Struji struja na cetiri kotaca

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Elektricna vozila više nisu novost, ali jest elektricni automobil hrvatske proizvodnje. Još nije službeno potvrdeno da ce se poceti proizvoditi, no pulska tvrtka Tema napravila je elektricni motor, a zagrebacki Dok-ing, tvrtka specijalizirana za proizvodnju strojeva za razminiranje, otkupio je njenu licencu te razmišlja o proizvodnji elektricnih vozila.

Time se potvrduje da je hrvatska pamet sposobna stvoriti trendy izum u tehnološko-industrijskom svijetu. Zahvaljujuci njima san o vozilu koje koristi cistu, ucinkovitu i prakticnu energiju mogu sanjati i hrvatski državljani. Kako funkcionira elektricni motor i u cemu je njegova posebnost, upitali smo direktora Teme, dipl. ing. Branimira Ružojcica.

"Naša tvrtka bavi se automatizacijom u industriji, stoga ne cudi što smo napravili ovaj elektricni motor. Došli smo do ideje, znali smo kako je ostvariti, a ostalo je vidljivo. Ovaj motor nije raden iskljucivo za automobile. O tome ce odlucivati onaj tko je kupio licencu. Mogu samo reci da je po smještaju drugaciji od drugih motora, iako to nije naša originalna ideja. Obicno se motori smještaju ispod poklopca motora, no naš ide u prednji kotac. Ako bude namijenjen za automobil, bit ce potrebna dva agregata, svaki u jednom kotacu", objašnjava Ružojcic. Ona bi imala otprilike 72 kilovata snage, što je gotovo stotinu konja, dovoljno i za ljubitelje brzine. Napominje da motor ima visoku energetsku ucinkovitost za razliku od benzinskih i dizelskih.

"To je prednost elektricnih motora jer se njima može iskoristiti cak 95 posto energije, dok je kod primjerice dizelaša iskoristivo svega 30 do 40 posto. Dakle, bacimo 60 posto energije u zrak. To je puno", konstatira Ružojcic, cija je tvrtka na realizaciji projekta radila dvije i pol godine.

"Novitet našeg izuma je vidljiv u permanentnim magnetima, vanjskom rotoru i unutrašnjem statoru. O cemu je zapravo rijec? Drugi motori koriste energiju ne bi li se magneti pokrenuli, dok mi koristimo stalne magnete. Njima ne treba izvanjski izvor da bi se pokrenuli. Takoder, ima mogucnost regulacije broja okretaja u velikom dijapazonu podrucja konstante snage što mu daje startnost", objašnjava Ružojcic slikovito opisujuci situaciju na cesti: "Kada pretjecete, prebacite u nižu brzinu i auto potegne. Inace elektricni motori to nemaju, osim novog, poznatog Tesla Roadstera. Medutim motor koji smo mi izmislili ne koristi mjenjac, za razliku od Teslinog motora. Tesla može potegnuti zbog mjenjaca koji je i gotovo najsloženiji dio na motoru, dok naš može i bez toga".

Elektricni automobil prijateljski je orijentiran prema prirodi, puno je ucinkovitiji od današnjeg automobilskog agregata, a nije niti spor. Kako ce se motor puniti, Ružojcic tocno ne zna jer to ovisi o drugom proizvodacu. Eventualno buduce rješenje vidi u zamjenjivom modulu, odnosno na crpkama ce se vaditi prazni i spremati puni akumulatori. O cijeni je takoder teško pricati, no zanimljiv je podatak da motor košta manje od jednog dizelaša, dok je elektronicki sustav kompliciraniji pa time, vjerojatno, diže cijenu motoru.

"Mislim da ce u konacnici takvi auti koštati jednako kao i današnji, ili ce možda biti nešto jeftiniji", zakljucuje.

Iako je njegova tvrtka tvorac elektricnog motora za buduci automobil, Ružojcic ne vjeruje u elektricnu buducnost.

"Prije bih rekao da cemo se voziti na vodik. Osim ako se ne otkrije kako prenositi na daljinu elektricnu energiju što je uspjelo našem znanstveniku. Onda ce sve biti elektricno. Ipak, malo se bojim za zdravlje jer je pitanje koliko je dobro da toliki megavati jure kroz zrak i ljude", kaže.

Od Vjekoslava Majetica, direktora tvrtke Dok-ing, htjeli smo doznati planove o proizvodnji elektricnog vozila, no nije htio iznositi puno detalja.
Prema onome što nam je rekao, da se zakljuciti da ce automobil biti malen, gradski, vrlo vjerojatno namijenjen za vožnju na kratkim relacijama. Najveca brzina iznosit ce 150 km/h.


Podijeli: Facebook Twiter