Broj automobila koji po hrvatskim prometnicima voze bez važeće prometne dozvole nije zanemariv. Visoki troškovi registracije i tehničkog pregleda natjerali su vlasnike čak 35 tisuća vozila da "preskoče" barem jednu godišnju registraciju, te da takvom "uštedom" pogoršaju sigurnosne uvjete na cestama i time ugroze druge sudionike u prometu. Prema podacima Ministarstva unutarnjih poslova, na dan 17.8. 2015. broj registriranih vozila kojima je isteklo važenje prometne dozvole prije 1.kolovoza 2015. iznosio je 34.943 u cijeloj zemlji.
Upitna sigurnost
"Za sigurnost prometa važno je nekoliko aktivnih i pasivnih parametara ispravnosti vozila, koji se utvrđuju na tehničkom pregledu i pri produljenju registracije," objašnjava Zdravko Peran, prometni stručnjak i jedini hrvatski član Europskog istraživačkog centra za nesreće.
"Među tih 35 tisuća vozila bez prometne dozvole ima onih čiji su vlasnici nemarni, pa nisu produžili registraciju, ali i onih koji je nikada ne produžuju. Takvih je najviše u zabitim mjestima i krajevima, gdje se registracije na vozilima ne produžuju po nekoliko godina," napominje Peran.
Takvoj nemarnosti doprinose i velika davanja koje vozači moraju davati za troškove tehničkog pregleda, registracije i obaveznog automobilskog osiguranja. Iako sam trošak tehničkog pregleda zapada oko dvjesta kuna, kad mu se pribroje sve dažbine, naknada za ceste i cijena registracije, on ispada između 700 i 1.000 kuna. Obavezna osiguranja vozila – koja su pojeftinila posljednjih godina – u pravilu su skuplja od 1.200 kuna za iskusne vozače s velikim bonusima, dok ih oni bez bonusa plaćaju znatno više. Primjerice, za osobni automobil star deset godina, prosječne kubikaže i s bonusom od pedeset posto, obavezno osiguranje stoji oko 1.500 kuna. Zajedno s tehničkim pregledom i registracijom, godišnja obaveza iznosi najmanje 2.500 kuna, što je svota koju mnogi građani, iako imaju automobil, ne mogu platiti. U tome je zacijelo leži i uzrok sve manjeg broja registriranih automobila na hrvatskim prometnicama.
Prema podacima Ministarstva unutarnjih poslova, broj registriranih vozila u posljednjih pet godina opada na nivou cijele Hrvatske. Posljednjeg dana 2010. godine u zemlji je bilo registrirano dva milijuna i 7.129 vozila, dvije godine kasnije, 2012., bilo ih je milijun i 899.053, da bi u 2014. godini brojka porasla na milijun i 934.811 vozila. Prema posljednjim podacima od 30. lipnja 2015. godine, registrirano je milijun i 968.370 vozila, što pokazuje da je u pet godina s hrvatskih cesta "nestalo" 38.882 vozila, pri čemu ne smijemo zaboraviti ni 34.943 koja su (još uvijek) registrirana, ali nemaju važeću prometnu dozvolu.
Važna ispravnost
Važnost redovitih tehničkih pregleda nemjerljiva je, napominje prometni stručnjak Zdravko Peran, te kaže: "Kad se dogodi ozbiljnija nesreća, uvijek se postavlja pitanje da li bi do nesreće došlo da je vozilo prošlo tehnički pregled i produžilo registraciju."
"Vozila svojim upravljačkim mehanizmom i kočnicama mogu i poboljšati sigurnost prometa, te imati utjecaj na izbjegavanje nesreće. Ali, ako je upravljački mehanizam oštećen i vozilo ne zadržava pravac kretanja dolazi do problema u prometu i povećava mogućnost nesreće. Najvažnije su kočnice, kako bi se vozilo moglo zaustaviti kad naiđe na prepreku na cesti", objašnjava Peran i dodaje: "Osim osnovnih stvari, i druge su važne za sigurnost prometa. Primjerice, zračni jastuci pri manjim sudarima, do 60 km na sat, mogu poslužiti da se izbjegnu ozljede, dok pri većim brzinama sprječavaju ispadanje vozača i putnika iz vozila."
Zakon o sigurnosti prometa sankcionira vožnju bez prometne dozvole. Ako je dozvola istekla prije manje od petnaest dana, kazna je 700 kuna, dok se vozilo isključuje iz prometa.
Ipak, čak 35 tisuća vozila na našim cestama ne zadovoljava te propise, što nesumnjivo utječe na sigurnost prometa i svih koji u njemu sudjeluju. (Dubravko GRAKALIĆ)