Snijeg na cestama: Ili zimska oprema ili 700 kn kazne

Ne krećite na put bez zimske opreme (D. ŽUNIĆ/CROPIX)
Ne krećite na put bez zimske opreme (D. ŽUNIĆ/CROPIX)

Treba li nam zimska oprema ili ne? To je zadnjih dana vrlo često pitanje vozača koji putuju u unutrašnjost zemlje ili pak u Italiju i Sloveniju. Od 15. studenog na snazi je zakon o obaveznom posjedovanju zimske opreme, no to vrijedi isključivo za nekoliko zemalja Europe: Sloveniju, Bosnu i Hercegovinu, Makedoniju, Crnu Goru, Latviju, Estoniju te Švedsku i Finsku. Ondje je u određenom periodu obvezno posjedovati zimske gume i lance za snijeg, dok u Hrvatskoj, Italiji, Austriji, Švicarskoj, Francuskoj ili Njemačkoj to nije kalendarski definirano, već je oprema obvezna onda kad je - neophodna.

U tim su slučajevima kod nas kazne za neposjedovanje zimske opreme najviše u Europi. Ulovi li vas policajac u, primjerice, Gorskom kotaru s ljetnim gumama i bez lanaca na pogonskim kotačima, platit ćete kaznu od 700 kuna. Usporedbe radi, rigorozni Slovenci za isto naplaćuju 40 eura. Dakle, u Hrvatskoj niste dužni imati zimske gume ili lance za snijeg, no na putovanju bez njih riskirate kaznu ako se vrijeme pogorša do mjere proglašenja zimskih uvjeta na cesti.

S druge strane, poželjno je u najhladnije doba godine imati zimske gume, ne zbog zakona, već zbog vlastite sigurnosti. Ljetne gume zimi imaju izuzetno smanjena svojstva, što je izraženo već i na temperaturama nižim od 7 stupnjeva Celzija. Zimski pneumatici imaju dubinu profila osam milimetara i nekoliko puta više odvodnih kanala i šara od ljetnih, što omogućuje jednostavnije i sigurnije upravljanje na hladnim i vlažnim cestama, a naročito na snijegom prekrivenim dionicama. Unatoč nezanemarivoj cijeni, ta je investicija dugotrajna i apsolutno isplativa.

U Istri i Primorju zimske gume koriste se najviše pet mjeseci, što produljuje njihov životni vijek na nekoliko godina ako se početkom ožujka zamijene ljetnima i pravilno skladište.

Nerijetko se vozači odlučuju na kupovinu "cjelogodišnjih guma" (oznaka MS), što je slabije, ali cjenovno povoljnije rješenje. Riječ je o gumi čija smjesa pokušava zadovoljiti ljetne i zimske potrebe, iako je prvenstveno namijenjena za korištenje zimi (oznaka MS znači "mud & snow", odnosno blato i snijeg). Ljeti se one brže troše i imaju dulji zaustavni put.

Vozači koji se ne žele prebaciti na zimsku "obuću" trebaju nabaviti lance. Najpametnije je probati ih "na suho", čisto da ulovite praksu, jer proučavanje uputa i pokušaj montaže ide mnogo teže smrznutih ruku. Investicija u lance je povoljnija, stoje od 150 kuna naviše, ovisno o dimenzijama guma.

Važno je istaknuti da s lancima na gumama valja voziti vrlo polako jer postoji opasnost od pucanja. Također, oni služe isključivo za prometnice na kojima je napadalo više od pet centimetara snijega na zaleđenoj površini. (piše K. TADIJIĆ)

VIŠE ČITAJTE U TISKANOM IZDANJU OD ČETVRTKA


Podijeli: Facebook Twiter