Stonehenge potekao iz glazbene iluzije

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Megalitski spomenik Stonehenge na jugu Engleske, kojega su svrha i nastanak još obavijeni tajnom, roden je iz glazbene iluzije, tvrdi americki znanstvenik koji je svoju teoriju predstavio na znanstvenom skupu u kanadskom gradu Vancouveru koji okuplja 8.000 znanstvenika.

Arhitektura i umjetnost ne nadahnjuju se samo onime što oko vidi, vec i zvukovima koje uho cuje, rekao je Steve Waller na godišnjem skupu Americke udruge za unaprijedenje znanosti. Wallerovu je znatiželju potaknula interakcija dvaju zvukova jednake valne duljine koji se mogu poništiti ovisno o mjestu na kojem slušatelj stoji.

Ta pojava mrtve zvucne zone u akustici je dobro poznata i lako može zavarati mozak. Osobe koje dožive tu iluziju vjeruju da je nevidljivi zid iznenada sprijecio širenje zvuka, rekao je Waller kojega je u Stonehengeu zapanjio nacin na koji se širi zvuk izmedu divovskih kamenih blokova.

Za demonstraciju svoje teorije sudionicima pokusa dao je oci prekriti zavojem te ih postavio u krug unutar kojeg su dva zvucnika emitirala odredene zvukove. Zatim ih je zamolio da crtežom izraze doživljaj. Neki su narisali stupovlje u krugu, drugi stijene, neki otvore ili lukove, no sve podsjeca na Stonehenge.

"Mislim da se ista iluzija dogodila i prije 5.000 godina, kao što to danas možemo pokazati", zakljucio je Waller i rekao da su je mogli doživjeti i ljudi plešuci u kolu u sredini kojega sviraju dva frulaša.

"Takvo iskustvo može jako uznemiriti, a nekada su ljudi sve što je bilo tajanstveno smatrali magicnim ili natprirodnim", rekao je Waller i zakljucio da je "graditelje Stonehengea to moglo potaknuti da reproduciraju strukturu koja stvara takvu iluziju... neku viziju koju su imali o nekom drugome svijetu".

Znanstvenica Miram Kolar sa sveucilišta Stanford ustvrdila je da su graditelji 3.000 godina starog ceremonijalnog labirinta galerija u Chavin de Huantar u Peruu takoder poznavali akustiku. Labirint reproducira jeku zvukova ljudskog glasa ili glazbenih instrumenata.

I indijanci Maja "koristili su se akustikom kako bi manipulirali duhom", objasnio je David Lubman, strucnjak s Instituta za kontrolu buke u Westminsteru koji je proucavao gradevine drevnoga grada Chichen Itza u Meksiku. Pljeskanje na piramidi Kukulkan vraca jeku nalik pjevu svete ptice quetzal, koju su Maje smatrali Božjim glasnikom.


Podijeli: Facebook Twiter