Slike kao plod autorovog propitkivanja slikarstva

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Pred brojnom publikom otvorena je sinoć u porečkoj Galeriji Zuccato izložba u međunarodnim okvirima poznatog i priznatog umjetnika Radomira Damnjanovića Damnjana, u sklopu projekta "Umjetnik na odmoru 2017./Valamar". Autor zbog bolesti nije mogao prisustvovati otvorenju izložbe koju su otvorili kustosi Jerko Denegri, povjesničar umjetnosti, likovni kritičar i profesor u mirovini iz Beograda koji se bavi istraživanjem avangardne umjetnosti ove regije u 20. stoljeću te Dorotea Fotivec sa zagrebačkog Instituta za istraživanje avangarde. Organizaciju ovog događaja potpisali su Institut za istraživanje avangarde, Kolekcija "Marinko Sudac", hotelijerska tvrtka Valamar Riviera i Pučko otvoreno učilište Poreč.

Višegodišnja suradnja

- Drago mi je što nastavljamo višegodišnju dobru suradnju pa i ove godine u sklopu projekta "Umjetnik na odmoru" imamo priliku vidjeti još jednu iznimnu izložbu. Ovo je projekt koji uistinu ima važno mjesto u obogaćivanju kulturne scene Poreča. Svaka umjetnost je nešto što dotiče svakoga od nas ponaosob, sukladno našem senzibilitetu, budeći određene doživljaje, emocije. Vjerujem da ćemo svi večeras otići s ove izložbe zadovoljni i oplemenjeni novim iskustvom, kazala je v. d. ravnateljice POU-a Vesna Tripar.

Goste je zatim pozdravio voditelj likovne djelatnosti u Učilištu Sebastijan Vojvoda, uz kojeg su bili Tripar, predstavnica Valamar Riviere Nives Matić i kustosi.

- Nakon prošlogodišnje izuzetno uspješne i iznimno posjećene izložbe Jirija Valocha "Moć nemoćnih" sada otvaramo izložbu također značajnog autora koji nažalost nije mogao biti s nama. Damnjan je priznati srpski slikar i jedan od vodećih konceptualnih umjetnika, i to ne samo beogradske scene budući je njegov rad zahvatio, geografski i praktično, puno dalekosežnije polje djelovanja, rekao je Vojvoda.

Naime, njegovi se radovi nalaze u zbirkama najvećih svjetskih muzeja poput Centra Pompidou u Parizu, MoMA i Guggenheimovom muzeju u New Yorku, bečkom MUMOK-u i brojnim drugima, a izlagao je i na velikim međunarodnim izložbama poput Bijenala mediteranskih zemalja u Aleksandriji (1961.), Bijenala u Sao Paulu (1963. i 1981.), kaselskoj Documenti (1964.), Bijenalu mladih umjetnika u Parizu (1965.), te onima u Veneciji (1966. i 1976.) i u Tokiju (1967.), nanizao je Vojvoda.

Izložba prikazuje radove Radomira Damnjanovića Damnjana iz razdoblja od 2009. do 2012. godine. Slike su nastale iz umjetnikova dugogodišnjeg razmatranja slikarstva kao medija. U njegovim slikama nema ništa piktoralno, samo tragovi, točke, mrlje, jer umjetnik povlači kist po cijeloj monokromnoj podlozi platna. Inače, Damnjan, rođeni Mostarac, od 1974. živi u Milanu u Italiji. On je slikar, konceptualni umjetnik i performer.

Modernistički radovi

Započeo je slikarsku karijeru s umjerenim modernističkim slikarskim radovima, tipičnima za socijalističku Jugoslaviju 50–ih, no ubrzo je postao jedan od vodećih konceptualnih umjetnika, tada čvrsto vezan uz beogradsku umjetničku scenu. Brojni su projekti i izložbe iza njega. Izdvajamo projekt "Dezinformacije" koji je Damnjan realizirao u različitim medijima – fotografiji i slikarstvu, demonstrirajući kako mu je upravo kritičko propitivanje njegovog polaznog, slikarskog medija unutar sustava umjetnosti i kulture omogućilo umjetničku slobodu u izboru komunikacijskog kanala prezentacije ideje. S upotrebom svog tijela ponovno se, nakon njegovih seminalnih performansa 1970-ih, povezao i kroz seriju "Autoportreta" nastalih na početku 1990-ih, gdje je ispred oslikanog platna, njegovo lice ili lice njegovih kolega i poznanika u potpunosti oslikano i kao rad zabilježeno fotoaparatom. Zagrebačka grupa Gorgona izabrala ga je kao jedinog umjetnika iz ove regije kojeg je pozvala da izlaže u njezinom "Studiju G" 1962. godine.

Izložba ostaje otvorena do 29. srpnja. Radno vrijeme galerije je od 10 do 12 sati i od 19 do 22 sata, svakoga dana osim nedjelje i praznika. (Tanja KOCIJANČIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter