Predsjednik Sindikat strojovođa Hrvatske (SSH) Nenad Mrgan najavio je u subotu štrajk strojovođa početkom travnja, obustavom prometa u cijeloj Hrvatskoj jer, ističe, Uprava HŽ-a ne pregovara u dobroj vjeri o smanjenju plaća i restrukturiranju Putničkog prijevoza HŽ-a, budući da Uprava nekontrolirano buja, a broj strojovođa se smanjuje.
Uprava SSH-u odriče pravo sudjelovanja u daljnjim pregovorima i zastupanju prava strojovođa te ukida članak kolektivnog ugovora koji propisuje da strojovođa nije obavezan raditi prekovremeno, rekao je Mrgan na konferenciji za novinare.
Upozorava kako bi to omogućilo poslodavcu da strojovođe poziva da rade (prekovremeno) u bilo koje doba dana i noći, čime se ugrožava sigurnost prometa, a i nezakonito je.
Tražimo odgovorno restrukturiranje i izlistavanje viškova, te kolektivno pregovaranje u dobroj vjeri kako bismo vidjeli gdje se mogu ostvariti uštede, rekao je Mrgan, dodavši kako će to pokazati namjerava li poslodavac ozbiljno pregovarati ili samo fingiraju pregovaranje.
Ne želimo da nas se proziva da vodimo bijeli štrajk, nego ćemo se sindikalno organizirati i povesti radnike u štrajk, najavio je Mrgan.
Istaknuo je da je u Hrvatskoj manjak strojovođa, i u posljednje tri godine ih je 160 otišlo iz HŽ Putničkog prometa.
Sindikat je pokazao spremnost da taj manjak nadoknade minimalnim prekovremenim radom, no Uprava ga nije željela platiti što je izazvalo negativne reakcije strojovođa, rekao je.
Sindikati su tražili poštivanje stanki, dnevnog, tjednog i godišnjeg odmora kojeg sada ne mogu koristiti, kao ni bolovanja jer to poslodavac nije planirao. Ističu da uvođenje sezonskih vlakova (od početka lipnja do kraja rujna) iziskuje dodatnih 50 strojovođa što će još pogoršati problem zbog nedostatka strojovođa.
Vezano za optužbe Uprave da strojovođe provode 'bijeli štrajk', predsjednik SSH-a kaže da strojovođe rade prema propisanom radnom vremenu i traže da ih se zaštiti od mobinga i maltretiranja u slobodno vrijeme.
Sindikatu je sporno odustajanje od plana nastavka restrukturiranja i smanjenja broj radnika tamo gdje je to potrebno.
Dopredsjednik SSH Dalibor Petrović iznio je podatke da je u protekle dvije i pol godine broj članova Uprave s jednog povećan na tri, što je 200 posto, i dodatni trošak od pola milijuna kuna po zaposleniku godišnje.
Istodobno broj radnika u kabinetu i tajništvu Uprave povećan je za oko 85 posto, sa 7 na 13 članova, dok je broj strojnog osoblja smanjen za gotovo 20 posto, a broj vlakova nešto manje od tri posto.
Iz toga je vidljiv nesrazmjer u restrukturiranju - Uprava nekontrolirano buja, a broj strojovođa se smanjuje.
Odbacio je jučerašnju tvrdnju predsjednika Uprave HŽ-a Putnički prijevoz, Dražena Ratkovića, da strojovođa ima dovoljno i da vlakovi stoje jer strojovođe odbijaju raditi prekovremeno.
Zašto je potrebno raditi prekovremeno, ako ima dovoljno strojovođa, upitao je Petrović, dodavši da u Hrvatskoj trenutno radi ukupno 596 strojovođa, od kojih 33 pomoćnika.
Što se tiče raspoloživosti vlakova Petrović je izvijestio kako trenutno nedostaje 11 lokomotiva za prijevoz putnika te da od sredine prosinca prošle do 28. veljače ove godine nije vozilo 329 vlakova.
Petrović je, odgovarajući na novinarski upit, odbacio tvrdnje iznesene u internom mailu SSH-a kako strojovođe odbijaju raditi prekovremeno ne zato što im se to ne plaća, nego jer je takav naputak sindikata, napomenuvši da je jedina osoba ovlaštena za pozivanje na bilo kakvu akciju predsjednik sindikata.
Nastavak kolektivnog pregovaranja predviđen je za ponedjeljak u podne. (Hina)