Hrvatska kasni godinu dana s pripremom natječaja za koncesioniranje trajektnih, brzobrodskih i brodskih linija na Jadranu, te tako nije u mogućnosti poštovati Ugovor o pristupanju RH Europskoj uniji i odredbu po kojoj je od 1. siječnja iduće godine trebala biti primijenjena liberalizacija pomorskog tržišta. Već sada je sasvim izvjesno kako će najranije 1. siječnja 2018. godine biti provedeni i konzumirani međunarodni natječaji za održavanje linija na Jadranu. Upravo zbog tog kašnjenja u tijeku je potpisivanje aneksa ugovora s postojećim koncesionarima na svim linijama, što znači da se odgađa provedba međunarodnih natječaja na koje se Hrvatska obvezala Europskoj uniji.
Iz Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture navode kako će raspisivanje natječaja biti obavljeno sukcesivno tijekom iduće godine.
- Očekujemo da natječaji za sve linije budu raspisani do početka turističke sezone. Do kraja ove godine očekuje se potpisivanje aneksa ugovora za održavanje linija sa svim postojećim koncesionarima s rokom važenja do izbora novog koncesionara, a ne kasnije od kraja 2017. godine - navode u Ministarstvu pomorstva, uz napomenu kako je o svemu obaviještena i Europska komisija. Iako se to decidirano u odgovoru Ministarstva pomorstva ne pojašnjava, sasvim je izvjesno kako liberalizacije pomorskog tržišta neće biti prije početka 2018. godine.
Natječaji su tek u pripremi, prvi bi mogli biti objavljeni tijekom veljače iduće godine, a posljednji do kraja svibnja. Objava natječaja traje tri mjeseca, nakon čega se otvaraju pristigle ponude i teče rok za donošenje odluke od dodatnih 45 dana. Slijedi obavijest svim natjecateljima, 15 dana roka za žalbe i dodatnih 30 dana za rješavanje žalbi. Tako proizlazi da će od objave natječaja do potpisivanja ugovora proteći minimalno šest mjeseci.
Razloge kašnjenja Hrvatska treba objasniti EK, a oni se svode na opravdanje da je Hrvatska imala prijevremene parlamentarne izbore, te da je u jednom dijelu godine na vlasti bila tehnička Vlada. Zbog toga će se tek krajem 2017. godine moći odgovoriti na pitanje hoće li na Jadranu biti i stranih brodara na pojedinim linijama.
(D. PAJIĆ)