemo dalje!", prica Sean.
Jelena otkriva da im, prije bilo kakve nagrade, potvrdu da su na dobrom putu kreativnosti, domišljatosti i inovativnosti daju brojni prijatelji i poznanici koji ih, kad ugledaju neko njihovo rješenje, odmah zovu, hvale i komentiraju videno. Izuzetno puno takvih reakcija izazvalo je "zvjezdano nebo" za pulski filmski festival, koje doista svijetli u mraku.
No, koliko danas uopce ima prostora za inovativnost i je li, zapravo, sve vec izmišljeno, pa se ideje uglavnom recikliraju i nadograduju, pitamo ih.
- Ne, ne! Nikako nije sve vec izmišljeno! Najveci je izazov u vremenu digitalizacije, interneta i interaktivne komunikacije raditi u tiskanom mediju, poput plakata, na nacine koji odskacu od nekih ustaljenih standarda. Za inovativnost uvijek ima prostora, ali nama je bitno reci i da ne želimo raditi neke stvari samo zato da bi bile lude ili "drugacije", vec na nacin da imamo cvrsto uporište u projektnom zadatku koji zahtijeva to odredeno oblikovanje i razvoj vizualne i tržišne komunikacije. Dakle, nije zato da bi bilo drugacije, vec zato što naš zadatak, skupina kojoj se obracamo i odredena tema ili društvena situacija koju želimo komentirati, to podržavaju, veli Jelena.
Sean dodaje da nikad ne razmišljaju na nacin "ajmo biti originalni", vec da se kroz rad, brainstorming i vec dobro izverzirano kreativno razmišljanje takva rješenja spontano nametnu.
- Sve vec receno i videno? Ma kakvi! Nove ideje i pogledi na stvari samo frcaju! Mislim da nikad nece sve biti vec receno. Evo banalnog primjera: danas su i bicikli sve brži, a kroz takvu vožnju su i percepcija okoline i sam doživljaj potpuno drugaciji od onih koje je biciklist mogao iskusiti prije deset ili dvadeset godina. To je moguce primijeniti i na dizajnere. Svaki dan nešto drugo i na drugaciji nacin radimo, a to itekako utjece na naše stvaranje. Zanimljivo je to kako do nekih ideja i solucija dolazimo na nacine koji najcešce nemaju nikakve veze s dizajnom.
Nikad ne sjedimo, crtamo i cekamo da se dogodi nešto lijepo. Jednostavno živimo svoje živote punim plucima, otkrivamo i upijamo stvari oko sebe, putujemo, primjecujemo detalje poput zelene boje iz prirode, smijeh u igri s djecom ili odlicnu organizaciju nekog kulturnog dogadaja, i tu je inspiracija, to koristimo u svom poslu. Nikad ti ne bi palo na pamet da ce se to pretvoriti u plakat, a kamoli te dovesti do Red dota! Neki su me prijatelji kritizirali, jer nemam hobija, neke razonode. Ali naš život je i naš posao i naš hobi, i to 24 sata dnevno. Sve se to nevjerojatno prožima i rješenja za odredene zadatke su zapravo cijelo vrijeme prisutna u zraku, prica Sean. (Piše Kristina FLEGAR)