Savjetovalištu Društva za zaštitu potrošača Istre godišnje se obrati čak 5.000 građana koji smatraju da su zakinuti kao potrošači. No, otkako je uveden jedinstveni potrošački telefonski broj 072/41-44-14, broj upita povećan je za više od 30 posto, potvrđuje Hana Jurić, voditeljica savjetovališta. Ispitivanje koje je provela Europska komisija pokazalo je da se potrošači najviše žale na telekomunikacije, potrošačke kredite i kupovinu putem interneta, a to su područja u kojima se i hrvatski potrošači osjećaju najzakinutijima.
Reklamacije pisanim putem
Da bi se potrošači potaknuli da upoznaju svoja prava koja im jamči Zakon o zaštiti potrošača protekle su subote članovi Društva na pulskoj tržnici pružali savjete građanima o njihovim potrošačkim pravima. Dio je to kampanje "Potrošači, upoznajte svoja prava" koju financira Europska komisija, a koja traje do listopada ove godine.
Na pitanje jesu li hrvatski potrošači dovoljno informirani o svojim pravima, Jurić kaže da nisu puno informirani, ali nisu ni potpuno neuki budući da je puno informacija dostupno putem interneta.
- Moramo razvijati svijest o tome da imamo prava. Naši trgovci su se malo promijenili, puno je reklama koje promiču potrošačka prava, sve se podiglo za stepenicu i trgovci su svjesniji da ne smiju kršiti zakon. Potrošači nam često kažu da se u Njemačkoj određeni proizvodi mogu vratiti. U nas često ni trgovci ne znaju kako postupiti, pa nas zovu zbog savjeta. Edukacija puno znači, kaže Jurić.
Najviše žalbi stiže na račun teleoperatera, i to na slučajeve kada se ljudi telefonski kontaktiraju i na taj im se način nude nove usluge.
- Najviše je pritužbi na pozive operatera koji obavijeste korisnika da im je istekao ugovor i ponude im produljenje ili novi paket. Potrošači se žale da nisu razumjeli da tada produljuju ugovor, smatraju da im je pružena tek informacija. Ukoliko pristanu na ponuđeno, to se zove kupovina preko interneta i to je pravovaljani ugovor. Međutim, pružatelj usluge dužan je potrošaču dati pisanu obavijest o tome i onda potrošač ima mogućnost raskinuti ugovor u roku od 14 dana bez penala. Međutim, ljudi se žale da im je sve nerazumljivo, dobivenu obavijest ne pročitaju i, kada stigne račun, ostaju neugodno iznenađeni, osjećaju se prevarenima. Tu je još jedan problem: teleoperateri imaju propisan trostupanjski reklamacijski postupak, dakle reklamacije potrošač treba upućivati pisanim putem, trebaju se pratiti rokovi. Ljudi, međutim, smatraju da će sve riješiti telefonski, a mi ih upozoravamo da moraju imati pisani trag. Mora se striktno poštivati procedura, to je jedini ispravan put, upozorava Jurić.
Povrat i bez razloga
Nadalje, ima i pritužbi na preveliki iznos računa za internetski promet, potrošači se žale da nisu toliko potrošili. Jurić napominje da je promet koji iskače iz određenih paketa strašno skup te da operateri moraju upozoriti korisnika ukoliko premaši uobičajeni promet.
- Ukoliko je potrošnja više nego dvostruko veća od uobičajene, pružatelj usluge mora obavijestiti potrošača o tome pisanim putem, SMS-om ili mejlom, mora ga upozoriti da je potrošnja neuobičajena. Operatere na to obvezuje zakon, a reklamacija može biti u korist potrošača u slučaju da ne bude obaviješten, napominje naša sugovornica. Bilo je i slučajeva krađe identiteta, poput slučaja kada je devetogodišnje dijete u Osijeku sklopilo ugovor putem interneta.
To treba postrožiti, u poslovnici provjeriti osobnu, savjetuje Jurić.
Mnogi također ne znaju da robu kupljenu putem interneta mogu vratiti, odnosno raskinuti ugovor s prodavateljem u roku od 14 dana bez navođenja razloga. To, međutim, ne mogu ukoliko su robu kupili u klasičnoj prodavaonici, osim ukoliko povrat ne ovisi o dobroj volji trgovca.
- Ukoliko je proizvod kupljen u prodavaonici, kupac ga može vratiti smo ukoliko ima nedostatak. Ako kupim žutu majicu, pa se predomislim i želim crvenu, trgovac je nije dužan zamijeniti. Tu ovisimo o njegovoj dobroj volji. No, u internetskoj trgovini imamo pravo jednostrano raskinuti ugovor bez navođenja razloga. Naš Zakon o zaštiti potrošača je u suglasnosti s europskim zakonima i direktivama: ni u Italiji ni u Njemačkoj zakon ne obvezuje trgovca na preuzimanje proizvoda, no on ima drugačiju svijest, zna da će mu se potrošač vratiti ukoliko mu izađe ususret. U nas to još nije praksa svih trgovaca, kaže Jurić.
Ne nasjedajte na prvu
U posljednje vrijeme na meti nasrtljivih trgovaca sve su češće starije osobe kojima se na kućnim prezentacijama uvaljuju madraci i masažeri paprenih cijena koje dosežu nekoliko desetaka tisuća kuna. Takva prodaja, prema mišljenju naše sugovornice, nije loša, no kupac pritom treba obratiti veliku pozornost na ono što kupuje. U slučaju da je kupio i platio avans, mora znati da ugovor može raskinuti u roku od 14 dana i da mu trgovac mora vratiti novac te da ne smije snositi nikakve troškove, osim troška slanja proizvoda. U takvim ugovorima često piše da kupac mora platiti 30 do 40 posto penala ukoliko odustane od ugovora, no, to je u suprotnosti sa zakonom o zaštiti potrošača, upozorava Jurić. Ljudima savjetuje da ne nasjedaju na prvu, a ukoliko i potpišu takav ugovor, neka se obrate Savjetovalištu bez srama. Naime, mnogi ne žele priznati rodbini da su potrošili ogromnu svotu za masažer, a kada se ipak odvaže priznati, svi rokovi za reklamaciju i povrat prođu.
Na koncu, potrošači se žale i na potrošačke kredite, bilo da su oni sklopljeni putem kreditnih kartica ili je riječ o bankarskim stambenim kreditima.
- Ljudi se žale da nemaju informaciju. Kada je sklapao ugovor shvatio je jedno, a dobio drugo. Zato je bitna nova odluka Vlade koja je stupila na snagu 1. srpnja, a koja obvezuje banke da daju potpunu informaciju, i to na tipiziranom obrascu, na kojem mora stajati iznos kamatne stope, kao i simulacija iznosa rata u slučaju promjene kamatne stope, ističe na kraju Jurić. (Mirjana VERMEZOVIĆ IVANOVIĆ)
OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU