Skupo je samo domaćima, strancima još uvijek jeftino

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Jedan od razloga punih ugostiteljskih terasa u Rovinju leži i u cijenama. Neovisno o lokaciji kafića cijene pića gotovo su identične. Razlog tome su tzv. zimske cijene, koje se 
nisu podigle s višom temperaturom. No, do podizanja cijena uskoro će doći, i to prema riječima vlasnika ugostiteljskih objekata s početkom vrućeg srpnja. Ugostitelji, pak uz tradicionalno sezonsko podizanje cijena, tvrde da neće doći do velikih poskupljenja, odnosno da će se poskupiti kunu ili dvije.

U Rovinju perjanici hrvatskog turizma cijena kave je 8, odnosno 9 kuna mada smo u omiljenom cafiću Rovinjaca, Batani popili za sedam kuna. Popularni macchiato, u pravilu je skuplji za kunu. Dakle, ako je espresso sedam, macchiato je osam kuna. 
Najčešća cijena omiljenog ljetnog napitka - koktela je 40 kuna. No, upravo na tom piću puno je varijacija na temu pa se prodaju već od 25 pa sve do 65 kuna. Bočica mineralne vode košta 11, odnosno 12 kuna, a gdjegod i 13 kuna, dok su sokovi u rasponu od 17 do 20 kuna. Pola litre piva, opet ovisno o proizvođaču kreće se oko 20 kuna. Oko 13 
kuna najuobičajeniji je iznos koji treba izdvojiti za tri decilitra piva.

U Poreču i dućani poskupljuju

Poreč cijene uobičajeno podiže u lipnju, tik pred početak prave turističke sezone, ali ne samo u ugostiteljskim lokalima, nego i u prodavaonicama, pa čak i pekarnice dižu cijene. Ove su godine nameti za ugostitelje znatno povećani, no cijene, iako su veće, nisu narasle koliko je bilo za očekivati. Iako je Poreč kao destinacija među najpopularnijima u našoj zemlji, ne može se reći da su cijene pretjerano visoke. Vrlo su različite u različitim 
dijelovima grada. Primjerice, mali macchiato može se popiti u rasponu od sedam do deset kuna, kuglica sladoleda stoji od osam do deset kuna, tri decilitra točenog piva od 14 kuna do 20 kuna, a u sličnom rasponu su i bočice od pola litre obične i mineralne vode. Naravno, ako krenemo u strogi centar prema Trgu slobode i onda u stari grad i 
na rivu, gdje su najatraktivniji lokali s pogledom na more, naravno da cijene hrane i pića rastu. Pa tako mali macchiato košta i 12 kuna, a pivo od pola litre u boci 30 kuna. U Poreču zaista ima ponude za svaki džep.

-Hrvatska je trenutno destinacija s najvećom stopom poreza. Ako u restoranu gost plati kreditnom karticom, platit će 25 posto PDV-a. Ali to nije sve, jer moramo dodati tri posto poreza na potrošnju, plus oko 2,5 posto za kartično plaćanje. Kad odnesem novac na banku, plaćam još i jedan posto kamata i dođemo na 30 posto. Dakle, u cijenu obroka ukalkuliram trošak hrane od 30 posto, poreze od 30 posto i izdatke za osoblje. Ugostitelj koji ima lokal u najmu je na nuli ili je u gubitku. Stoga mislim da danas mogu opstati jedino oni koji su vlasnici lokala, kaže nam predsjednik Ceha ugostitelja pri Udruženju obrtnika Poreč Paulo Šverko koji u Vrsaru ima pizzeriju. 
Dodaje da je zbog ovogodišnjeg značajnog povećanja nameta u ugostiteljstvu obrtnik u najmu prisiljen povisiti cijenu svojih usluga, jer inače teško može izaći na kraj s troškovima.

