Spin doktori - strucnjaci ili prodavaci magle?

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Na skorašnjim parlamentarnim izborima nece se sukobiti samo politicke stranke i nezavisne liste, nego i spin doktori, public relations agencije, strucnjaci za marketing i tvrtke koje se bave oglašavanjem i reklamiranjem. Vecina stranaka koje drže do sebe angažirale su poznate i manje poznate agencije i "doktore" za politicki spin, odnosno savjetnike koji ce liderima u kljucnom trenutku pomoci da dodu do pobjede ili izbore castan poraz.

Slovenac vodi HDZ-ovu kampanju

Iako stranke danas imaju manje novca nego za prošle parlamentarne izbore, što se posebno odnosi na HDZ koji u ovom trenutku, cini se, nema crni fond, angažirani su PR strucnjaci koji zasigurno ne rade za mali novac. Zanimljivo je da su neke važne stranke odustale od dosadašnjih marketinških gurua te su pronašle nova imena.

Tako, primjerice, izbornu kampanju HDZ-a više ne vodi Ratko Macek, za ciju se tvrtku Masol u medijima napominje da je vezana uz aferu Fimi medija i istrage protiv dr. Ive Sanadera.

Iz Slovenije je priskocio, za nepoznati honorar, PR-ovac Dejan Vercic, u cijem timu je i Marjan Jurleka, novinar i urednik koji je prije nekoliko godina bio predsjednik Uprave Vecernjeg lista, te Nedžad Haznadar, poznati novinar koji se u PR-ovca prometnuo vodeci predsjednicku kampanju Milana Bandica.

Kampanju SDP-a i cijele Kukuriku koalicije, dakle i HNS-a, IDS-a i HSU-a, vodit ce nekadašnja novinarka Radija 101, danas PR strucnjakinja Zinka Bardic i agencija Madison. Ona je vodila i prošlu kampanju, za parlamentarne izbore 2007., koju je vizualno osmislio Boris Maleševic.

On je danas u izbornom stožeru HSLS-a, dok ce vizualni identitet "pijevaca" dati agencija Bruketa&Žinic, koja je za predsjednicku kampanju dr. Ive Josipovica osmislila poruku "prav(da)"...

Treba napomenuti da pojedini politicari imaju svoje spin doktore koji ih prate. Predsjednik HNS-a Radimir Cacic tako sluša savjete Ankice Mamic iz agencije IM&C, dok je agencija Hauska bila angažirana u predsjednickoj kampanji dr. Vesne Pusic.

HNS u predizbornu kampanju ipak ulaže svoju stranacku PR službu, što je vodi Igor Kolman, dok IDS i HSU takoder imaju ljude za odnose s javnošcu, glasnogovornike Duška Kišberija i Branku Valentic.

Manje stranke nemaju novca za spin doktore ili pak ocjenjuju da se mogu dovoljno dobro prikazati biracima i uz vlastite savjetnike za medije. Poznato je da HSS nije angažirao niti jednu PR agenciju, kao ni agilni Dragutin Lesar, šef Hrvatskih laburista. Ladonju savjetuje bloger Marko Rakar, koji je sudjelovao u online dijelu Josipoviceve predsjednicke kampanje.

"Kreativcima" i do milijun kuna

Troškovnici što ih PR agencije, spin doktori i marketinške tvrtke dostavljaju politickim strankama pod velom su tajne. Nitko od njih ne želi javno govoriti koliko je dobio od koje stranke, i za koju kampanju, ali se, off the record, neke "cijene" ipak mogu saznati.

Usluge savjetnika za PR za savjetovanje stranke na nacionalnoj razini krecu od deset tisuca eura mjesecno. Ugovaraju se obicno na šest mjeseci uoci kampanje, pa tako spin doktori mogu zaraditi nešto više od 400 tisuca po kampanji i po stranci.

Njihovi kreativni suradnici, marketinške agencije koje osmišljavaju plakate, reklamne spotove i vizualni identitet kampanje zarade po stranci i kampanji oko milijun kuna, ponekad i milijun i pol.

Zanimljivo je da pojedini marketinški strucnjaci koji vode kampanje velikih stranaka kasnije dobiju posao u lokalnoj samoupravi gdje "njihova" stranka ima vlast, ili od državnih poduzeca koje nadzira odgovarajuca politicka opcija. Primjerice, "SDP-ova" Zinka Bardic radi vizualni identitet grada Rijeke, dok je "Caciceva" Ankica Mamic dobila nekoliko poslova u Varaždinskoj županiji. (Dubravko GRAKALIC)

PROCITALI STE SKRACENU VERZIJU TEKSTA. VIŠE U TISKANOM IZDANJU GLASA ISTRE OD NEDJELJE.


Podijeli: Facebook Twiter