U Centru vizualnih umjetnosti Batana, otvorena je samostalna izložba fotografija "Kontrasti" rovinjskog autora Ermana Bančića. Iako je riječ o jednom motivu - masliniku, koji bi površnom gledatelju mogao biti manje atraktivan, riječ je o fotografijama koje svojim sadržajem "zarobljavaju". Upravo, višemjesečno, pa i višegodišnje, i to svakodnevno fotografiranje istog maslinika, podsjeća me na fantastičan film "Smoke" (Dim), u kojem jedan od likova, izvrsni Harvey Ketel, iz dana u dan, u točno vrijeme fotografira isto raskrižje. Rovinjac Bančić to isto čini. Svakoga jutra kada odlazi na posao, zaustavlja se i slika jedan te isti maslinik. A zašto to čini, ponajbolje je objasnila likovna kritičarka Maja Briski.
"Prirodu najbolje vidi umjetnik"
- Promatrajući Bančićevo bavljenje prirodom u širem kontekstu, možemo ga pridružiti nizu privilegiranih autora čije je preobraćenje svojedobno besprijekorno opisao čuveni ekološki filozof, intelektualni šaman i mistik svakodnevnog života Béla Hamvas koji kaže: "Sada sam napokon uspio vidjeti i vidim. Moje prvo iskustvo bilo je neobično: Vjerovao sam da vrtlar ili zemljoradnik bolje poznaje prirodu. Ni govora! Vrtlar ne gleda stablo, nego urod. Prirodu najbolje vidi umjetnik!", kazala je Briski.
I doista, Ermano Bančić, prirodu vidi i doživljava, a Briski veli, da je višestruko kompetentan da unutar svog medija interpretira takav, vizualno i sadržajno prebogat motiv, prije svega referirajući se na vidljive regionalne transformacije posljednjih desetljeća - obnavljanje donedavno zapuštenih starih maslinika koji se kao dobri duhovi iznenada pojavljuju iz stoljetnih, neprohodnih gustiša i masovnu pojavu novih, mladih maslinika koji će prve plodove dati tek nakon sedam, a najveći urod tek nakon dvadeset godina.
- Shodno takvom okruženju, autor je svoju fotografsku dokumentaciju koja ga zaokuplja posljednjih godina, podijelio u dva koncepta - mlade i stare maslinike. Nimalo ne čudi da tu kolekciju sam autor vidi pod zajedničkim nazivnikom "Kontrasti". Jer, iako je u osnovi riječ o samo jednom motivu, ta su dva poglavlja neobično različita ne samo na osnovnoj sadržajnoj razini, a to je dob ili starost fotografiranih stabala masline, nego i po njihovom koloritu, općem ugođaju, kompoziciji i tehnološkom pristupu kojim su realizirani, rekla je na otvaranju izložbe, kustosica Maja Briski.
Promjene i dugovječnost
Naime, mladi maslinici potaknuli su autorov interes za njihovim fotografiranjem, odnosno kako objašnjava Briski, potragu za nepoznatim ili nedoživljenim promjenama što ih donosi različito doba dana i drugačije vremenske prilike, dok su stari maslinici, istinski demonstranti svoje dugovječnosti, tu da dokažu i na škrtom tlu i kamenjaku, kako se može preživjeti i nekoliko stotina pa i tisuću godina, uz malo njege i sunca.
"Kontrasti" Ermana Bančića, koji su na otvorenju izložbe privukli i velik broj posjetitelja i prijatelja autora, mogu se razgledati do 18. siječnja. (N. ORLOVIĆ RADIĆ)