Pravu noćnu moru proživljava Puljanin koji je na svojoj koži najbolje osjetio svu apsurdnost, neučinkovitost i nemilosrdnost sustava. Naime, već više od tjedan dana traje njegova agonija zbog ogromnog propusta FINA-e koja mu je blokirala račun i ovršila u iznosu od 650 tisuća kuna, a da ga stvar bude gora, do ove je "greške" došlo, kako izgleda, jedino zato jer ima jednako prezime kao osoba nad čijim je računom Agencija zapravo trebala provesti ovrhu a s kojom on nema apsolutno nikakve veze. No niti ovdje nije kraj priči, jer osoba koju je Agencija zapravo trebala ovršiti, više uopće nije među živima!
Da ne može do svog novca jer mu je račun blokiran, ovaj je Puljanin doznao dolaskom u banku kada je želio provjeriti je li mu "sjela" uplata koju je čekao. No, umjesto dobrih vijesti, uslijedio je šok, jer osim što nije mogao podignuti novac sa svog računa, zbog ovrhe mu je s računa skinuto nekoliko stotina eura. Iako se ne radi o nekoj velikoj cifri, da je kojim slučajem na računu imao mnogo više novca, sve bi mu uzeli. Nakon prvotnog šoka, kako doznajemo, ovaj se Puljanin obratio za pomoć FINA-e tražeći da u što kraćem roku isprave grešku, odblokiraju mu račun i vrate novac.
Na rubu živčanog sloma
No, tada ponovno šok. Rečeno mu je da za uslugu deblokade računa treba platiti 450 kuna, a do danas nije dobio jasnu informaciju kada će mu novac biti vraćen. U međuvremenu je novac s njegovog računa, kojeg je zbog greške "povukla" FINA, agencija preusmjerila na račun HZZO-a, potvrđuje nam Puljanin, koji je već na rubu snaga i živaca i nebulozno mu je otkud se sada u cijeloj ovoj zbrci pojavio HZZO??
- Oni su me pomiješali zbog prezimena s nekom drugom osobom koja je preminula i koja je jednoj turističkoj tvrtki bila dužna 650 tisuća kuna. Prvo mi je rečeno da za ponovno aktivaciju računa trebam platiti 450 kuna, da bi naknadno taj iznos prenamijenili u 185 kuna. Zašto bih ja išta plaćao kada je sve kompletno njihova greška koju su na kraju i sami priznali? Imam isto prezime kao taj čovjek i vjerojatno su sve proveli na osnovu prezimena, a ne na temelju OIB-a. No, to nije prvi slučaj, jer po istom principu su blokirali i mog prijatelja kojeg su također tražili novac za odblokiravanje računa, pa sve više počinjem vjerovati da se ne radi o slučajnosti, kaže nam.
- Najstrašnije je što ste potpuno nemoćni, sami i ne možete se apsolutno nikom nadležnom obratiti. Jedino što čine je to da vas preusmjeravaju na neke činovnike koji vam ne daju nikakve konkretne odgovore. Štoviše, nitko mi još nije znao odgovoriti kada će mi vratiti novac. Fina mi je potvrdila da su me blokirali zbog duga određenoj turističkoj tvrtki s kojom nemam nikakve veze. Za ovako nešto vani bi netko dobio otkaz i snosio odgovornos, ali očito kod nas morate objašnjavati da niste krivi i trošiti vrijeme i živce na tuđe propuste, kaže ogorčeni sugrađanin.
U njegovom slučaju ne radi se o bilo čijoj grešci, već očito o ozbiljnom propustu nacionalne Financijske agencije. Naš se sugovornik pita što bi bilo da je kojim slučajem na računu imao ozbiljan novac, dodajući da se ovako nešto moglo dogoditi bilo kome.
Krivo prezime, a OIB?
- Ponašaju se kao da smo na tržnici. Možda nekome novac na računu treba za goli život, liječenje, bilo što, a neprihvatljivo je da jedna državna agencija zbog svog nemara uopće može nekoga dovesti u situaciju da zbog njihove greške ne možete do svog novca. Obećali su da će novac vratiti no, kada, ne znam. Ovo je gore od divljeg zapada, nitko ne snosi odgovornost i ne poduzima ništa, a na vama je da se sami borite i gubite živce. Iako mi je jasno da će sve završiti "na izvinite" i da već sljedeću žrtvu ponovno uloviti u svoju mrežu, priča nam Puljanin.
U nadi da ćemo dobiti pojašnjenje kako je moguće da su zabunom u iznosu od 650 tisuća kuna ovršili pogrešnu osobu i to isključivo radi prezimena te zašto nisu provjeravali OIB, postavili smo konkretna pitanja nadležnoj službi u FINA-i. Među ostalim otkrili smo im i imena koja su sporna i zbog čega je očito došlo do greške tražeći pojašnjenja zbog čega se zabunom ovršeni Puljanin našao u blokadi i još k tome mora platiti za odblokiravanje računa. Interesiralo nas je kada će mu vratiti greškom oduzeti novac i zbog čega su njegov novac preusmjerili na HZZO.
OIB (ni)je bitan, odgovora nema
Dodajmo i to da smo o cijelom slučaju najprije upit poslali direktoru Financijske agencije - Podružnice Pula Ivanu Bubiću koji nas je odmah uputio da se obratimo njihovoj Službi za odnose s javnošću u Zagrebu koja će nam dostaviti tražene odgovore. No, umjesto odgovora stigao je naputak višeg specijalista za tehnologiju u FINA-i, Stjepana Begunića, koji nam je poručio da na temelju podataka koje smo im dostavili nisu u mogućnosti izvršiti provjeru postupanja Financijske agencije.
Štoviše, od novinarke je zatražio da im dostavimo OIB ovršenika i broj osnove za plaćanje po kojoj je Fina postupila. Iako se još nismo susreli s praksom da nadležna nacionalna agencija od novinara traži povjerljive podatke o građanima koje sama ovršuje, ipak smo im proslijedili OIB Puljanina koji se njihovom greškom ni kriv ni dužan našao u ovoj situaciji. Međutim, niti nakon toga, odgovori iz FINA -e, do zaključenja ovog teksta nisu stigli. (Danijela BAŠIĆ-PALKOVIĆ)