Šarenim drvenim ukrasima "uljepšali" mramorni oltar Eufrazijane iz 6. stoljeća!

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Novi elementi koji su nedavno postavljeni na oltar porečke Eufrazijeve bazilike, koja je kao jedan od očuvanijih spomenika na Mediteranu 1997. godine uvrštena na popis UNESCO-a kao zaštićena svjetska kulturna baština, neugodno su iznenadili stručnu javnost, ali i neke vjernike koji su o tome obavjestili Konzervatorski odjel u Puli, čiji su djelatnici ovih dana obišli baziliku. Pročelnica tog odjela Lorella Limoncin Toth potvrdila nam je da su sve intervencije rađene bez njihova znanja te je najavila slanje službenog dopisa Porečkoj i Pulskoj biskupiji, ali i dolazak inspekcije Ministarstva kulture koja bi trebala istražiti što se točno dogodilo. Događaj je izazvao i brojne reakcije na društvenim mrežama, gdje su povjesničari, građani i vjernici zatražili da se bazilika, spomenik svjetske razine, hitno vrati u prvobitno stanje. Ugledni porečki konzervator Ivan Matejčić kazao nam je da bi se po prvi put mogla očekivati i intervencija iz UNESCO-a. 

No, izgleda da do svega toga ipak neće doći jer smo jučer poslijepodne dobili obavijest od Sergija Jelenića, kancelara Porečke i Pulske biskupije, kojoj smo upit uputili e-mailom, da će se sporni elementi ukloniti u što kraćem roku.

Agresivna intervencija

Što se točno dogodilo na oltaru bazilike? Neobaroknim drvenim paravanima pokrivene su renesansna oltarna pala i biskupska katedra iz 6. stoljeća, jedinstvena na svijetu. Premda nema fizičkog oštećenja, stručnjaci drže da je riječ o velikoj devastaciji, jer neobarokni elementi nemaju veze s bazilikom. K tome, postavljen je i crveni tepih kojim su pokriveni nadgrobni spomenici. Crvena boja, slažu se stručnjaci, agresivno intervenira u prostor i negativno utječe na jednostavnost i čistoću mozaika u apsidi. 
Prekriven je i jedan od najznačajnijih renesansnih elemenata u Hrvatskoj - antependij, tj. ukrasni zastor s izvezenim likovima na prednjem dijelu oltara.

- Novi elementi koji postavljeni u svetište Eufrazijane, po mojem dubokom uvjerenju, predstavljaju ozbiljnu nagrdu i kulturnu devastaciju ovog spomenika na listi UNESCO-ve 
svjetske baštine. U prvom redu to je šareni "ukras" koji je postavljen na mramornu biskupsku katedru koju je dao sagraditi biskup Eufrazije sredinom 6. stoljeća i koja zajedno s pripadajućom klupom za kler predstavlja jedini potpuno sačuvani primjer ove vrste liturgijske opreme na svijetu koji je još uvijek u funkciji. Milenij i pol na 
katedru su sjedali porečki biskupi i svima je do danas bila dovoljno reprezentativna. Druga je devastacija pokrivanje antependija pred glavnim oltarom kojega je 1451. godine od pozlaćenog srebra dao izraditi biskup Ivan Porečanin. Reljefni likovi s antependija su ukradeni, ali i ostatak pokazuje vrlo avangardne osobine renesansne umjetnosti kakvi se u to vrijeme još ne mogu vidjeti niti u samoj Veneciji. U Hrvatskoj enciklopediji 
Leksikografskog zavoda "Miroslav Krleža", natuknica "antependij" ilustrirana je upravo fotografijom antependija biskupa Ivana iz Eufrazijane, komentirao je Matejčić, jedan od najboljih poznavatelja te istraživača i konzervatora Eufrazijane. 

