U pazinskom Spomen domu održan je prvi Festival zavičajnosti, točnije predstavljanje projekta institucionalizacije zavičajne nastave Istarske županije. Na festivalu je svoje projekte predstavilo 16 srednjih škola iz Istre čiju su učenici izvan redovne nastave istraživali svoj bliži zavičaj, a rezultate su predstavili na velikoj izložbi popraćenoj prezentacijama.
Zavičaj na dlanu
Tako je Gospodarska škola iz Buja predstavila vino u kulturi i tradiciji Bujštine, Gimnazija Pula istražila je srednjovjekovnu Istru, a Srednja škola Buzet kraj maslina i vina - Sovinjštinu i Mlunštinu. Nalazišta amfora na istočnoj obali Istre istražili su učenici labinske Srednje škole Mate Blažine, a pulski iz Škola za turizam, ugostiteljstvo i trgovinu predstavili su Pulu u vrijeme Austro – Ugarske. Tema učenika talijanske škole iz Rovinja bila je Rovinj u srednjem vijeku, a tema rada pulske Ekonomske škole "1947. – 2017. – 70 godina slobode". Učenici talijanske škole "Leonardo da Vinci" iz Buja bavili su se Savudrijom, a Škola za odgoj i obrazovanje Pula predstavila je "Zavičaj na dlanu". Pazinski kolegij predstavio je "Zavičaj duha", a rad pulske škole Dante Alighieri nazvan je "Il benessere dei numeri: Santorio Santorio il padre della fisiologia moderna". Srednjoškolci Mate Balote Poreč predstavili su projekt "Ljubav ima četiri oka, a opet je slipa - povijest vjenčanja u Istri kroz četiri slike. Medicinska škola Pula predstavila je prošlost i budućnost podmorja u Istri. Industrijsko - obrtnička škola Pula bavila se oplemenjivanjem okoliša, TUŠ Antuna Štifanića Poreč istražili su i upriličili poziv na carsku gozbu, zapravo ponudili su recepte za slastice iz Austro-Ugarske, a rovinjski srednjoškolci iz "Zvane Črnje" predstavili su Monkodonju - istarsku Mikenu.
Prije nego su posjetitelji mogli razgledati ovu iznimno zanimljivu izložbu koju je otvorio istarski župan Valter Flego predstavnici škola domaćina Gimnazije i strukovne škole Jurja Dobrile i Pazinskog kolegija Josip Šiklić i dr. sc. Alejandro Castillo Jimenez govorili su o značaju zavičajne nastave u školama. Šiklić je istako kako metodologija istraživanja i način prezentacije odgovaraju suvremenim načinima obrazovanja, obrazovanja u 21. stoljeću, a Alejandro Castillo Jimenez o značaju očuvanja lokalne, zavičajne kulture i tradicije u globaliziranom svijetu. Upravo je to glavni značaj uvođenja zavičajne nastave u sve razine obrazovanja rekao je Flego, naglasivši kako će na jesen započeti novi ciklus zavičajna nastave koji će kao i ovogodišnji zacijelo iznjedriti mnoge zanimljive detalje sakrivene u prirodnom i kulturnom krajoliku Istre. Pazinskom gradonačelniku Renatu Krulčiću, kako je rekao posebno je drago što se ovaj festival održava u Pazinu u središnjoj Istri na prostoru koji je u najvećoj mjeri sačuvao prepoznatljivi duh Istre. Danijel Bogešić potpredsjednik radne skupine za implementaciju zavičajne nastave u srednje škole zahvalio je županiji koja je prepoznala ovaj projekt.
Entuzijazam
Osim dobivanja mnogih vrijednih informacija posjetitelji su mogli uživati u prezentacijama koje su srednjoškolci s velikom ljubaznošću znalački predstavljali. Bio je užitak razgledavati štandove, plakate i prezentacije, ali razgovarati s mladim ljudima željnih novih saznanja spremni pojasniti svaki detalj svog istraživanja. Nakon svega može se reći kako zavičaj s ovakvom mladošću ne treba brinuti o budućnosti. (Mirjan RIMANIĆ)