Sindrom Duge Uvale u Novigradu

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Ni gotovo pet mjeseci nakon što je Vlada donijela odluku o prijenosu koncesije u nautickoj marini u Novigradu ona nije provedena. Sad vec, ako je suditi prema Vladinoj odluci, bivši koncesionar - tvrtka Civitas nova d.d. - je u stecaju, ali njena sestrinska tvrtka Civitas nova d.o.o. ne želi prepustiti posjed tvrtki Sigma Poslovodstvo, na koju je Vlada temeljem zahtjeva za aktiviranjem založnog prava vjerovnika, tvrtke Hypo-Leasing Kroatien d.o.o. i prenijela koncesiju.

U Vladinoj odluci naveden je i rok od 60 dana za izvršenje prijenosa, a osnovano je i povjerenstvo koje ju je trebalo ispuniti. Sve to, medutim, nije bilo dovoljno da se ona i provede. Vlada je u rujnu odredila da ce se prijenos koncesije, ukoliko tadašnji koncesionar dobrovoljno ne obavi primopredaju marine, obaviti prisilnim putem. No, kasnije se ipak predomislila, pa je nakon neuspjelog pokušaja povjerenstva u studenom prošle godine Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture u javnost plasiralo obrazloženje da nece biti prisilnog ulaska u novigradsku marinu.

Ostvarivali dobit bez koncesijskog ugovora
"Donesenom odlukom, a sukladno mišljenju Državnog odvjetništva, Vlada je ispunila sve svoje obaveze u predmetnom postupku", priopcili su tada iz Ministarstva te su ostavili mogucnost novom koncesionaru da pokrene ovršni postupak ne bi li tako stupio u posjed marine, odnosno konzumirao koncesijski ugovor koji je prenesen na njega.

Na taj su nacin Vlada i Ministarstvo otvorili još jedan pravni labirint u Istri iz kojeg, pokazuje to praksa, nikakvi sudovi ni njihove odluke nece pronaci izlaz. Naime, slican se scenarij, u kojem doduše država nije direktno involvirana, vec godinama dogada u Dugoj Uvali. Iz tog je primjera vidljivo da ovršni postupci, koje zbog pokušaja stupanja u posjed vode dvije tvrtke, ne uspijevaju razriješiti slicne probleme. Pokazalo se da, i kad sud donese presudu, ovrhu nije jednostavno provesti.

Tako je u Dugoj Uvali, svaki put kad bi na teren izašao sudski ovrhovoditelj i pokušao jednu od strana uvesti u posjed, netko zatražio izuzece suda, sudaca, ovrhovoditelja, zbog cega se dosad odustajalo od izvršenja presuda.

Isti je scenarij sada izgledan u novigradskoj marini. Njega je omogucila Vlada, koja se nije do kraja držala svoje odluke te je, zbog mišljenja Državnog odvjetništva, rješavanje problema prepustila novom koncesionaru koji nam nije htio otkriti je li pokrenuo ovršni postupak, tek je odgovorio: "U ovom trenutku možemo samo potvrditi na nismo preuzeli marinu Novigrad, usprkos odluci Vlade o prijenosu koncesije. Daljnjih komentara nemamo s obzirom na to da je pravni postupak u tijeku".

Problem je što se još uvijek aktualni korisnik pomorskog dobra u nautickoj luci u Novigradu, a to je prema svemu sudeci Civitas nova d.o.o., ne odrice upravljanja marinom, iako na to nema pravo buduci da, prema tvrdnjama iz Ministarstva, ne posjeduje koncesiju.

Zanimljivo je da tvrtka Civitas nova d.o.o., iako dakle nije bila koncesionar, državi placa koncesijsku naknadu za korištenje nauticke luke od 2008., a da Ministarstvo mora, sudeci prema njihovim odgovorima na naše upite, nije na to reagiralo sve do 7. listopada prošle godine. Tada, naime, inspekcijski nadzor u marini obavljaju predstavnici Lucke kapetanije Pula i utvrduju ono što Ministarstvo odavno zna - Civitas nova d.o.o. koristi marinu bez koncesije. Tom prilikom zabranjuju Civitas novi d.o.o. gospodarsko korištenje pomorskog dobra na tom podrucju.

