Kustos grožnjanske Gradske galerije Fonticus Eugen Borkovsky ugostio je i tri autora iz dvije zemlje – Franza Xavera Angerera i Andreasa Pytlika iz Njemačke, te Džeku Hodžića iz BiH, koji su se predstavili samostalnim izložbama.
Radovi koje potpisuje Franz Xaver Angerer u ciklusu "Glazbala vjetra" najčešće su izduženi predmeti sazdani od drva i izvedeni neuobičajenom tehnologijom. Objekti su elegantno razigrani, a mogu se doživjeti kao reljefi, trodimenzionalni objekti ili prostorna grafika. Tako i nagorjelo deblo postaje medij, a umjetnik u suradnji s elementom vatrom tvori fraktalne formacije. Angerer poštuje materijal i ne sakriva mu bit. Niz predstavljenih objekata kao da je nastao u jednom dahu.
Hologramski zapisi
- Unatoč gruboj tehnologiji i materijalu, umjetnik nudi drhtave, minuciozne, hologramske zapise. Aktivna kompozicija ovih radova kao da uvodi dimenziju zvuka. Ton izvedbe alatom, pucketanje temperature, šum gašenja ili kasnije proboj vjetra kroz praznine u masi, evocira šumove u fizikalnom i doživljajnom registru. Odnos s promatračem doveden je do aktivne komunikacije jer se, uslijed postignutih perforacija, kretanjem promatrača mijenja i oblik predmeta, zapisao je u katalogu Eugen Borkovsky.
U svojim "Prijedlozima za meditaciju" Andreas Pytlik nudi oslikane površine prekrivene slojevima i ucrtanim oblicima, ponekom teksturom, a ponegdje slovnim zapisima. Znakovnim repertoarom prevladavaju oblici stabala. Autora ne zanima izgled, konfiguracija detalja ili realistički prijenos oblika. Ideja motiva potrebna mu je kao polazište. Na većini radova raspoznaje se obris stabla. Otkrivanje zelene boje kao bitne i oblika stabla te izvlačenje njihove znakovitosti iz memorije omogućava poigravanje egzistencijalnim kategorijama.
Ponovno rađanje
- Iz perspektive značenja boja, zelena je boja prirode, boja obnove i ponovnog rađanja. Ona vraća energiju. Zelenilo je utočište daleko od stresova suvremenog života. Ovi radovi su poziv na meditaciju, umjesto lopoča, svijeće, mirisnog štapića, staklene kugle ili neke mantre, poručio je Borkovsky.
Sarajevski likovni umjetnik Džeko Hodžić je do sada već izlagao u Fonticusu, a ovaj postav pod nazivom "Membrane sjećanja" prikaze je njegovog višegodišnjeg rada. I sam je priznao da ovako odabrani i postavljeni u jednu cjelinu njegovi radovi nisu bili izlagani.
- Radovi su različitih godina nastanka, a sve ih ujedinjuje kontinuitet pristupa izvedbi. Svi su izvedeni kombiniranjem tehnika i materijala. U duhu asamblaža, karakteriziraju ih urezi, izbočine, znamenja prvobitne svrhe elemenata te tragovi umjetnikovih intervencija. Svi radovi su na granici medija slike i reljefa. Iskustvo se ogleda u oblikovanju elemenata, a spontanost u izboru i kombinaciji motiva. U asortimanu upotrijebljenog materijala nalazimo tekstil, drvo, metal, staklo. Od prepoznatljivih predmeta tu su mreže, vrpce, žica, perle, čipke, koji, uz umjetnikove intervencije nude asocijativne slike. Autor oblikuje ogledalo vremena i traži da se u njima ogledamo, rekao je na otvaranju izložbe Eugen Borkovsky.
Džeko Hodžić je do sada priredio 66 samostalnih i sudjelovao na 550 kolektivnih izložbi. Dobitnik je 12 nagrada za svoj umjetnički rad u svojoj zemlji i inozemstvu.
Sve tri izložbe u galeriji Fonticus mogu se pogledati do 13. kolovoza ove godine.
(Napisao i snimio Luka JELAVIĆ)