Ideja slobodnije, humanije škole, manje opterećene administracijom i birokracijom te više prilagođene učenicima bez podilaženja roditeljima čini se još utopijskom konstrukcijom koja se događa negdje daleko u "civiliziranom" svijetu. Ipak, polako se i u Hrvatskoj pokreću inicijative u smjeru osnivanja alternativnih škola, a nedavno je jedna od njih začeta i u Istri, u Brestu, gdje je 22. lipnja osnovana Udruga Slobodna škola u Istri.
Interes za alternativnim vidom obrazovanja pokrenuo se 6. travnja kada je Istru posjetila profesorica Dragana Bolješić-Knežević i predstavila rad udruge Slobodna škola sa sjedištem u Janjoj gori u općini Plaški Ličko-Senjske županije. Ta udruga je krajem 2012. godine od Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta dobila suglasnost za izvođenje alternativnog modela obrazovanja prema modelu demokratskih škola, nakon višegodišnjeg čekanja da se Ministarstvo očituje - i tek nakon urgiranja predsjednika Ive Josipovića.
Jedan od argumenata na čijim temeljima leže principi demokratskih škola je da uvažanje dječjih odluka te sam proces donošenja odluka o sebi i drugima učenike uči funkcionirati u društvu, jer je ta njihova školska zajednica društvo u minijaturi. Dragana Bolješić-Knežević dodala je na predavanju da su krajnja posljedica takvoga obrazovanja učenici koji se razvijaju u bića svjesna samih sebe, svojih potreba i granica, a isto tako svjesna drugih ljudi jer su naučila da osobna sloboda prestaje tamo gdje počinje sloboda drugog čovjeka.
Grupa istarskih roditelja (od kojih su neki i učitelji), okupljenih na predavanju o Slobodnoj školi 6. travnja, neformalno se nastavila okupljati.
Predsjednica udruge Suzana Bračić predala je nedavno i zahtjev Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta za dobivanje prve dozvole za otvaranje škole. Nedavno je udruga dobila odgovor da se tzv. prethodno pozitivno mišljenje Ministarstva može izdati samo na zahtjev koji se odnosi na konkretnu školsku ustanovu, a ne za načelna osnivanja na području županije, što znači da će se udruga sada intenzivno baviti traženjem pogodne lokacije za školu po prostornim i kadrovskim uvjetima te drugim pokazateljima opravdanosti osnivanja školske ustanove. (Tanja TOMIĆ)
CIJELI TEKST PROČITAJTE U DANAŠNJEM TISKANOM IZDANJU