Umanjuju vrijednost

Kako objašnjava Matejčić, navedeni dodaci izrađeni su u oblicima bez umjetničke ili dizajnerske vrijednosti. Uz to što sakrivaju izvorne, kulturno-povijesno univerzalno važne 
detalje, umanjuju vrijednost cjeline bazilike kao izvrsnog dokumenta izgleda crkvenog prostora u prvim stoljećima kršćanstva. 

- Prilikom upisa Eufrazijane u listu UNESCO-a posebno je bila istaknuta autentičnost, fizička i likovna, cjeline i detalja našeg spomenika. Navedeno je da je najbolje sačuvani ranokršćanski kompleks na svijetu, što je rezultat povijesnih okolnosti i stoljetne brige konzervatora na njenu očuvanju. Šteta da u moderno doba, kada široki slojevi kulturnih ljudi cijene povijesne spomenike slijedom tradicije europske uljudbe, moramo gledati ovakve nepotrebne, ishitrene "kreacije". Očekujem, na našu sramotu, po prvi puta intervenciju iz UNESCO-a, riječi su porečkog konzervatora Matejčića.

Niti pročelnica Konzervatorskog odjela u Puli Lorella Limoncin Toth nije bila puno manje uzrujana kad smo s njom razgovarali.

- To je presedan, začuđena sam i iznenađena, to se nitko nije usudio u toliko stoljeća napraviti. Novi paravani, koji zapravo zaklanjaju originalne elemente oltara, postavljeni su bez da su nas iz Biskupije prethodno pitali za mišljenje. Eufrazijana je upisana u popis svjetske baštine i prepoznata je po svojoj jedinstvenosti pa postoje pravila kojih se moramo držati. Mislim da su prijeđene sve granice dobrog ukusa, veli Limoncin Toth. Premda u dopisu Biskupiji konstatiraju činjenično stanje i pozivaju na uklanjanje neprimjerenih elemenata, pročelnica kaže da će tek inspekcija Ministarstva kulture moći svojim rješenjem naložiti uklanjanje.

"Ukrasi" nedopustivi

- Oltar bazilike je mjesto koje svi obavezno vide i fotografiraju prigodom obilaska. Uvidjeli su to i neki vjernici koji su shvatili da su ti "ukrasi" nedopustivi u Eufrazijani. Čudi me da se oni koji su ih postavili nisu prije savjetovali sa stručnjacima iz Hrvatskog restauratorskog zavoda i konzervatorima s kojima surađuju na raznim projektima obnove bazilike, koja nikad nije do kraja restaurirana, istaknula je Limoncin Toth uz opasku da se 
mora utvrditi tko je zapravo donio odluku o takvoj kulturnoj devastaciji.

Što se to događa s bazilikom?

Početkom srpnja pisali smo o laserskoj reklami koju je ugostitelj iz starog grada svake večeri projicirao na zvoniku bazilike. 
Projekciju imena restorana na zvoniku nisu uspjeli zaustaviti ni gradski komunalni redari koji su ugostitelja upozorili. Ugostitelj je pak izjavio da se ne radi o fiksnoj reklami, već o vizualnom efektu te da mu je to Biskupija tolerirala. Nakon novinskih natpisa, ugostitelj je laser preusmjerio na kameno popločenje Eufrazijeve ulice! Epilog te priče je prekršajni postupak koji je protiv njega pokrenula inspekcija za zaštitu kulturne baštine Ministarstva kulture. Najprije je Konzervatorski ured uputio Biskupiju kao vlasnika nekretnine na njene zakonske obaveze, ali budući da se ova oglušila, prijava je predana nadležnoj inspekciji. 

Stručna se javnost zaprepastila s još jednim sličnim događajem. Naime, prije početka ovogodišnjeg Swatch Beach Volleyball Major Series, međunarodnog turnira u odbojci na pijesku, u atriju Eufrazijane razvučena je mreža i profesionalni je fotograf snimao odbojkašice koje su odigrale nekoliko scena. Fotografije su objavljene u promotivne svrhe, a stručnjaci su (krivo) pomislili da se radilo o fotomontaži. (Tanja KOCIJANČIĆ)



Podijeli: Facebook Twiter