Šikuti Machine u Zagrebu: Vidi, pomiriši, kušaj Istru

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Šikuti Machine su se jeno malo štufali prežentivati narodu to ča drugi delaju, pak su napensali malo klatiti naokoli i kaživati to ča su sami činili. I tako se ta kultna savičentska umjetnička družba, zatekla u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti.

Dnevni red tog sastanka bio im je više nego opak. Pod točkom jedan imali su predstaviti knjigu "Postelja za četiri", autora Darka Pekice, a onda dva - izložba kojoj će pod "dva a" prethoditi performans "Manjadura" i sve to začinjeno videoprojekcijama "Šikuta". Pod tri bilo je razno, uz napomenu da je točka tri sadržala "vidi, pomiriši, kušaj Istru" i da se "točka tri" ili "točka razno" zapravo provlačila od početka do kraja ovog istrijanskoga happeninga. Što je sadržala? Sve same delicije. Od pršuta i sira, preko bijelog i crnog istrijanskog lijeka od grožđa, do umjetnosti koju je Istra i zacrtala i ocrtala.

No krenimo od Darka Pekice i "Postelje za četiri", druge knjige ovog, a ki bi ga znal ča je, stočara, mljekara, prozaika, kroničara...

Prvu knjigu "Savičenta in the morning" izdao je 2002. godine, i kad su svi rekli "opaaa", Pekica je rekao "ma da, ćete viditi" i nastavio po starom - ispisivati, u obliku kratkih crtica voditi svoj život i život svog mjesta paralelno kako  "zaspraven", tako i na papiru, pardon kompjutoru. Fanovi su ga dobar dio godina mogli pratiti u Glasu Istre, ali onda je nestao da bi se veliki dio "izgubljenih epizoda" ove kultne, nikad snimljene serije našao ukoričen u knjigu.

O toj istoj knjizi, odnosno o Pekici  njegovom stvaralaštvu u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti govorili su Miljenko Marin, urednik rubrike Kultura Novog lista i Slavica Mrkić Modrić, novinarka Novog lista. Govorili su na isti način na koji govori i sam autor, a to znači dijalektom, iz duše i bez ikakve pretencioznosti "biti pametan". Jer ako knjiga progovara iz duše, onda je na isti način treba i predstaviti, bez ikakvih skrupula i uljepšavanja stvarnosti. Iz svega izrečenog izdvojit ćemo Marinovu usporedbu Pekice i Miljenka Smoje, jer kako reče Miljenko Marin, osim kod Smoje, nigdje drugdje nisam u ovakvoj formi izražavanja naišao na takvu iskrenost i hrabrost u oslikavanju živih likova koji te okružuju i na sebi svojstven način čak ti i određuju stvarnost. 

Pročitavši nekoliko priča, ili crtica iz bogatog života Savičente, Pekica je izazvao gromoglasan smijeh u, za ovakva događanja, itekako mnogobrojnoj publici. Jer, Pekica je sve, ali ponajprije iskren i pošten čovjek, a kad ti je to baza nadgradnja može biti samo dobra vibra. A upravo to je ono što Pekica svojim slovima tka.

Predstavljanje "Postelje za četiri" zvukovljem je obogatio Noel Šuran, svojevrsni PP-e te večeri, ili "džingl po istrijanski", izvodeći svakakve ludorije na mihu. Ako je netko i pomislio da će mu u "Postelji za četiri" biti malo tijesno, predomislio se na kraju susreta s Darkom Pekicom, stočarom, ratarom, književnikom, sinom, bratom, unukom, ocem, suprugom, pod čijim klobukom cijela Savičenta, njezin davnašnji, sadašnji i budući duh, čovjekom kojeg je možda i najbolje oslikao Franci Blašković, još jedna legenda Istre, kazavši:

- Istrijanski filozof, poeta i se ono ča spada u sve to, bi čovik još moga i podnesti, ali jebo te, ti si stočar, mljekar, pišeš libri..., istrijanski sindrom u plusu... Ja sam taj isti sindrom u minusu. On se bavi kreacijom, ja frustracijom. Ti si, ljubavi, kao andol! (Slavica Mrkić MODRIĆ; snimio Marko GRACIN/NL))

 

 


Podijeli: Facebook Twiter