-Zaista mi je žao onih koji su u najmu, ne znam kako će se oni ove sezone izvući, jer gosti jako gledaju cijene. U Vrsaru imamo odlične goste i srećom svake godine sve bolje, ali to je srednji stalež, vrlo osjetljiv na povećanje cijena. Moramo biti jako pažljivi 
kad korigiramo cijene, jer turisti jako dobro znaju kolike su cijene bile lani. Naime, desilo se za vrijeme blagdana Duhova kod onih koji su malo više digli cijene da su imali prazan restoran. Osobno sam povećao cijene tek za deset posto, iako je u odnosu na lani porez narastao dvostruko više. Korigirao sam cijene samo na temelju poskupljenja u nabavi, a vidim da su i kolege oko mene jako pažljivi, istaknuo je Šverko. 

Cijene se približavaju europskima

Vrsar, kao mali susjed Poreča, posebna je priča jer je iznimno dobro posjećen. Za 
razliku od hotelskih gostiju koji sve dobiju u hotelu, Vrsar ima više kampova pa se u špici ondje kreće od 15 do 20 tisuća gostiju koji vole izlaziti i potrošiti. 

-Svi mi, bilo da smo u Vrsaru ili Poreču, moramo biti jako pažljivi s dizanjem cijena. I dalje mislim da svi imamo korektne cijene i ništa nije preskupo, jer bi nam se to 
na kraju obilo u glavu. Ako postanemo prepoznatljivi kao skupa destinacija, turisti će nas početi zaobilaziti. 
Još malo i morat ćemo cijene izjednačiti s onima u Europi, ali svugdje su porezi znatno niži nego kod nas, pa je to na kraju udar na naš profit, smatra Šverko.

Porečki ugostitelj, već 17 godina vlasnik je ekskluzivnog kafića u povijesnoj jezgri blizu mora, tvrdi da u Poreču ove godine cijene nisu bitno porasle i da su vrlo prihvatljive 
za strance.

-Bez obzira što nas je jako pogodilo povećanje PDV-a s 13 na 25 posto, povećanje cijena je individualno. Taj novac koji ćemo platiti više državi mogao je biti naša zarada koju bismo zatim investirali. 
Dobra većina porečkih ugostitelja značajno ulaže u svoj posao i vidi da se u zadnje tri godine jako povećala kvaliteta porečkog ugostiteljstva, bilo da su to kafići, restorani i hoteli, komentirao je dugogodišnji ugostitelj. Kaže da je Hrvatska specifična jer se svi samo zgražaju kako su cijene visoke, pa se tako redovito ističe Dubrovnik, ali i Poreč u nekim dijelovima grada.

-To je u svijetu normalno da neki lokali imaju niže a drugi veće cijene. Gost odlučuje hoće li kavu platiti 10 ili 20 kuna, a pivo 15 ili 50 kuna. Samo kod nas se događa da se pod šokantno spominje cijena kave u Dubrovniku od 20 ili više kuna, a zanemaruje se činjenica da taj 
lokal plaća deset puta veći najam od onog na tržnici, da su mu ulaganja i troškovi za uslugu, personal i ostalo 
značajno veći i nisu uopće za usporedbu. Vjerujte da ni konobar u takvim lokalima ne radi za 4.000 kuna, napomenuo je. Kazao je da su kod njega cijene značajno skuplje zadnjih pet, šest godina, jer su mu troškovi veliki, ali klijenti su mu u 99 posto stranci koji itekako znaju cijeniti i platiti uslugu.

Veli da Poreč ima vrlo raznoliku ponudu i turisti s manjom i većom platežnom moći mogu naći i hranu i piće koji im odgovaraju. Uostalom, nemaju se što previše ni žaliti, jer su, primjerice, cijene kave i pića na autocestama u Italiji i Njemačkoj daleko veće nego u top lokalima u Poreču do mora. I nakon našeg đira po gradu zaista to možemo 
potvrditi, jer gost u Poreču koji želi uštedjeti neće ostati ni gladan ni žedan. Pa će tako u pekarnici kupiti jeftinu pizzu i kolač i neće morati u pizzeriju ili slastičarnicu do mora. A ako želi malo bolje ručati otići će u lokale na ili oko tržnice ili pak u fast food. A može i u neki od velikih supermarketa koji već godinama uzimaju kruh ugostiteljima jer kuhaju jeftine objede a u hladnjacima nude piće po značajno jeftinijim cijenama - i to do ponoći!


