Nezavisni cestarski sindikat najavio je danas da će pokrenuti akciju prikupljanja potpisa za referendum protiv davanja autocesta u koncesiju.
Ako Vlada ne odustane od koncesije za autoceste, mi ćemo zajedno s ostalim sindikatima i zainteresiranim udrugama u listopadu početi prikupljati potpise za referendum, rekao je na konferenciji za novinare predsjednik sindikata Mijat Stanić.
On ne sumnja da će bez problema prikupiti dovoljan broj potpisa jer smatra da je protivljenje koncesijama na stratešku državnu imovinu u skladu s općim raspoloženjem javnosti.
Referendumsko pitanje glasilo bi: Jeste li za to da Vlada bez suglasnosti građana putem referenduma ne može prodavati, davati u koncesiju i monetizirati stratešku državnu imovinu (autoceste, plovne putove, vode, šume...).
Autoceste su izgrađene sredstvima građana kao razvojni, a ne komercijalni projekt. Dosadašnja iskustva s koncesijama autocesta su negativna - cestarina je skuplja od 70 posto do čak 230 posto, zbog skupih cestarina pojačan je promet po lokalnim cestama, niži je standard održavanja, a država subvencionira eventualni gubitak koncesionara, koji pak ne plaća PDV.
Ako bi koncesionar uzeo u koncesiju samo profitabilne dionice, kako se sada već neslužbeno priča, mogao bi godišnje zaraditi čak do 1,2 milijarde kuna, tvrde sindikalci.
Bolje je da ta zarada pripadne Hrvatskim autocestama (HAC) i Autocesti Rijeka – Zagreb (ARZ) koji, osim toga, mogu zaraditi i na iznajmljivanju optičkih niti koje su položene uz autocestu.
Istina je da su HAC i ARZ opterećeni golemim dugovima, pa tako do 2031. trebaju vratiti ukupno oko 30 milijardi kuna, no umjesto koncesije bilo bi im isplativije reprogramiranje dugova podizanjem dugoročnih kredita s anuitetima koje mogu otplaćivati iz prihoda, tvrdi Stanić.
Po njegovim riječima, autoceste su na razne načine, od poznatog "farbanja tunela", preko plaćanja komunalnih naknada i arheoloških istraživanja, do uzimanja nepovoljnih kredita opljačkane za čak 10 milijardi kuna.
To je i dovelo do tolikih financijskih dubioza koje se, međutim, ne bi trebale pokrivati rasprodajom strateškog dobra.
Bolje da građanima ponudimo obveznice ili dionice za autoceste, jer ako može zarađivati koncesionar zašto ne bi zarađivali građani ili država, poručuje predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić. (Hina)