No, do tada je prošlo jako dugo vremena te je tvrtka sve to vrijeme bez zakonskog uporišta, odnosno koncesijskog ugovora, ostvarivala dobit u marini. U Ministarstvu, doduše, napominju da se Civitas nova d.d. željela "prešutno odreci koncesije u korist Civitas nova d.o.o.", no tvrde da su im pritom ukazali da "nema odricanja od koncesije dok traje postupak založnih povjerenika za prijenos koncesije", misleci pritom na postupak koji je vodila tvrtka Hypo-Leasing Kroatien.

Nejasno je zašto je Vladi trebalo više od godinu i pol dana da donese odluku o prijenosu koncesije na tvrtku Sigma Poslovodstvo koju je osnovao Hypo-Leasing. Nejasno je i zašto Vlada, nakon što je bilo jasno da Civitas nova d.d. više ne upravlja marinom, nije raskinula koncesijski ugovor, vec ga je prenijela na novu tvrtku.

U glavnoj ulozi Austrijanci

"Razlozi za raskid ugovora definirani su ugovorom, a temeljem Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama. Ovo ministarstvo smatra da nije bilo razloga za raskidanje ugovora o koncesiji", obrazloženje je Ministarstva.

Zbog svega bi mogli ispaštati i korisnici vezova kojima trenutno racune izdaje konzorcij Marina Nautica Novigrad (u Ministarstvu isticu da taj konzorcij cine Civitas nova d.o.o. i istoimeno dionicko društvo). Teško je, naime, povjerovati da bi neko osiguravajuce društvo, u slucaju nezgode plovila na vezu u novigradskoj marini, bilo voljno nadoknaditi štetu, buduci da korisnici sklapaju ugovore o korištenju vezova s tvrtkom koja nije navedena kao koncesionar. Inace, marina ima 365 vezova u moru i 50 suhih vezova.

Kako bilo, ova bi prica istarskom turizmu mogla nanijeti nemalu štetu, jer teško je nadati se da ce, s tako odlucnim državnim institucijama, biti razriješena do iduce turisticke sezone. Zanimljivo je da u njoj glavnu ulogu sada ne igraju domace snage, iako su one zapravo zakuhale sve (bivši vlasnik Civitas nove bio je Davor Maravic, koji se u dva uskocka predmeta spominje kao osumnjicenik za davanje mita, dok je Grad Novigrad bio osnivac tvrtke Civitas nova d.o.o., a sada posjeduje 20 posto udjela u njoj i nema nikakvu kontrolu u upravljanju), vec Austrijanci, odnosno tvrtke koje su u Hrvatskoj osnovali austrijski državljani.

Podsjetimo da je vecinske udjele u Civitas novi d.o.o., a time i Civitas novu d.d. preuzeo Harald Fischl (visokopozicionirani clan stranke pokojnog Jörga Haidera) te su one postale tvrtke kceri njegove austrijske firme Fischl Handelsgesellschaft MHB iz Graza, dok je predsjednik Uprave Hypo-Leasinga takoder austrijski državljanin Bernhard Melischnig. Fischl je, pak, za jedne dnevne novine izjavio da je poslovanje marine i hotela obustavljeno, a da je njihovo otvaranje ove sezone pod velikim upitnikom. (Bojan ŽIŽOVIC)

Otpušteni radnici

- Tko ce upravljati marinom, za nas je bitno, ali ne presudno u ovom trenutku, izjavio je koncem prošle godine Anteo Milos, gradonacelnik Novigrada, koji je zazivao da se dvije sukobljene strane što prije dogovore i da marina nastavi s radom. No, marina ne da nije nastavila s radom, nego je, po pisanju jednog dnevnog lista, u cijelom kompleksu otpušteno više od 30 radnika.


Podijeli: Facebook Twiter