POSKUPLJENJA U PULSKIM KAFIĆIMA JOŠ U TRAVNJU

Velika lepeza cijena u Puli

Pulski ugostitelji uglavnom su mijenjali cijene u travnju i svibnju kada su porasle za kunu, dvije. Tada su i građani to primijetili kada su u omiljenim im kafićima cijene velikog macchiata porasle s dotadašnjih 10 na 11 ili 12 kuna. Budući da po kvartovskim kafićima i restoranima ugostitelji "žive" od stalnih, domaćih gostiju, odlučili su se ne mijenjati 
cijene, pa se sada cijena iste kave diljem Pula kreće od 8 do čak 15 kuna, što uključuje "pogled na more".

Kava do 22 kune

Ugostitelji se spremno prilagođavaju zahtjevima tržišta, pa je tako u njihovu ponudu uvedena i "american coffee" koju stranci dosta traže, a ako ćemo iskreno, radi se samo o razvodnjenom espressu u visokoj šalici koja košta oko 22 kune. Za dva decilitra prirodnog soka platit ćete 18 kuna, kao i za gazirana pića te veličine, dok za kunu jeftinije možete popiti pola litre mineralne. Cijene malih piva u boci od 0,33 litre kreću se od 15 do 20 kuna, a onih od pola litre od 18 do 25 kuna, dok se ista količina točenog piva plaća od 18 do čak 40 kuna.

- Preskupo je to za domaće goste. Nitko ne dolazi sam u kafić na kavu, uvijek dođete u društvu, pa vam tada pogotovo nije svejedno kada za vas četvero, na primjer, platiš kavu 20 kuna, kao što je bilo prije nekoliko godina, ili 50 kao sada. Svi su promijenili cijene još prije sezone, bar za kunu, dvije, a čujem da po nekim turističkim naseljima sve dođe još skuplje, rekao nam je gost jednog pulskog kafića Zoran Gojković.

Čuvši naš razgovor, priključio nam se i Nenad Čikara, turistički vodič iz Moščeničke Drage rekavši da manje-više svi ugostitelji pred ili tijekom ljeta mijenjaju cijene, no isto tako dodaje da je Hrvatska bez obzira na to još uvijek jeftina u odnosu na druge europske zemlje, pa je vjerojatno i to razlog što se turisti ne žale. Iako zaista detaljno razgledavaju cijene hrane na pločama s menijem ispred svakog restorana, na piće će vrlo rado 
sjesti.

- Već nekoliko godina ljetujemo u Hrvatskoj i primjećujemo da su cijene lagano otišle gore, ali to je neznatno povećanje i nama je tu još uvijek pristupačno popiti, primjerice, pola litre piva budući da ćete ga u Njemačkoj platiti od 3,5 do 5 eura, rekli su nam supružnici Seiberth iz Neustadta.

To su nam potvrdili i mladi gosti iz Milana koji kažu da su cijene pića u Italiji već godinama jako visoke, te da se neprestano vode javne polemike o tome u medijima, jer će oni, primjerice, ukoliko navečer izađu s prijateljima u neki pub flaširano malo pivo, od 0,33 litre, platiti nevjerojatnih 5 do 8 eura, pa ga stoga s guštom piju ovdje na ljetnom 
odmoru.

Konkurentni

- Mi smo još uvijek dosta konkurentni na Europskom tržištu. I neka tako ostane, jer Pula 
konkretno i nije neka destinacije gdje nam ljudi dolaze s namjerom da dođu u neki restoran. Oni vam ovuda samo šeću i kupaju se, ili su u prolazu kroz Pulu ili idu na ručkove i večere na neke agroturizme ili poznatije konobe. To što tražite poskupljenje cijena u sezoni nećete naći kod ugostitelja koji su otvoreni cijelu godinu, jer oni i dalje računaju i na domaće kao i na strane goste. To ćete eventualno naći kod onih koji otvaraju samo za sezonu i samo za to razdoblje formiraju cijene, kazao nam je jedan od najstarijih pulskih ugostitelja Ivan Udović. (T. KOCIJANČIĆ, N. ORLOVIĆ RADIĆ, P. SOFTIĆ)






Podijeli: Facebook Twiter