Tijekom nedavnog posjeta Rimu predsjednik Slovenije Danilo Türk je obnovio pitanje sudbine slika starih venecijanskih majstora koje su do 1941. godine ukrašavale palace i crkve u Kopru i Piranu. Kako piše na web stranici predsjedništva slovenske republike, slovenski se predsjednik u razgovoru s talijanskim predsjednikom Giorgiom Napolitanom iznova zauzeo za povratak tih slika na izvorno mjesto.
Nakon što su detalji razgovora izmedu Türka i Napolitana objavljeni naknadno u slovenskim medijima, vijest je buknula u Italiji, tocnije u Trstu, gdje se trenutno slike cuvaju. Po obicaju, vijest da Türk traži povrat slika i da je to pitanje postavio tijekom bilateralnih razgovora u Rimu polucila je niz reakcija celnika udruga esula iz Istre, Rijeke i Dalmacije i desnice.
Radi se o dvadeset jednom djelu majstora koji su djelovali u tadašnjoj mocnoj Veneciji izmedu 16. i 18. stoljeca kao što su Paolo Veneziano, Alvise Vivarini, Vittore i Benedetto Carpaccio, Matteo Ponzoneo, Alessandro Algardio i Giambattista Tiepolo.
U podrumu 62 godine
Slike su nekada ukrašavale crkve u Kopru, Izoli i Piranu, a 1941. godine dekretom talijanskog ministra u Mussolinijevoj fašistickoj vladi uklonjene su s izvornog mjesta u sklopu akcije skladištenja umjetnina radi njihovog spašavanja pred nadolazecom ratnom olujom. Djela su spavala u drvenim sanducima od 1940. do 2002. godine, dakle pune 62 godine i, normalno, pretrpjela su teška oštecenja pa je nakon otkrica uslijedilo dugo razdoblje restauracije. U lipnju 2005. godine restaurirane slike su prvi put predstavljene javnosti u Trstu u muzeju Revoltella.
Cim su se slike 2002. godine pojavile u Rimu, zahvaljujuci tadašnjem podtajniku u ministarstvu kulture Vittoriju Sgarbiju, pocela je polemika oko pravnog nasljednika. Slovenci su se istog trena pobunili, tražili su da se slike vrate na izvorna mjesta u gradovima slovenske Istre. Talijani su uzvratili da je Istra 1940. godine pripadala Italiji te da su slike odstranjene zakonitom i suverenom odlukom tadašnje države.
Dan nakon otvaranja izložbe u Trstu 2005. godine slovenski dnevni list Delo pojavio se u kioscima s amblematicnim naslovom: "Talijani se kite tudim perjem". Nakon toga šutnja sve do prvog službenog posjeta Italiji predsjednika slovenske države Danila Türka.
Prijetnja barikadama
Predsjednik najbrojnije udruge istarskih esula Unione degli Istriani Massimiliano Lacota oštro je reagirao tvrdeci da su slike dio talijanskog kulturnog nasljeda i da ce ostati u Trstu. Direktor tršcanskog Instituta za istarsku povijest i kulturu (IRCI) Piero Delbello je dodao da ce Tršcani, ako zatreba, podignuti barikade kako bi sprijecili odlazak slika u Sloveniju. Zastupnik desnice u talijanskom parlamentu Roberto Menia je najavio da ce ministru vanjskih poslova Francu Frattiniju postaviti zastupnicko pitanje da bi se ustanovila prava namjera talijanske vlade.
Tršcanski list Il Piccolo je objavio i kratki komentar podtajnika u talijanskom ministarstvu vanjskih poslova Alfreda Mantice koji je tek potvrdio da se o slikama govorilo na susretu Türk - Napolitano, ali da se nije izricito govorilo o vracanju slika u Sloveniju jer, medu ostalim, postoje vlasnicki problemi buduci da je dio slika vlasništvo franjevaca u Padovi.
"Postoji zamisao da se jednog dana uprilici zajednicka talijansko-slovenska izložba u Sloveniji, ali to su tek projekti", dodao je Mantica.