Što roditelj treba pružiti djetetu u ranom djetinjstvu?

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Današnji roditelji podižu djecu u svijetu drugacijem od onog u kojem su oni odrasli; promjene su velike i dinamicne i obuhvacaju sva podrucja, od poslovnog svijeta, obiteljske strukture do novih društvenih normi i stavova vezanih uz djecu, odgoj i roditeljsku ulogu i odgovornost.

Stoga roditelji ne samo da imaju pravo na podršku, nego je i obaveza društva pružanje pomoci u osnaživanju roditelja i jacanju njihovih roditeljskih kompetencija, osobito u prvim godinama djetetovog života.

Nekoliko je razloga zašto su upravo prve godine života od presudne važnosti za razvoj svakog covjeka: to je razdoblje u kojem se djetetov mozak najintenzivnije razvija - bogatstvo komunikacije i toplo obiteljsko ozracje formira mozak koji ce biti spremniji za kasnije ucenje i usvajanje potrebnih znanja i vještina.

U najranijoj dobi bavljenje djetetom - razgovaranje, igranje, odgovaranje na djetetove potrebe - ima jednaku važnost kao i pravilna prehrana, njega i briga za zdravlje i sigurnost. Djetetovo doživljavanje sebe i drugih, steceno prvenstveno u komunikaciji s roditeljima prenosi se na kasnija iskustva i predstavlja preduvjet mentalnog i fizickog zdravlja u odrasloj dobi.

Što je ono najbolje i najvažnije što roditelj može i treba pružiti djetetu u ranom djetinjstvu? Prvi je preduvjet roditeljeva osobna ukljucenost i zainteresiranost za dijete, pružanje topline, provodenje puno vremena u zajednickim aktivnostima (igri, šetnji, hranjenju, njezi i skrbi).

Osnova za djetetov osjecaj kompetencije je pružanje strukture i usmjeravanje, a odnosi se na osiguravanju predvidivosti, stalnosti i sigurnosti u djetetovom okruženju (dnevna rutina), te na iznošenju ocekivanja, pravila i povratnih informacija na nacin koji ce djetetu biti jasan.

Važna je uloga roditelja i poticanje samostalnosti, kroz ohrabrivanje i podržavanje djetetove inicijative, pružanje mogucnosti izbora u prikladnim situacijama i potporu djetetu da samo riješi svoje probleme.

Na tim je pretpostavkama izrastao program podrške ranom razvoju i poticajnom roditeljstvu pod nazivom "Rastimo zajedno". Program autorica Ninoslave Pecnik i Branke Starc nastao je pod okriljem UNICEF-a, a Agencija za odgoj i obrazovanje prepoznala je njegovu kvalitetu i osigurala edukaciju voditelja programa koji se zapoceo provoditi u djecjim vrticima širom Hrvatske.

Program cini ciklus od 11 radionica za roditelje djece do 4 godine, tijekom kojih roditelji i voditelji razmjenjuju svoja iskustva o tome kako žive svoje roditeljstvo, upoznaju bolje sebe kao roditelja i nacine na koje se odnose prema djetetu te obogacuju svoje spoznaje o mogucim novim nacinima ponašanja u odredenim situacijama.

Uvježbavanjem komunikacijskih vještina, preispitivanjem vrijednosti kojima se roditelji rukovode i ucenjem o potrebama djece (i roditelja) i njihovom zadovoljavanju, grade se temelji za uspostavljanje roditeljstva koje ce biti u najboljem interesu djeteta. Pri tome su voditelji programa strucnjaci za rani odgoj djece, a svaki je roditelj najbolji strucnjak za svoje dijete.

Program provode timovi licenciranih voditelja, koje cine strucni suradnici i odgajatelji u predškolskim ustanovama gotovo svih vecih gradova u Istri. Do sada se program održao u Puli, Rovinju, Porecu, Umagu i Novigradu, a trenutno se odvija u Pazinu, Puli i Porecu. (Valentina Mladinov, strucna suradnica - psihologinja DV Ticici Novigrad)

VIŠE U TISKANOM IZDANJU OD SRIJEDE


Podijeli: Facebook Twiter